Gå til innhold

Spørsmål vedrørende oppsett, passer delene sammen, god value?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å lurer på om jeg skal kjøpe en julepresang til meg selv ut på nyåret og har dermed plundret sammen en handlevogn med en stasjonær spill- og allround-PC med en klart fokus på lite støy og mye "bang for the buck", har mus og tastatur fra før av. Har dog noen spørsmål:

1. Jeg har aldri tidligere bygget PC og lurer derfor på om komponentene jeg har valgt passer sammen og ikke minst, om de har plass i kabinettet (som jeg har forstått er ganske lite, men til prisen veldig grei med tanke på støy)?

2. Videre om strømforsyningen (som jeg også har forstått er rimelig grei med tanke på lyd) er kraftig nok til å drive det hele, og hva om jeg legger inn en ekstra harddisk eller lydkort senere?

3. Har sett at Kingston ValueRAM er billig og greit nok om man ikke skal overklokke, stemmer det?

4. Er harddisken (en Samsung Spinpoint F1 640 GB 16 MB) grei for pengene med tanke på ytelse og støy?

5. Til slutt lurte jeg også på om det er noen erfaringer med PowerColor Radeon HD 4850 PCS? Har søkt rundt og forstått at merke har fint lite å si så sant kortet er det samme, og etter å ha lest på techPowerUp at kortet er meget stillegående på idle ble jeg i allefall solgt. Har lurt på et 4870 kort, men det virker som de jevnt over er veldig varme og bråkete (sammenlignet med kortet jeg har valgt) og jeg tror ikke jeg vil savne de ~10 FPSene jeg tjener på det (Er langt fra noen grafikkhore, men skulle gjerne spilt OFP2 og ARMA2 med stil). Jeg kan eventuelt bytte det i et MSI Radeon HD 4850 som er enda stillere, men koster endel mer hos amentio.

Så altså, virker dette som en grei pakke med tanke på støy, ytelse og pris eller er det noen komponenter som bør byttes ut/oppgraderes eller noe annet som må kjøpes i tillegg?

Endret av PapaDon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde sjekke nøyere hvilken PSU kabinettprodusenten slenger med.

Er det en No-name kan du ikke regne med at den gir 500w.

Under belastning kan du da regne med dårlig Fps eller bluescreen.

Har PSU for eks 2x pci kontakter (min 1) og evt sata kontakter?

Delene passer sammen.

Kabinett ATX

Hovedkort ATX DDR2 45nm

CPU 45nm

Ram DDR2

På hovedkortet kommer ingen kontakter i klem ved bruk at 1 eller 2 dobbelsporkort ved senere oppgradering.

På dvd brenner siden , se om butikken du bestiller fra har en Nec.

Disse har fått mye bedre omtale siste 10år.

PCS på skjermkortet betyr at det er montert på en større vifte som sprer all varm luft inn i kabinetter og ikke ut bak som non-pcs kjølere.

Det betyr at du er enda mer avhengig av 2 vifter i kabinetter, en inn og en ut.

Skjermen har 1680 x 1050 punkter. Ville selv gått for en 1600x1200 men ikke sikkert det ligger i samme prisklasse.

Da vil også FPS synke i forhold til din valgte oppløsning.

Her er et gjennomsnitt i alle nyeste spill i 1600x1200

Rammen er det ingenting å si på, har Kingston ValueRAM i alle mine non-OC pcer

og har aldri funnet memtestfeil eller hatt minneproblemer med dem selv om de kostet 150kr /gb.

imageview.php.png

Endret av War
Lenke til kommentar

Står hos Amentio: EarthWatts 500 Watt power supply (80 PLUS®certified), den skulle da være god nok?

Skal se på annen DVD-rom, men Amentio har ensten ingen inne på lager...

Skjermen er valgt på bakgrunn av gode omtaler og at den vistnok gir mye for pengene.

Ser at skjermkortet er noe svakere enn det jeg hadde regnet med. Selv om jeg ikke er grafikktøs vil jeg jo være mest mulig future-proof innenfor mitt budsjett, som helst er i underkant av 9000 med skjerm. Jeg får vel vudere støy og varme opp mot ytelse en gang til. Vil du si det er lurere, med tanke på varme og støy, å velge kort uten PCS?

Takk for raskt svar:D

Endret av PapaDon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...