kaffebryggare Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Er ikke spesielt kristen så jeg vet ikke hva jeg skal bruke som grunnlag, trenger litt starthjelp. Noen som vil hjelpe meg? Er tentamen så jeg trenger hjelp litt kjapt.. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Bare å ta frem historieboka det Les litt om eventyrene i bibelen. Nei men hva om å skrive litt humoristisk, husk at Jesus holdt med de svake i samfunnet. Hvis Jesus hadde kommmet i dag hadde han hengt med rusnarkomane, horer osv. De første skal bli de siste og omvendt. Jesus var jo også litt av en dranker og skal også ved et tidligere tilfelle ha gjort vann om til vin. Kanskje han i dag ikke akkurat klarer dette lenger, men heldigvis er det jo ikke langt til nærmeste biltemabutikk. Rødsprit funker fint det Btw ikke prøv deg på noen morsom historie dersom lærer er uberkristen, hun/han blir sikkert bare fornærmet da Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Er ikke spesielt kristen så jeg vet ikke hva jeg skal bruke som grunnlag, trenger litt starthjelp.Noen som vil hjelpe meg? Er tentamen så jeg trenger hjelp litt kjapt.. Regner med at dette er faget norsk, ikke religion. Så da står du egentlig ganske fritt. Du egentlig skape din egen jesusfigur og dikte ivei. Han kan ha hukommelssestap og måtte bygge sitt helt nye liv. Jeg anbefaler å være forsiktig med humor. Ikke bruk sider ved den historiske jesus til å lage gøy - utrolig hvor hårsåre folk er her. Hvis du vil fortsette på en story , der den historiske jesus slapp, her er noen ideer: Jesus levde som leder for en gruppe idealister (disiplene + fler). De reiste rundt og holdt taler og seanser. Gruppen hans ble ansett som en motstandsbevegelse ; mot Romerne. (sikkert på dagens terrorliste.) Han skaffet seg godt rykte i folket ved å forsvare og hjelpe de utstøtte (men han levde ikke blant dem). Han var pasifist, og søkte de riktige ideer og de riktige handlinger (jfr. zen). Han refset fariseerne, de som hadde salgsboder der man skulle søke ro og sannhet. Gudarne vet hva han idag ville ha tenkt om de som ber oss danse rundt Gullkalven. Mer stoff om den historiske jesus finnes i bøtter ved å google. LYKKE TIL! Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Takker for svar, men fikk ikke lest dem før nå, ble busta på nettet Men jeg greide det! (håper jeg ) Edit: Går på kristen skole, så å ha noen form for humor hadde ikke blitt godtatt.. Endret 28. november 2008 av Bennythen00b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå