LiengEn Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hei Vurderer å kjøpe meg en ny bærbar pc. Har allerede to pc'er, men ønsker å selge disse mot èn allround bærbar pc. Jeg kommer til å kjøre dualboot med xp og ubuntu linux. Ser derfor etter en fabrikant med bra støtte for linux. Jeg ønsker også å ha muligheten til å spille noen spill også. Jeg har en ps3, så "eye-candy"-spilla kjører jeg gjennom den. At den kjører counter stike source/team fortress 2 etc. er imidlertid ett must. Når det gjelder økonomien, sikter jeg mot 5-6k. Er det forrensten lurt å vente til etter jul for eventuell januar-salg? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hei Vurderer å kjøpe meg en ny bærbar pc. Har allerede to pc'er, men ønsker å selge disse mot èn allround bærbar pc. Jeg kommer til å kjøre dualboot med xp og ubuntu linux. Ser derfor etter en fabrikant med bra støtte for linux. Jeg ønsker også å ha muligheten til å spille noen spill også. Jeg har en ps3, så "eye-candy"-spilla kjører jeg gjennom den. At den kjører counter stike source/team fortress 2 etc. er imidlertid ett must. Når det gjelder økonomien, sikter jeg mot 5-6k. Er det forrensten lurt å vente til etter jul for eventuell januar-salg? hm, nå er vel de aller fleste laptopene "flinke" til å kjøre GNU/Linux sånn generelt, så det blir nok ikke noe stort problem så lenge du sørger for at du får Intel eller AMD og nvidia eller AMD/ATi. Selv ville jeg nok anbefale å finne en med Intel-brikkesett og ATi-skjermkort (Radeon HD 3650, f.eks.), sånn som denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114537 selv om den egentlig kom litt over budsjettet ditt. Et standardproblem du kan støte borti er ofte at f.eks. dedikerte multimedietaster ikke fungerer, men også det problemet begynner å forsvinne nå. Når du snakker om spilling, mener du da gjennom ubuntu eller xp? Jeg regner vel med at du mener XP.. Men husk også at f.eks. Quake Wars, ymse Unreal-spill, Doom 3, Quake 3 og 4, Americas army etc også kommer med GNU/Linux-støtte, i tillegg til et par spill som er basert på Quake 3-motoren (som er blitt åpen kildekode). Mener på at de heter Alien Arena og Nexuiz, og er fritt tilgjengelig i pakkebrønnen. Lenke til kommentar
LiengEn Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Mener hovedsakelig xp, ja. Har en toshiba satellite l30 nå, og ubuntu fungerer forsåvidt greit på den. Har bare hatt noen problemer med hvilemodus/dvalemodus (henger seg når jeg slår igjen lokket). Vet du om denne A300-utgaven har det samme problemet? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 okei. jeg fant en rapport på en variant av denne maskina her: http://www.lucagasperini.com/blog/2008-ubu...ba-a300-psaj4e/ det ser ut til at suspend/hibernate skal fungere ut av boksen. Ellers er også #ubuntu (evt #ubuntu-no for å snakke med nordmenn) på irc.ubuntu.net en finfin plass å spørre om hjelp og råd. Men mitt inntrykk er at det aller meste skal fungere ut av boksen på de nyeste linuxkjernene 2.6.24 -> 2.6.27/28 som er de aller nyeste. Ubuntu 8.04 kjører .24, ubuntu 8.10 kjører .27.. Men ja, IRC og Google er din venn for sånne spørsmål, samt en liten klæsj med tålmodighet. Men generelt sett skal det meste som ikke er heeelt bleeding edge fungere helt greit med linuxkjernen nå for tiden da brikkesett, skjermkort, cpu etc gjerne er det samme i flere forskjellige maskiner, og driverne utvikles individuelt for hver enkelt del, ikke maskinspesifikt. Gjennom jobben har jeg prøvd å kjøre ubuntu 8.04 på et noen litt forskjellige maskiner, og jeg la ikke merke til noen store problemer der, wifi, mediataster, blåtann etc fungerte helt fint.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå