Gå til innhold

Bannlyser Iphone-reklame

Anbefalte innlegg

Var noen år siden jeg så en bil som kjørte opp ned i taket på en bygning, igjen et av mange eksempler på at det du ser på tv av reklame som oftest er langt unna sannheten.

Det er en klar forskjell om reklamen virkelig HEVDER at bilen kan kjøre opp ned eller om det bare er noe som vises. Det er forsåvidt ingen som sier hei kjøper du denne bilen kan du også kjøre opp ned.

Jeg nevner kun en ting. Amerikanere :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en klar forskjell om reklamen virkelig HEVDER at bilen kan kjøre opp ned eller om det bare er noe som vises. Det er forsåvidt ingen som sier hei kjøper du denne bilen kan du også kjøre opp ned.

Men ingen HEVDER at iPhone 3G er like kjapp som den fremstår i reklamen heller, hastigheten blir ikke nevnt med et ord i!

Likevel vises både iPhone 3G som urealistisk rask og bilen som om den har en egenskap den faktisk ikke besitter. Samme sak for min del, så jeg er ikke enig i din fortolkning.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Var noen år siden jeg så en bil som kjørte opp ned i taket på en bygning, igjen et av mange eksempler på at det du ser på tv av reklame som oftest er langt unna sannheten.

Tja, det var vell ikke så forferdelig mange år siden forbrukermyndighetene her til lands gikk ut og forbød bilprodusenter å vise reklame for biler hvor det ble kjørt "off terain" siden det faktisk ikke er lov å kjøre andre steder enn veier i Norge.

Når det gjelder dette punktet er loven slik den er formulert i dag ganske vag, selv om det virker som forbrukermyndighetene velger å tolke dette ganske strengt.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

Den nye loven som ligger til høring nå blir langt strengere:

Påstander om faktiske forhold, herunder om produkters egenskaper eller virkning, i markedsføring må kunne dokumenteres.

Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer

Lenke til kommentar
Likevel vises både iPhone 3G som urealistisk rask og bilen som om den har en egenskap den faktisk ikke besitter. Samme sak for min del, så jeg er ikke enig i din fortolkning.

Mulig du ikke er det men:

Det er alment kjent at en bil IKKE kan kjøre opp ned.

Det er derimot ikke alment kjent at det ikke går så fort som apple viser i sin reklame. Det blir som når Elkjøp reklamerer med at en maskin med 256MB delt skjermminne har kjempeskjermkort, en prøver å utnytte at folk ikke vet.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...