Gå til innhold

[Løst]Trenger litt hjelp til kjøp av blits til Nikon D80

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg at jeg skal kjøpe blits rett over jul, så da har jeg noen spørsmål.

1) Hvis jeg går for nikon sine orginale(SB)så står det mellom to blitser, den ene er 600 og den andre er 800. Hvor mye bedre er 800 vs. 600. Den koster jo en del mer. Jeg er en amatør, men synes det er gøy å ta bilder - og håper på å bli bedre etter hvert.

2) Finnes det andre alternativer til 600\800 som gjør en like god jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 800, er meget fornøyd og synes det var verdt pengene hvertfall.. :)

Du burde kikke nærmere på hva du tenker å kreve av en blits og finne en som møter dine krav derifra. 800 er berde enn 600, men det kan jo godt være at en 600 vil være mer enn nok for deg.

Har hørt at mange sier de skulle ønske de hadde kjøpt seg en 800 fremfor en 600, men man hører jo samtidig like mange som sier de er kjempehappy med sin 600..

Mulig jeg bare forvirra deg mer nå. Beklager om så har skjedd.. ;)

Lenke til kommentar
2) Finnes det andre alternativer til 600\800 som gjør en like god jobb?

Metz er jo kjent for å ha kvalitetsblitzer. De er ikke spesielt mye rimeligere enn Nikon.

Sigma sine er billigere, men har lest litt bob-bob om de.

Er du på lav-budsjett, så kan en brukt SB-24,25,26, 28 eller -80 være tingen. Kraften er like god (bedre?) enn SB 900, men du mister noe av automatikken. Du må stille inn ISO og belnder selv, så ordner blitzen resten. Også har du ikke de trådløse funksjonene. Det kan imidlertid fixes (og vel så det) med et billig radiotrigger-sett. Disse eldre blitzene ligger rundt 500+ kroner. Har inntrykk av at de er populære og går fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...