Gå til innhold

Energikilder: hva er aktuelt for Norge i fremtiden?

Anbefalte innlegg

Det var da svært korttenkt, for all tid er jo tross alt veldig, veldig lang tid.

Egentlig ikke. Vannkraft står for 99 % av den kraften vi produserer (og forbruker) hvert år. Det vil nok for alltid være vår hovedenergikilde, så fremt det ikke kommer en helt ny og revolusjonerende teknologi som gjør at vi kan nedbygge og fjerne våre vannkraftverk.

Det sier seg selv at energibehovet en dag vil overstige den reelle kapasiteten i Norges samlede vannresurser (både fersk og saltvann) og at andre måter å produsere energi på eller eventuelt import vil være eneste alternativ.

Nei, det sier ikke seg selv. Overhodet ikke. Norges totale strømforbruk har vært relativt stabilt de siste 10 årene. Noen år importerer vi noe strøm og noen ganger importerer vi noe strøm, men i gjennomsnitt går det omtrent opp i opp. Utbyggingskapasiteten for vannkraftverk er fortsatt stor (dog er det ikke er politisk flertall for å utnytte denne kapasiteten) og det er ingen grunn til å tro at vårt forbruk vil stige slik at det vil overstige det potensialet som er innen vannkraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

solenergi i norge spesielt nordnorge vil ikke fungere så bra. siden vinteren er så lang og vi har bare noen få timer med sol om dagen vil det nesten ikke lønne seg. kanskje dette vil lønne seg om sommeren med midnattssolen vår, men siden det regner ca 4 måneder i året (et år regnet det nesten 7-8 måneder i strekk) hva er energi utbytte uten solen da? det jeg har tro på er når vi har fått en bra bølge teknologi til et bølgekraftverk. ulempen med disse kraftverkene er at de helt sikkert kommer til å gi kanskje 10% av etterspørselen.

atomkraftverk er fysj fysj, vi trenger ikke slike kraftverk, vi har vannverk som gir oss det vi trenger, vindkraftverk vil jeg si er fine å se på. verken er de stygg og hvorfor skal en fugl kræsje i dem? har hørt at de skal ha drept mange fugler i danmark men har aldri funnet dokumentasjon på det, så jeg tar det med en klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...