Gå til innhold

kabling av frekvensomforer og motor?

Anbefalte innlegg

Det er snakk om 37kW motor for en røykgassvifte.

Den er hastighetsregulert av en frekvensomformer.

Blir litt forvirra mtp at vifta har en såpass stor effekt.....åssen kabler legger man egentlig fra tavla frem til freqomformeren og videre fra freqomf til motor.

Tok en grov beregning og kom frem til at IFSI 3x35mm2 kan brukes,altså dette blir kabelen fra nettet til freqomf.

Dettet er rimerlig stor tversnitt,dette blir vel umulig å koble inn i en freqomf??

Forreste, er det kun kabelen fra motor til freqomf som må væreskjermet, Ølflex altså eller må man skjerme kabelen fra nettet også??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om kabelen passer på frekvensomformeren må du nesten se i manualen. Der pleier det å stå oppgitt maks kabelsko størrelse for tilkoblingspunktene. Så må du bare finne ut størrelsen på skoene du må ha for 35 kvadrat. Klarer omformeren å gi 37KW så burde det naturligvis være dimensjonert for å kunne ha slike kabler.

Når det kommer til EMC foretak tilbake mot nett så har du f.eks eks filter som man kan montere. Du bruker ikke skjermet kabel mellom filteret og frekvensomformeren om det ikke er så lang distanse, samt at mange filtere kommer med allerede montert kabel. Om du trenger seperat filter i en omformer på denne dimensjonen er jeg usikker på, det kan hende at det det interigert allerede. Når det kommer til kabel fra evt filter til vern så er det anbefalt å bruke en skjermet kabel. Jeg har også vært i kontakt med Omron angående det samme temaet og fikk en EMC guide av dem. Der stod det også at de anbefaler skjermede kabler ved alle styresignaler.

Dette er hvertfall slik jeg har utført tidliggere med frekvensomformere, men har ikke utført med slike dimensjoner på utstyret. Det blir nok en omfattende jobb dette her ;)

Vist du er interessert i manualen (er lagd for en annen omformer, men gir greie tips om hvordan du kan utføre) så kan du sende meg en PM med mailen din.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Om kabelen passer på frekvensomformeren må du nesten se i manualen. Der pleier det å stå oppgitt maks kabelsko størrelse for tilkoblingspunktene. Så må du bare finne ut størrelsen på skoene du må ha for 35 kvadrat. Klarer omformeren å gi 37KW så burde det naturligvis være dimensjonert for å kunne ha slike kabler.

Når det kommer til EMC foretak tilbake mot nett så har du f.eks eks filter som man kan montere. Du bruker ikke skjermet kabel mellom filteret og frekvensomformeren om det ikke er så lang distanse, samt at mange filtere kommer med allerede montert kabel. Om du trenger seperat filter i en omformer på denne dimensjonen er jeg usikker på, det kan hende at det det interigert allerede. Når det kommer til kabel fra evt filter til vern så er det anbefalt å bruke en skjermet kabel. Jeg har også vært i kontakt med Omron angående det samme temaet og fikk en EMC guide av dem. Der stod det også at de anbefaler skjermede kabler ved alle styresignaler.

Dette er hvertfall slik jeg har utført tidliggere med frekvensomformere, men har ikke utført med slike dimensjoner på utstyret. Det blir nok en omfattende jobb dette her ;)

Vist du er interessert i manualen (er lagd for en annen omformer, men gir greie tips om hvordan du kan utføre) så kan du sende meg en PM med mailen din.

Er ikke helt stødig på dette med frekvensomformer og EMC!

hva forårsaker egentlig forstyrrelsen og hvor er det vi egentlig skjermer og hvorfor?

Sånn jeg har forstått det så skal kablene fra frekvensomformer til selve motoren være skjermet (Ølflex),veit ikke om noe annet brukes.

Kablene fra tavla, altså forsyninga 230V 50Hz inn til freqomf trenger ikke skjerm..stemmer egentlig dette?

Hva med 0-10V til styring av freqomf...regner med at disse også må skjermes.

min e-mail:[email protected]

Lenke til kommentar

EMC betyr Elektromagnetisk kompatiblitet. Målet er å oppnå god EMC, altså at utstyret ikke forstyrrer verken seg selv eller andre. Kan forklare helt basic med frekvensomformer, fordi jeg har ikke gått så vanvittig mye innpå det. I bunn og grunn har man dioder som står på hver faseleder på inngangen. Disse "hakker" opp spenningen og bare den positive delen av sinuskurven slipper igjennom. Når omformeren hakker opp kan man få relativt høye peaks, og det er disse som skaper støyen. (dette er slik jeg har forstått det)

Hvordan du kan skjerme kan du se i manualen jeg sender deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...