Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Få anmerkning for å drive med naturfag i norsktime?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-snip-

Aldeles ikke det samme. På et møte er det meningen alle skal bidra med synspunkter og det forventes at man følger med. Sitter man for seg selv og jobber i en time er det så å si det samme som å sitte hjemme.

 

"Ferdig med det du skal gjøre", betyr f.eks. at du har om kap. 1 en time, men at du har allerede gjort dette. Snakker ikke om lekser. Enda en gang må jeg gjenta at jeg ikke snakker om forelesninger.

På forelesning er det vel ikke sikkert at foreleseren legger merke til det om en leser noe annet en gang... men skal du gjøre det, så er det vel best å bare sette seg i biblioteket eller noe så en får arbeidsfred. Så den kan vi la i fred...

 

Men når det gjelder det første der...

Du mener altså... helt alvorlig... at i en undervisningstime på videregående så er det ikke mening at du skal kunne bidra med synspunkter og at det ikke forventes at en følger med?

Men ja, dersom en sitter for seg selv å jobber i en time så er det så si det samme som å sitte hjemme. Forskjellen er at da er du ikke en forstyrrende faktor for vedkommende som ønsker å benytte timen til å undervise sitt fag som han har forberedt. Sitter du hjemme i timen så er det fravær, så da kan du like gjerne bli vist ut av klasserommet og få fraværet dersom en ikke ønsker innrette seg som folk. Der er vi enige :thumbup:

 

-snip-

Er ikke snakk om du har behov eller at du har planlagt dårlig. Det kan være noe uforutsett som har dukket opp, eller at du selv tror du vil ha bedre nytte av litt ekstra tid til en viktig matteprøve i morgen. Det kommer alltid prøver du føler du ikke har fått forberedt deg nok til (og du synes er veldig vanskelig).

Ehh... dersom det uforutsette er at du bli påkjørt eller syk en periode, så kan du unnskylde deg. Men da får du også gjerne litt tilrettelegging slik at det skal bli litt lettere for deg å ta igjen det tapte.

 

Eller hvis du har foreldre som krever at du jobber 50% stilling (eller mer) ved siden av skolen for å betale for deg hjemme... eller du må for å ha mat på bordet... da kan du saktens unnskylde deg, men igjen... da snakker du med læreren/lærerne og forklarer ståa, så kanskje de vil legge litt til rette for deg. Men straks du på egenhånd vil ta deg til rette, så er du obstarnasig og bør behandles deretter.

 

Utenom ulykker/sykdom/fattigdom, så er det konsekvent dårlig planlegging.

 

Uforutsett fest? Norway Cup til helgen? Virus på pc'n? Hu du er forelska i ønsker å ta deg med på kino...for første gang???

Da er det dårlig planlegging og dårlig prioritering.

 

-snip-

Fordi jeg trenger de for å utdanne meg.

Privatist... da kan du lese på hva du vil, når du vil... Du kan ta enkelte fag som privatist også.

Er sikkert ikke den eneste som kan bli sliten av å gjøre lekser hele kvelden, etter å ha hatt en lang skoledag.

Your in for a treat :whistle:

Lenke til kommentar

Men hvorfor i guds navn må du ta igjen et annet fag, det være matte, samfunnsfag eller omså GYM, i en annen time?

 

Som om du skulle sagt at nei jeg MÅ skrive en mail på dass fordi akkurat da har du jo tid til overs som du kunne brukt til noe annet, eller at du MÅ sminke deg i bilen om morgenen for det er egentlig sløsing med tid. Selv om det virker uendelig kjipt og påført er timene der for en grunn, læreren holder forelesning, debatter og arbeidsoppgaver for at alle skal ha en lik mulighet til å få med seg pensum og lære seg å følge med under læringsprosessen.

 

Dessuten har du nå forenklet situasjonen til noe jeg ikke har argumentert direkte i mot. Og det gjør det hele enda mer simpelt, om du tenker på det. Hvorfor MÅTTE du gjøre noe ANNET i akkurat 15 minutter? Hvorfor ikke lese over pensum i det faget da? Ekstra oppgaver? :)

Lenke til kommentar

Det er ganske ironisk at det her argumenteres med modenhet mm. For om det er noe som ikke viser modenhet så er det å kverulere med den som bestemmer reglene ved å sette seg på bakbeina og nekte å etterfølge dem, å ta debatten om reglene på uegnet sted og uegnet tid, for deretter å sutre når man ikke får viljen sin.

 

Tenk deg samme situasjon på en arbeidsplass. Sjefen ber deg gjøre jobbe med prosjekt xxx. Du vil mye heller jobbe med prosjekt yyy, og finner ut selv at du skal gjøre det. Når sjefen deretter pålegger deg å jobbe med prosjekt xxx begynner du å sette deg på bakbeina, og krangle åpenlyst foran alle andre i bedriften. Du måtte nok finne deg en ny jobb rimelig kjapt, ja.

 

Livet fungerer rett og slett ikke sånn at du kan jobbe med det du vil når det måtte passe deg best. Det gjelder både skole, høyere utdanning og ikke minst i arbeidslivet. De som forventer noe annet kommer til å få et rimelig stort sjokk etterhvert.

 

Og siden det ble pratet så mye om modenhet. En stor del av det å være moden går på å nettopp velge sine kampsaker med omhu. Å kunne bedømme når man skal gå til kamp, og når man skal bite tennene sammen og finne seg i ting. Å nekte å vise en autoritet respekt, fordi man selv er uenig med vedkommende, og man ikke føler at vedkommende viser en selv nok respekt, kan ikke akkurat kalles modent.

 

Om jeg var læreren i dette tilfelle (heldigvis har jeg bare brukt et år av livet mitt på å være lærer på lavere nivå) hadde trådstarter fått to valg.

1) Gå på biblioteket og jobbe med det han ville, og få fravær for timen.

2) Jobbe med det han skulle.

Lenke til kommentar

Hersketeknikk betyr bare at du egentlig ikke kan argumentere...

 

Må si at jeg finner dette veldig ironisk. Du kommer inn i diskusjonen og oppfører deg arrogant og overlegen. Jeg prøver å jekke ned på holdningen din, og du sier jeg driver med hersketeknikk? Snakk om å se flisen i andres øyne ...

Ok... du prøver å jekke meg ned når jeg prøver å forklare trådstarer...og deg at livet ikke er alltid like greit og at du ikke alltid kan sutre slik du gjorde til mamma og pappa når du ikke fikk godterier på en mandag?

Når en som faktisk har kommet seg litt ut i livet og fått det hele i perspektiv, så virker en kanskje ganske arrogant på sånne som deg når en prøver å fortelle noe. Det er vel bare din måte å si at du ikke vet bedre ennå på.

Jeg hadde mye samme holdninger jeg også... mine meninger var voksne og veloverveide, og de som visste bedre bare var arrogante og overlegne.

Og når du svarer frekt, så ikke forvent at jeg gidder å svare med fløyelsmunn. Jeg tror heller ikke det er min holdning som bør jekkes ned.

Tingen er at dersom du skal komme med "buhfucking-hu" syting om at verden er i mot deg fordi den ikke roterer rundt din akse, så bør du i allefall ha såpass gangsyn at du syter til dine jevnaldrende da de kanskje skjønner like lite og følgelig er enig med deg.

 

Jeg har forholdt meg saklig til hele debatten, men når du skotter på medhold, så passer det visstnok fint å komme å tøffe seg i stedet for å argumentere. Og lek gjerne med store ord, men vær såpass at du velger litt mer med omhu.

 

På forelesning er det vel ikke sikkert at foreleseren legger merke til det om en leser noe annet en gang... men skal du gjøre det, så er det vel best å bare sette seg i biblioteket eller noe så en får arbeidsfred. Så den kan vi la i fred...

Men når det gjelder det første der...

Du mener altså... helt alvorlig... at i en undervisningstime på videregående så er det ikke mening at du skal kunne bidra med synspunkter og at det ikke forventes at en følger med?

Men ja, dersom en sitter for seg selv å jobber i en time så er det så si det samme som å sitte hjemme. Forskjellen er at da er du ikke en forstyrrende faktor for vedkommende som ønsker å benytte timen til å undervise sitt fag som han har forberedt. Sitter du hjemme i timen så er det fravær, så da kan du like gjerne bli vist ut av klasserommet og få fraværet dersom en ikke ønsker innrette seg som folk. Der er vi enige :thumbup:

 

Trodde virkelig jeg hadde forklart dette nok ganger. Jeg snakker om en situasjon hvor lærer f.eks. har gått igjennom femten minutter tavleundervisning, for deretter å si: "Nå kan dere jobbe med oppgaver resten av timen." Du kan gjerne forklare meg hvorfor det er forstyrrende for læreren.

 

snip

 

Jeg prøver å få frem at det kanskje er mer praktisk for elevene å kunne gjøre det slik.

Jo da... dersom verden kunne vært tilrettelagt til hver enkelt person... ingenting som hadde vært bedre.

Problemet er at det er en utopi... det samme er det at 16 åringer tar såpass ansvar for egen læring at læreren bare kan stille som støttefunksjon, så kommer elevene seg gjennom pensum selv.

Dessuten så går vel tråden på hvorfor en ikke bare kan gjøre som en vil i timen dersom en føler at det er viktigere akkurat da.

Ikke hvorvidt en kan gjøre hva en vil de siste 15 minuttene dersom læreren ber dere jobbe selv.

 

Privatist... da kan du lese på hva du vil, når du vil... Du kan ta enkelte fag som privatist også.

 

Ja, men nå går vi ut i fra at man følger faget på vanlig måte. Selv om man i blant vil lese et annet fag i timen, betyr ikke det at man er "obstanasig" og heller vil ta faget som privatist.

Nei... da prøver du å vri ting over til at det du sier ikke virker så galt likevel.

Tråden går i at trådstarter prøvde å sette læreren på plass og likevel dreit i det som ble sagt, og reaksjonene er deretter all den tid at mange her faktisk er gamle nok til å se at oppførselen hans var galt.

 

Dersom du spør og kommer til enighet med læreren, så har du faktisk gjort det du kunne, og du har håndtert dette på en moden måte.

 

Trådstarter forsøkte senere å forklare seg ved å sammenligne seg med folk som utfordret kunnskap og at han en bør utfordre establisementet.

Trådstarter fortalte at de fleste oppfatter han som voksen for alderen... det samme kunne jeg sagt.

Mine foreldre oppfattet meg som voksen for alderen fordi de ikke fikk vite alt dumme jeg gjorde, og vennene/bekjentskapskretsen oppfattet meg som voksen fordi de gjorde alt dette dumme selv.

 

Faktum er at han beskrev seg selv som en temmelig slitsom elev i første tråd, og alle velmente råd gir ham medhold at en ikke plent skal godta alt, men en bør velge sine kamper med omhu og en bør velge arena for kampene med omhu. Likevel kjempes det for at en bør stå på krava og lese annet dersom en ønsker dette og at det er læreren som det bør stilles krav om gode grunner til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...