Griffin Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Dersom du går på skole i Nordland kan du i henhold til loven velge egen lærebok. Slik var det i alle fall for 2-3 år siden. I så fall kan du med full rett lese i naturfagsboka i norsktimen. Vet ikke om tilsvarende rettigheter finnes for elever i andre fylker eller om denne loven er endret. Sjekk det opp. Kilde??? Ikke at jeg mistror at det er ett slik forskriv (lov angir at det gjelder absolutt alle), men jeg tror kanskje det er å lese regelverk med ølbriller. Noe den yngre garde lett gjør (ikke bare de yngre forsåvidt)... tolker og vrir til egen vinning uten tanke for meningen bak forskriften som gir de faktiske føringer for hvordan den skal tolkes. Lenke til kommentar
LudvigVIII Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Dersom du går på skole i Nordland kan du i henhold til loven velge egen lærebok. Slik var det i alle fall for 2-3 år siden. I så fall kan du med full rett lese i naturfagsboka i norsktimen. Vet ikke om tilsvarende rettigheter finnes for elever i andre fylker eller om denne loven er endret. Sjekk det opp. Kilde??? Ikke at jeg mistror at det er ett slik forskriv (lov angir at det gjelder absolutt alle), men jeg tror kanskje det er å lese regelverk med ølbriller. Noe den yngre garde lett gjør (ikke bare de yngre forsåvidt)... tolker og vrir til egen vinning uten tanke for meningen bak forskriften som gir de faktiske føringer for hvordan den skal tolkes. Dette var det nærmeste jeg kunne finne, men er fra 2003. "Det er bare elevene i Nordland som har hatt fritt valg av læremidler frem til nå." Siste setning. http://akershus.hoyre.no/artikler/2003/5/f...aeremidler_selv Og denne: "Boklista er for øvrig å oppfatte som en veiledende liste over anbefalte bøker. Vi gjør oppmerksom på at du, i følge reglementet, rett til fritt valg av lærebøker." http://www.saltdal.vgs.no/_bin/A55ED3C9-6E...1320B3316B2.pdf Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg må bare innrømme at jeg leser de kildene dine som at de kan selv velge hvilken norsk-bok de kan kjøpe og benytte under norsk-undervisningen... Jeg klarer ikke se at det åpner for at de kan velge å lese naturfag i norsktimene, matte i gymmen eller noe slik. Lenke til kommentar
LudvigVIII Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg må bare innrømme at jeg leser de kildene dine som at de kan selv velge hvilken norsk-bok de kan kjøpe og benytte under norsk-undervisningen... Jeg klarer ikke se at det åpner for at de kan velge å lese naturfag i norsktimene, matte i gymmen eller noe slik. Er enig i at det sikkert var slik loven var ment, men tror ikke det står spesifisert. Skal ikke garantere for at det er slik i og med at jeg ikke fant noen link direkte til den gjeldene paragrafen. Men kan si at jeg har hørt at man kan bruke Donald som lærebok så lenge man kan det man skal i henhold til pensum. Lenke til kommentar
Andreas0 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Dette er hva vi driver med i norsk-timene. Sitter og ser på at læreren bruker et kvarter på å finne et par høyttalere til å få lyd på pc-en sin. Forstår veldig godt at trådstarter heller tar opp en naturfagbok Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Det er alltid lærerens feil Bare vent til dere kommer på universitetet og ingen sitter og haler dere i nakken hver gang dere ikke gidder. Ansvar for egen læring, det var jo det gitt. Forøvrig handler det om respekt. Jeg har foreldre som er lærere, og det er faktisk alt annet enn gøy for læreren som faktisk har ansvar for å formidle lærdommen. Mine foreldre arbeider hjemme i timesvis, retter prøver i helgene og setter av tid til å forberede framføringer (får tilogmed hjelp av meg til å formatere f.eks powerpointer). Hvor forbanna irriterende hadde det ikke vært å se noen sitte å lese noe annet mens du prøvde å formidle noe gørrkjedelig så godt du kunne? Tenk deg å stå og prate i vennegjengen og samtlige sto og trykka på telefonen sin? Ja, jeg syntes aldri religionskunnskap var interesant på VGS, men skulle jeg først gjøre noe annet i timen prøvde jeg å gjøre det diskret og fulgte litt med uansett. Så opp av boka, gjorde ikke noe ut av at jeg leste matte etc. Gjensidig respekt. Jeg blir så lei av elever i dagens skole som er så forbanna whiners. VGS er frivillig. Vil du ikke så drit i det. Ingen tvinger deg Du VET hva du må gjennom, du VET du må gjennom kjipe fag, om du ikke liker naturfag eller samfunnsfag. Det er ikke lærerens feil. PS: Jeg kan love dere at læreren deres hater datamaskinoppstyret like mye som dere. Men uten pc hadde det sikkert vært syting over hvor lite moderne undervisningen er etc. Endret 2. desember 2008 av Green Machine Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Det er fordelen med privatskole ... Når man har betalt 30 000 for 4 fag (slik jeg har ) så slipper man alle daunakkene med friminutt som favorittfag ... Det står vel strengt tatt i læreplanen at man skal ha masse interaktivt og fancy datastyr som aldri funker, så det kan læreren deres fint lite for. _________________________ Det med motivasjon i skolen koker strengt tatt ned til hvordan hele det norske samfunnet har blitt. Uansett om man får drittkarakterer på skolen, eller ikke går på skole i det hele tatt ... Så får man alltids en jobb med grei lønn (selv de som sitter i kassen på Rimi har en månedslønn på 20-25 000 og sikkert mer) . Ingen jobber i Norge er dårlig betalt, alle er faktisk veldig bra betalt sett i forhold til andre land, og får man ikke en jobb, så får man penger allikevel. Her i Norge kan man jo eie sitt eget hus, ha bil og barn, og ha råd til å reise på ferie - selv hvis man jobber som pommes frites-steker på McDonalds ... Da blir den eneste motivasjonsfaktoren for å gjøre det skarpt på skolen det at man vil gå fra å ha mye penger, til veldig mye penger. Altså en ufaglært tjener kanskje 30 000 i måneden, en med 5-6 års utdannelse tjener kanskje 40-60 000. Folk flest klarer seg utmerket med 30 000, og da gidder de ikke å gå på skole. Endret 2. desember 2008 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det er fordelen med privatskole ... Når man har betalt 30 000 for 4 fag (slik jeg har ) så slipper man alle daunakkene med friminutt som favorittfag ... Det står vel strengt tatt i læreplanen at man skal ha masse interaktivt og fancy datastyr som aldri funker, så det kan læreren deres fint lite for. _________________________ Det med motivasjon i skolen koker strengt tatt ned til hvordan hele det norske samfunnet har blitt. Uansett om man får drittkarakterer på skolen, eller ikke går på skole i det hele tatt ... Så får man alltids en jobb med grei lønn (selv de som sitter i kassen på Rimi har en månedslønn på 20-25 000 og sikkert mer) . Ingen jobber i Norge er dårlig betalt, alle er faktisk veldig bra betalt sett i forhold til andre land, og får man ikke en jobb, så får man penger allikevel. Her i Norge kan man jo eie sitt eget hus, ha bil og barn, og ha råd til å reise på ferie - selv hvis man jobber som pommes frites-steker på McDonalds ... Da blir den eneste motivasjonsfaktoren for å gjøre det skarpt på skolen det at man vil gå fra å ha mye penger, til veldig mye penger. Altså en ufaglært tjener kanskje 30 000 i måneden, en med 5-6 års utdannelse tjener kanskje 40-60 000. Folk flest klarer seg utmerket med 30 000, og da gidder de ikke å gå på skole. Hvor er det du bor? Der vil jeg flytte også.... Ufaglærte tror jeg nok ligger mer på 15-20000,- med litt erfaring. Hvis vi sier 115,- timen for ufaglærte så tilsvarer dette 18687,5 kroner i måneden. Hvis vi tar eksemplet ditt med å jobbe i kassa på Rimi. En liten link: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/13/440073.html 4500 mennesker jobber i kassa på Rimi, fordelt på 340 butikker over hele Norge. Gjennomsnittsekspeditøren er ei jente på 26,6 år. Hun tjener 107 kroner i timen og driver med noe annet ved siden av. Så da tror jeg vi kan ta utgangspunkt i 107 kroner i timen. Når vi ganger opp dette med 162,5 timer pr måned så sitter gjennomsnittspersonen i kassa på Rimi med 17387,5 kroner før skatt. Lenke til kommentar
Bliv1n Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Orket ikke å lese gjennom alle postene, men ansvar for egen læring synes jeg lærere burde tillate. Fikk jo ikke gå et viktig ærend i norkstimen en gang, fordi vi skulle lære om reklame. Læreren satt og leste rett fra boken. Skjelte han til slutt ut, jeg hadde jo boken selv, og å ta igjen det tapte var jo ikke akkurat noe problem. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Orket ikke å lese gjennom alle postene, men ansvar for egen læring synes jeg lærere burde tillate. Fikk jo ikke gå et viktig ærend i norkstimen en gang, fordi vi skulle lære om reklame. Læreren satt og leste rett fra boken. Skjelte han til slutt ut, jeg hadde jo boken selv, og å ta igjen det tapte var jo ikke akkurat noe problem. Ansvar for egen læring er ikke det samme som at en kan legge opp sin egen timeplan og gjøre akkurat som en ellers ønsker selv. Det finnes grader av ansvar også... du får mer ansvar på høyskoler, men ikke på alle linjer. Til og med på høyskoler så finnes det retninger hvor du pent må møte opp i stort sett det som er av forelesninger og jobbe med det som er temaet i de aktuelle temaene. 16 åringer har en tendens til å se på seg selv som særdeles voksne, men det er ikke det samme som at de er det. Hadde jeg vært lærer til trådstarter i samme situasjon så hadde han fått beskjed om at han kan lese på hva han vil utenfor klasserommet og gitt ham anledning til å gå, dog med fravær for skulk. Er enig i eksemplet ditt at det finnes mange elendige lærere hvor en kunne brukt timene mer fornuftig ved selvstudie, men det er ikke det samme som å anta at en da kan gjøre som en vil. Det er faktisk en leksjon en bør ta med seg senere ut i livet også. Eksempel. 1.La oss si at du får beskjed om å komme på ett obligatorisk oppstartsmøte på ett prosjekt hvor prosjektet skal presenteres til deg og dine kolleger på det prosjektet. 2.Du synes at prosjektlederen ikke er noe flink til å presentere slikt noe og mener derfor at du bedre kan lese deg til dette selv. 3.Så la oss si at etter dette møtet så skal du holde ett møte om noe helt annet. Du velger å benytte dette oppstartsmøtet til å lage en powerpoint presentasjon til ditt eget møte. 4.Prosjektlederen ber deg følge med på det som blir sagt, så du sier at du ikke har tid til dette da du har ett annet møte rett etterpå. 5.Prosjektlederen er ikke intressert i dine møter og sier at dette har du kunne jobbet med tidligere og at på hans møte er det hans agenda som gjelder. 6.Du ignorerer ham og kjører på likevel... Var dette en voksen måte å jobbe på? Har trådstarter... eller noen andre... villet faktisk oppført seg slik? Hva om du ikke likte denne prosjektlederen i utgangspunktet? Hadde det gjort det riktig/voksent? En kunne spurt prosjektlederen om å få slippe møtet å jobbe med eget og lovt at du skulle kommet deg gjennom det som prosjektlederen skal presentere på egenhånd etterpå, og beklaget og lagt skylda på tidsklemma m.m.. Oppfører en seg trassig, så blir en som regel møtt med trass tilbake... dersom en opptrer litt modent, så er det i allefall en sjanse for å få litt aksept. En skal høre på læreren, men dersom en er uenig, så skal en ta dette opp med den aktuelle lærer utenfor timen på tomannshånd evt. med hans overordnede dersom det ikke er noe matnyttig. Endret 2. desember 2008 av Griffin Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det er fordelen med privatskole ... Når man har betalt 30 000 for 4 fag (slik jeg har ) så slipper man alle daunakkene med friminutt som favorittfag ... Det står vel strengt tatt i læreplanen at man skal ha masse interaktivt og fancy datastyr som aldri funker, så det kan læreren deres fint lite for. _________________________ Det med motivasjon i skolen koker strengt tatt ned til hvordan hele det norske samfunnet har blitt. Uansett om man får drittkarakterer på skolen, eller ikke går på skole i det hele tatt ... Så får man alltids en jobb med grei lønn (selv de som sitter i kassen på Rimi har en månedslønn på 20-25 000 og sikkert mer) . Ingen jobber i Norge er dårlig betalt, alle er faktisk veldig bra betalt sett i forhold til andre land, og får man ikke en jobb, så får man penger allikevel. Her i Norge kan man jo eie sitt eget hus, ha bil og barn, og ha råd til å reise på ferie - selv hvis man jobber som pommes frites-steker på McDonalds ... Da blir den eneste motivasjonsfaktoren for å gjøre det skarpt på skolen det at man vil gå fra å ha mye penger, til veldig mye penger. Altså en ufaglært tjener kanskje 30 000 i måneden, en med 5-6 års utdannelse tjener kanskje 40-60 000. Folk flest klarer seg utmerket med 30 000, og da gidder de ikke å gå på skole. Hvor er det du bor? Der vil jeg flytte også.... Ufaglærte tror jeg nok ligger mer på 15-20000,- med litt erfaring. Hvis vi sier 115,- timen for ufaglærte så tilsvarer dette 18687,5 kroner i måneden. Hvis vi tar eksemplet ditt med å jobbe i kassa på Rimi. En liten link: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/08/13/440073.html 4500 mennesker jobber i kassa på Rimi, fordelt på 340 butikker over hele Norge. Gjennomsnittsekspeditøren er ei jente på 26,6 år. Hun tjener 107 kroner i timen og driver med noe annet ved siden av. Så da tror jeg vi kan ta utgangspunkt i 107 kroner i timen. Når vi ganger opp dette med 162,5 timer pr måned så sitter gjennomsnittspersonen i kassa på Rimi med 17387,5 kroner før skatt. Bare å flytte til Stavanger det. Den lave gjennomsnittslønnen i kassajobber, skyldes jo det at det er mange yngre personer som jobber deltid. En voksen person tjener ikke 106 kr/t på Rimi - det nekter jeg å tro. Jeg jobbet selv i butikk tidligere, da jeg var 18. 50% stilling, 13500 i måneden - ikke Rimi, men en detaljhandel for brunevare, men like fullt en butikkjobb. De fleste andre jeg kjenner som jobber i butikk ligger på rundt dette. Et annet eksempel er jo ufaglærte industriarbeidere, med litt erfaring, i f.eks. oljebransjen. De tjener jo stort sett langt bedre enn f.eks. lærere og sykepleiere. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Bare å flytte til Stavanger det. Den lave gjennomsnittslønnen i kassajobber, skyldes jo det at det er mange yngre personer som jobber deltid. En voksen person tjener ikke 106 kr/t på Rimi - det nekter jeg å tro. Jeg jobbet selv i butikk tidligere, da jeg var 18. 50% stilling, 13500 i måneden - ikke Rimi, men en detaljhandel for brunevare, men like fullt en butikkjobb. De fleste andre jeg kjenner som jobber i butikk ligger på rundt dette. Et annet eksempel er jo ufaglærte industriarbeidere, med litt erfaring, i f.eks. oljebransjen. De tjener jo stort sett langt bedre enn f.eks. lærere og sykepleiere. Vel... nå bor jeg faktisk rett utenfor Stavanger og jobber i oljebransjen. Kona har jobbet på Mega og og ett sykehjem. Kona fikk ganske greit lønn på sykehjemmet siden hun hadde høyskoleutdanning, men mange av hennes kolleger som hadde mange års erfaring, men ingen utdannelse mot yrket hadde 115,-/timen. Hun jobbet på Mega mens hun søkte andre steder rett etter at vi flyttet hit og også der fikk hun "godt betalt" på grunn av erfaring og var nesten opp i 110,-/timen. Men ja, dersom du ser på de attraktive jobbene innen oljen som ikke krever noe særlig utdannelse... hvorpå omtrent alt krever en eller annen form for utdannelse... så ja, da ser det lukrativt ut. Nå er det slik at sikter du mot de attraktive gode jobbene i det private, så sitter de og kan velge kremen... så da bør du ha litt skolegang eller god erfaring og gode referanser. Det er svært mange om beinet på de jobbene, og en 16 åringer med grunnskole får ikke slike jobber uten at far har stor aksjeandel i selskapet. De siv.ing. ene som tjener 60.000/mnd, som ble nevt, er også sjelden vare. Da sitter en i gode lederstillinger og har en del erfaring og gjort seg meget positivt bemerket i selskapet... eller tidligere selskap. Lenke til kommentar
Vrinsk Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Du har et særdeles viktig poeng der FredrikUG92! På ungdomsskolen er det kanskje greit at du helle gjør "KRL-ting" enn andre ting for det at du bidrar i timen hjelper både deg, læreren og dine medelever. Engasjement skaper entusiasme som igjen resulterer i læring. Dette sikter lærerne til når de ikke vil at du skal drive med andre fag når du er i dems timer. Men på en annen side så skjønner jeg poenget ditt når man kommer til VGS. Da bør det være slik at du kan drive med det du vil, men det er en hake. Det er forskjell på tavleundervisning/forelesning enn vanlig skoletime fra ungdomsskolen/VGS. På VGS så skal du være klar for å diskutere, stille spm og svare spm. Dette er ikke lett når du f. eks driver med naturfag lekser i norsk timen. Læreren vil føle seg litt hemmet i valget av hvilke elever han/hun vil spør. På høyskoler og universiteter kan du gjøre akkuratt som du vil siden læreren ekstremt sjeldent spør deg et spørsmål som du må svare på til klassen. Min personlige mening er at du skulle ha sagt ifra til læreren før du leste slik at læreren vet det. Dette skal ikke være et spm, men et krav. Du skal ha rett til å lese på det du vil i hans/hennes timer. Dette gjelder forøvrig kun på VGS. Men her kan vi også støte på et problem. Hvis du kan gjøre hva du vil i en time uten å få anmerkning for det, kan du liksågodt ikke møte opp i timen, men det får du anmerkning for. Konklusjonen er det at så lenge du bedriver med skolerelatert arbeid så skal du verken få anmerkning eller kjeft (men du må huske å si ifra at du skal lese til noe annet da). Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Min personlige mening er at du skulle ha sagt ifra til læreren før du leste slik at læreren vet det. Dette skal ikke være et spm, men et krav. Du skal ha rett til å lese på det du vil i hans/hennes timer. Dette gjelder forøvrig kun på VGS. Men her kan vi også støte på et problem. Hvis du kan gjøre hva du vil i en time uten å få anmerkning for det, kan du liksågodt ikke møte opp i timen, men det får du anmerkning for. Konklusjonen er det at så lenge du bedriver med skolerelatert arbeid så skal du verken få anmerkning eller kjeft (men du må huske å si ifra at du skal lese til noe annet da). Jeg fulgte deg helt til du også sa at du også ville vært trass... bare at du ville vært det før timen. Du har ikke rett til det, så hvorfor være obstarnasig og kreve. Hadde du møtt opp slik til meg og krevd, så hadde jeg nok gitt deg alternativet mellom å følge timen eller ikke møte opp mot fravær. Det er akkurat slike holdninger som viser at tenåringer ikke er voksen nok til å ha full ansvar for egen læring... Heldigvis så lærer de aller fleste å oppføre seg før en kommer ut i arbeid... dog det er noen som sliter litt og blir noe overrasket. Lenke til kommentar
Vrinsk Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Når jeg sier et krav så betyr det ikke at du skal gå "hardt" til verks. Du sier på en vanlig hyggelig måte om at du gjerne vil jobbe med f. eks naturfaglekser fremfor KRL idag fordi situasjonen er sånn og sånn. Læreren kan selfølgelig nekte, men da må læreren ha en særdeles god grunn for å nekte eleven i å drive med andre lekser. Ansvar for egen læring BØR begynne på videregående og ikke på universitetet. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hvorfor kan ikke eleven bare gjøre det etter skolen da? Ansvar for egen læring er nemlig at man klarer å lese utenfor klasserommet og strukturere året slik at du har oppnådd tilfredstillende kunnskap innen gitte grenser. At du må lese i KRLtimen betyr jo bare at du enten har satt av for lite tid hjemme, eller at du bare er for lite interessert i KRL til å bry deg og du dermed viser disrespekt ved å på trass lese fantastiske naturfagsboka. Sistnevnte har jeg også gjort. Men når jeg ser tilbake på det synes jeg det er veldig barnslig og unødvendig. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Når jeg sier et krav så betyr det ikke at du skal gå "hardt" til verks. Du sier på en vanlig hyggelig måte om at du gjerne vil jobbe med f. eks naturfaglekser fremfor KRL idag fordi situasjonen er sånn og sånn. Læreren kan selfølgelig nekte, men da må læreren ha en særdeles god grunn for å nekte eleven i å drive med andre lekser. Ansvar for egen læring BØR begynne på videregående og ikke på universitetet. Vel... læreren trenger har en veldig god grunn for å nekte eleven dette da det faktisk er hans time og han er betalt for å ta eleven gjennom sitt materiale denne timen. Eleven har ingen gode grunner for å gjøre seg vanskelig av den grunn av de samme grunner som Green Machine så vakkert sa nå nettopp... Hvorfor kan ikke eleven ta ansvar for egen læring å lese hjemme... men det er vel mer tv-spill, fotball, tenåringsfylla og annet som frister mer. Been there, done that, grown up... Lenke til kommentar
Matias Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) asdf Endret 9. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Vrinsk, nå må du huske at jeg snakker om når elever får beskjed om å sitte å jobbe for seg selv, uten noen form for gjennomgang/diskusjon i klassen. Slik jeg forstår det mener Fredrik det samme. Dersom læreren ønsker at elevene kan benytte timen til egenstudie enten i sin helhet eller på det aktuelle faget, så er det greit med egetstudie... Dersom læreren mener du skal jobbe med det aktuelle faget og du selv mener du kan ta det senere, eller allerede er ferdig, så for all del... spør. At du må lese i KRLtimen betyr jo bare at du enten har satt av for lite tid hjemme, eller at du bare er for lite interessert i KRL til å bry deg og du dermed viser disrespekt ved å på trass lese fantastiske naturfagsboka. Hva med at du heller tenker på å være mest mulig effektiv? Hva hvis du allerede er ferdig med det du skal gjøre? Hvorfor er det så veldig lite respektfult å ikke lese KRL i timen? Hvorfor ikke bare ta alt som privatist? Vi ber om lærere som er mer engasjerte og dyktige. Med elever som ikke ønsker å følge timen, så er det ikke så lett å holde engasjementet opp heller. Prøv deg på en rolle hvor du stiller som den som skal lære bort noe, så kanskje du skjønner det. Når elever gjør det dårlig, så er det merkelignok alltid læreren som gjør det galt... Vel... læreren trenger har en veldig god grunn for å nekte eleven dette da det faktisk er hans time og han er betalt for å ta eleven gjennom sitt materiale denne timen. Hva mener du med at han skal ta eleven gjennom sitt materiale? Du fremstiller det som om hvis en elev ikke jobber med det aktuelle faget, lærer eleven seg aldri det på egen hånd. Den skal du få lov til å utdype, for hvis du ikke skjønte det bedre enn som så... ja... tøft... Den med materiale skal du få finne ut av selv. Jeg framstilte det som at en lærer har ett ansvar for ett visst pensom i x-antall fag. Det er altså lærerens ansvar å følge elevene gjennom dette pensumet, hverken mer eller mindre. Legger du mer/annet i dette, så fair enough. Med teskje så betyr dette at dersom en ikke er intressert i dette, så trenger en heller ikke møte opp... Jo da... Eleven kan alltids lære seg mye rart på egenhånd. Det er bare det at det ikke er det timene er lagt opp til. Hvorfor kan ikke eleven ta ansvar for egen læring å lese hjemme... men det er vel mer tv-spill, fotball, tenåringsfylla og annet som frister mer.Been there, done that, grown up... Går du f.eks. allmennfag med alle realfag, kan det i perioder bli veldig mye å gjøre. Har du en prøve i matte, religion og kjemi samme uken, vil det kanskje være ganske greit å kunne jobbe med fagene i rekkefølgen du synes det passer best. Da kan du kanskje spare litt tid å skape mindre stress. Å måtte gjøre lekser hele kvelden kan være tungt. Vi har også skjønt at du er veldig voksen og moden, så du trenger ikke å påpeke det flere ganger. Hersketeknikk betyr bare at du egentlig ikke kan argumentere... Har gått nok skole og vet akkurat hvor slitsomt det kunne være... og når du er ferdig med skole, ja da begynner du å lære at en hadde det ganske fint på skolen tross alt. Nei, jeg kunne ikke tenkt meg å begynt igjen, selv om skolen betydde mer fritid enn jeg har nå. Lekser inkludert. Avhenger selvsagt litt om hvilken jobb en har, men dog... Merkelig nok så har elever plenty av tid til det meste før prøvene... da må det tas skikkelig skippertak slik at en lærer det en skal ha prøve om... Leser du jevnt utover året, så slipper du faktisk dette. Endret 3. desember 2008 av Griffin Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hva med at du heller tenker på å være mest mulig effektiv? Hva hvis du allerede er ferdig med det du skal gjøre? Hvorfor er det så veldig lite respektfult å ikke lese KRL i timen? Det er like lite respektfullt som å ikke følge med på firmaets møte, eller snakke i munnen på noen. Som min lærer brukte å si, har du ikke behov for å følge med, kan du sette deg i gangen og lese hva du vil. Men du vil få anmerkning / fravær. Er du mest mulig effektiv innså du at du ikke hadde lest nok i naturfagen dagen før, og leste hjemme nettopp dagen før. "Ferdig med det du skal gjøre" skjønner jeg ikke, har det vært lekse så skal det jo ikke jobbes med i timen? Og du kan jo ikke være ferdig med å følge med på en forelesning før den er gitt? Går du f.eks. allmennfag med alle realfag, kan det i perioder bli veldig mye å gjøre. Har du en prøve i matte, religion og kjemi samme uken, vil det kanskje være ganske greit å kunne jobbe med fagene i rekkefølgen du synes det passer best. Da kan du kanskje spare litt tid å skape mindre stress. Å måtte gjøre lekser hele kvelden kan være tungt. Slik er livet. Jeg tok allmennfag med alle realfag, men jeg klarte da å strukturere meg nok til å tilogmed nyte russetida og ha tid til bikkje og meg selv i tillegg. Rekkefølgen bestemmer du selvfølgelig selv, du kjenner godt til din egen timeplan og når du har religion. Hvis du hadde behov for å jobbe med naturfag AKKURAT de 45 / 90 minuttene du hadde religion er det dårlig planlagt. Hvis du synes det er tungt å gjøre lekser hele kvelden, hvorfor valgte du alle de fagene da? For å sette det på spissen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå