Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Få anmerkning for å drive med naturfag i norsktime?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går første året på vgs, allmennfag, men jeg føler at jeg føler at skolesystemet jobber imot meg.

Jeg hadde gledet meg til å gå på videregående, for da mente jeg at man ble behandlet mer som en voksen enn på ungdomsskolen. Jeg tok feil.

 

 

For å forstå problemet, kan jeg gi et lite eksempel fra ungdomsskolen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Vi hadde KRL time før naturfagprøven, og istedenfor å lære om overflødig kirkehistore (tror jeg det var) som jeg fint kunne ta igjen på fritiden, bestemte jeg meg for å lese til prøva isteden, da det ville ha mye mer vesentlig betydning for meg.

Men da jeg begynte å lese i naturfagboka, så kom det en sint, og forøvrig en idiot av en vikarlærer bort til meg, og sa at jeg ikke fikk lov til å drive med naturfag i KRL-timen. Da sa jeg at jeg måtte gjøre det, for jeg hadde lest for lite til naturfagprøva som var neste time. Det fikk jeg fortsatt ikke lov til, og hvis jeg fortsatte med det så kom han til å sette anmerkning.

Til tross det fortsatte jeg å lese i naturfagboka fordi jeg mente anmerkningen var verdt det. Han gikk selvfølgelig tilbake til kateteret og satt anmerkning, men kom likevel tilbake (!) og sa at jeg fortsatt ikke fikk lov til å lese noe til prøva.

Jeg sa at det var flere som satt og spilte eller ihvertfall ikke fulgte med i det hele tatt, (typisk tegning, småprating osv) men det virket tydeligvis som at dette var helt greit. Han sa faktisk rett ut at hvis jeg selv ønsket det, så måtte jeg bare sitte og stirre rett inn i veggen, så lenge jeg ikke leste i naturfagboka.

Jeg motargumenterte med at nå hadde han satt anmerkning, og dermed hadde jeg blitt straffet for det.

Da sa han at ikke hjalp, for hvis jeg fikk lese i naturfagboka ville det bli urettferdig ovenfor de andre.

Så svarte jeg kontant at den muligheten hadde faktisk de andre også, hvis de selv ønsket det, men at de da måtte ta konsekvensen med en anmerkning.

Da han tydelig ikke hadde noe skikkelig motargument, tok han med meg ut på gangen, og det ble en mindre krangel. Truet med å sende meg til rektor osv, og jeg svarte rett ut at det var helt greit, men av en eller annen grunn (antageligvis fordi han ikke helt turte) ble jeg ikke det.

Og når dette var over, var jo selvfølgelig timen det også.

 

Oppsummering:

Jeg fikk altså ikke lov til å lese noenting i naturfagboka i KRL-timen, i tillegg så fikk jeg anmerkning for det.

Det skal sies at jeg har hatt problemer med denne læreren før, men legg merke til at det faktisk var helt greit å sitte å se inn i veggen å gjøre ingenting. (Jeg testet faktisk ut dette i 5-6 min for å se om han brydde seg, noe han ikke gjorde, før jeg prøvde å lese i naturfagboka, men igjen ble umiddelbart stoppet.)

Er det virkelig sånn skolen bør være? At man hindrer elever som faktisk er interessert lære noe, og som er ute etter å gjøre det best mulig på skolen?

 

Uansett, noe av det siste jeg husker er at jeg i raseri skrek til han at jeg gledet meg til videregående, for da var ting litt mer opp til en selv, og en ble ikke behandlet som unger... Så feil kan man ta.

 

Jeg har riktignok ikke opplevd det like ille og på samme måten på videregående, men jeg har allerede fått en anmerkning for å drive med naturfag i; tror det var en norsktimenynorsktime, og dessuten noe jeg kunne ganske godt fra før.

Siden norsk (eller nynorsk) ikke er avsluttende i år som bl.a naturfag, så fant jeg det mye mer nyttig å drive med det isteden, og spesielt denne timen. Dette fikk jeg da altså anmerkning for. (I tillegg så sa faktisk ikke læreren ifra om det engang, så det fant jeg ut et par uker etterpå.)

 

 

Men uansett; når man går på skolen frivillig, og saktens har betalt for det selv også, gjennom lærebøker og utstyr, da mener jeg at man bør få styre litt selv også.

Det er vel svært få som går på skole fordi at de "må", som det er på ungdomsskolen, de aller fleste har i hvertfall valgt hvilken linje de vil gå på osv.

Når man har bestemt seg for å gå på skole, da mener jeg at man også bør være motivert for å lære, og at det ikke skal være nødvendig å bli "tvingt" til det... Hvis man innså dette hadde vi elever kanskje fått opp lysten til å lære noe også?

 

 

Men jeg vil høre hva dere synes?

Håper virkelig det er noen som svarer på dette, for dette er noe som har irritert meg lenge.

Uansett så mener jeg det viktigste er at man gjør det bra på prøver, innelveringer osv, og at man faktisk lærer, ikke hvordan man lærer det.

 

Mitt motto er at man går på skolen for å lære, ikke for å bli lært... :ermm:

Endret av FredrikUG92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva forventer du med denne tråden egentlig?

 

Du bedriver andre ting, som du egentlig ikke skal gjøre i en time. Dette fordi du ikke leste nok til prøven på fritiden din, og du forventer at læreren skal akseptere det blankt?

 

Ok. Men da mener du altså at det er helt greit at andre rundt deg sitter og spiller, regelrett gjør ingenting, ELLER, hvis man selv måtte ønske det; få sitte å stirre rett inn i veggen?

Dette bør du utdype nærmere :ermm:

Endret av FredrikUG92
Lenke til kommentar

Jeg antar at en del av lærerne kunne gitt deg lov til å jobbe med noe annet enn det som skal gjøres akkurat den/de timene, så fremst at de vet at du får gjort leksene, og at det ikke påvirker deg i den grad at karakteren i faget faller. Har du spurt ved timestart om du fikk jobbe med noe annet, eller har du "tatt deg lov"?

 

Jeg vet kontaktlæreren min i år sier at det spiller ingen rolle hva vi driver med, så lenge vi driver med noe.

Lenke til kommentar
Jeg antar at en del av lærerne kunne gitt deg lov til å jobbe med noe annet enn det som skal gjøres akkurat den/de timene, så fremst at de vet at du får gjort leksene, og at det ikke påvirker deg i den grad at karakteren i faget faller. Har du spurt ved timestart om du fikk jobbe med noe annet, eller har du "tatt deg lov"?

 

Jeg vet kontaktlæreren min i år sier at det spiller ingen rolle hva vi driver med, så lenge vi driver med noe.

 

Nettopp. Det jeg ikke får med meg i timen får jeg jo bare ta igjen hjemme... :thumbup:

Jeg mener utdannelsen i sin helhet er viktigere enn ett og ett enkelt fag.

For å være helt ærlig var det ikke noe høyst nødvendighet å drive med naturfag i akkurat den norsktimen nå sist, men det vi drev med i norsk da fant jeg så unødvendig og nytteløst at jeg heller valgte å lese i naturfagboka. :ermm:

 

EDIT: Forresten, det med at kontaktlæreren din sa at du kunne drive med hva du ville så lenge du drev med noe; går du på ungdomsskolen eller videregående?

Endret av FredrikUG92
Lenke til kommentar

Sorry, men jeg er faktisk enig med læreren din: naturfag hører ikke hjemme i KRL-timen. At du har en prøve i neste time er ingen unskyldning. Det at du ikke har lest på prøven hjemme, er kun din egen feil. ;)

 

Uansett, hadde du spurt læreren din i forkant - så kanskje du hadde fått lov til å lese på naturfag?

 

Det at du har fått anmerkning, har ingenting med saken å gjøre. Det at du har fått en straff betyr ikke at du kan fortsette å lese. For å ta et litt far out eksempel: hvis du får en parkeringsbot, kan du ikke bare la bilen stå der siden du har "tatt straffen din", du må fortsatt flytte bilen din eller betale parkeringsavgiften. Har selv latt bilen stå en dag med parkeringsbot på vinduet, og dagen etter var det jammen enda en bot der.

Lenke til kommentar

Om du får anmerkning i en norsktime for å drive med naturfag er mye opp til lærerens synspunkt på området. Men det er slik at du egentlig bare skal drive med det faget dere har i den bestemte timen. Vi har også lærere som gir anmerkning hvis man driver med et annet fag enn det vi har.

Lenke til kommentar

Hadde sett det som en fornærmelse vist jeg hadde forberedt meg til en time som lærer, og elevene startet å lese i bøker fra andre fag. Dette handler ikke om at du ikke blir behandlet som mer voksen, men det handler om at du ikke er villig til å tilrette deg etter satte timeplaner.

 

Edit.

 

Så den litt morsomme avslutningen din.

 

Mitt motto er at man går på skolen for å lære, ikke for å bli lært...

 

Hvordan kan du lære, uten å bli lært ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Nei ærlig talt, her har lærerne dine helt rett. Sånn fungerer det faktisk på skolen- du har forskjellige fag, og i de timene du har de fagene i skal du jobbe med det aktuelle faget. At du soser vekk tida di og derfor må drive på med andre fag i timene dine er ditt eget problem, ikke lærerens. Og du kan ikke bruke andre som unnskyldning for at du gjør noe du ikke får lov til. Javel, så sitter medelevene dine og stirrer i veggen? Hva så? Skal du også gjøre noe så lavmål av den grunn? Det er en helt latterlig unnskyldning! "Alle de andre kjører for fort, så da velger jeg å kjøre på rødt lys, buhu, stakkars meg som fikk bot for det!".

 

Nei, skjerp deg! Greit nok at noen lærere godtar det, men du kan ikke bruke det som argument for at DIN lærer skal godta det. Jeg hadde blitt utrolig fornærmet hvis jeg var lærer og elevene mine tok seg den frihet å jobbe med andre fag i timen - og nektet å gi seg etter å ha fått beskjed om at det ikke er greit! Da ville jeg heller hatt elever som stirrer i veggen - de har tydeligvis ikke potensiale til noe annet, og det er ikke vits å tvinge noe potensiale inn i det.

 

Saken er så enkel som at hvis du ikke vil jobbe med det aktuelle faget i timen, så DROPPER du timen, og jobber med det faget du skal. Det er sånn det fungerer. Hvis du ikke har behov for undervisning i det aktuelle faget (heller vil lese på egenhånd) og trenger tida til naturfag, så melder du deg av faget, og bruker tida på naturfag. Så kan du heller ta det andre faget som privatist. SÅ enkelt er det.

 

Man blir behandlet mer som voksen på vgs ja, men da må man oppføre seg som mer voksen, og man må kunne vise evnen til å planlegge.

Lenke til kommentar
Sorry, men jeg er faktisk enig med læreren din: naturfag hører ikke hjemme i KRL-timen.

 

Men det gjør altså spilling på pc-en?

 

Og til alle dere som sier det er så respektløst...

Det at elever ikke gidder å følge med, småprater og til og med spiller spill i timene, ikke følger med i det hele tatt, jo det er helt greit, og tydeligvis ikke respektløst i det hele tatt, men en elev som faktisk er interessert i tilegne seg noen kunnskaper, og spør læreren sin om han kan få lov til å drive med et annet og viktigere fag akkurat denne timen, det er ren og skjær galskap.

Og til alle dere pølsemakere som sier dere ville blitt fornærmet hvis dere hadde forberedt dere skikkelig til timene, og elevene gjorde andre fag i timen:

Hvem har sagt noe om forberedning?

Denne timen trengte ikke særlig mye til forberedning, undervisning på tavla og den slags som dere ser for dere, vi fikk noen sider vi skulle lese og noen simple oppgaver, som jeg fint kunne ta igjen hjemme. Det var en typisk lekse, og hvorvidt jeg ville gjøre den på skolen eller hjemme, burde strengt tatt være litt mer opp til meg selv. Og SPESIELT når andre ikke gidder å gjøre dem i DET HELE TATT.

 

 

 

At du har en prøve i neste time er ingen unskyldning.

Det at du ikke har lest på prøven hjemme, er kun din egen feil. ;)

 

Der tar du faktisk feil. Jeg leste faktisk mye til den prøven. Men når du sitter og vet at du likevel ikke kan alt 100%, og gruer deg som fy til prøva i neste time, da blir det helt feil. Ikke vil du konsentrere deg spesielt godt om det aktuelle faget dere driver med heller, om du så skulle prøve.

Og hva mener du med at det ikke er en unnskyldning?

 

Jeg kan saktens ikke forstå tankegangen deres. Hvis jeg selv ville kunne jeg forlatt timen, tatt med meg boka, og lest et annet sted, men bare fått èn anmerkning for det.

Så lenge jeg ikke forstyrrer i timen, i motsetning til det mange av medelevene mine gjør, og kanskje vil ha med meg evt viktige beskjeder, så kan jeg vel sitte fredelig på pulten min og bare lese?

 

 

 

 

Uansett, hadde du spurt læreren din i forkant - så kanskje du hadde fått lov til å lese på naturfag?

 

Nei.

 

Det at du har fått anmerkning, har ingenting med saken å gjøre. Det at du har fått en straff betyr ikke at du kan fortsette å lese.

 

For å ta et litt far out eksempel: hvis du får en parkeringsbot, kan du ikke bare la bilen stå der siden du har "tatt straffen din", du må fortsatt flytte bilen din eller betale parkeringsavgiften. Har selv latt bilen stå en dag med parkeringsbot på vinduet, og dagen etter var det jammen enda en bot der.

 

Jeg synes det gir dårlig diskusjonsverdi å argumentere med eksempler, fordi det ofte gir lite relevans til virkeligheten. Dette er mitt eksempel:

 

Noen som har sett Double Japordy? Plottet er at man ikke kan bli dømt for den samme forbrytelsen

2 ganger.

En kvinne blir dømt for et mord hun ikke har begått. Hun får flere års fengsel, og når hun slipper ut dreper hun han som egentlig skulle vært drept av henne, og som planla hele greia.

Poenget mitt er at man må gjøre ”forbrytelsen” for å få straff for det.

Hvis jeg får enda en anmerkning for å lese i naturfagboka så har jeg jo blitt straffet for samme sak 2 ganger.

Og hvis dere mener dette er riktig, hvordan skal man da sette anmerkningene? Èn for hvert minutt?

 

 

Hvis ikke vi elevene som går på videregående frivillig, og har valgt å betale for læremidlene selv, men ikke gidder å gjøre noe i det aktuelle faget, da er det jaggu meg vårt problem også om vi gjør det dårlig på prøver osv. På samme måte er det fullt og helt vårt problem om vi bestemmer oss for å slutte på videregående.

 

 

 

Hadde sett det som en fornærmelse vist jeg hadde forberedt meg til en time som lærer, og elevene startet å lese i bøker fra andre fag. Dette handler ikke om at du ikke blir behandlet som mer voksen, men det handler om at du ikke er villig til å tilrette deg etter satte timeplaner.

 

Nei, poenget mitt med denne tråden er jo nettopp at jeg ikke vil det!!

Noe jeg for øvrig mener er feil, når en elev faktisk er ute etter å skaffe seg kunnskap, og vil lære.

En type elev som er i sterkt mindretall sammenlignet med andre.

Men her ser man jo også hvorfor elevene ikke blir motivert. De blir tvingt til å lære. Av sånne som deg.

Som er firkantete, konservative, og ikke har evne til å se hva som faktisk er best for eleven.

 

Edit.

 

Så den litt morsomme avslutningen din.

 

Mitt motto er at man går på skolen for å lære, ikke for å bli lært...

 

Hvordan kan du lære, uten å bli lært ?

 

Har du aldri hørt det mottoet før? Eller den som lyder omtrent som: "Du går på trening for å trene, ikke for å bli trent". Poenget er at hvis man spiller f.eks fotball (i mitt tilfelle), og drar på trening så bør man også være interessert i det, og å bli bedre.

På samme måte som at hvis man frivillig velger å gå på skole etter ungdomsskolen, så bør det også være en selvfølge at man faktisk er interessert i å gjøre det best mulig på skolen.

Og unektelig når man faktisk har betalt for å gå på skolen, og hvor mange er det som gjør det for moro skyld, uten å ville ha mest mulig utbytte for det? (Et veldig patetisk og unødvendig dumt spørsmål, men som jeg synes jeg likevel er nødt til å stille.)

 

Det er heller ikke spesielt motiverende når man føler man nærmest blir "tvingt" til å lære. Da er det mange som faktisk mister fullstendig lyst til det.

Og det er hvertfall ikke motiverende når en haug rundt deg sitter og spiller uten noen konsekvenser, mens du selv får anmerkning for ikke å bråke, ikke prate eller forstyrrer andre, men leser i et annet fag akkurat den timen.

 

Nei ærlig talt, her har lærerne dine helt rett. Sånn fungerer det faktisk på skolen- du har forskjellige fag

og i de timene du har de fagene i skal du jobbe med det aktuelle faget.

 

Makan. JA; det er nettopp slik det fungerer på skolen! Poenget er at jeg er uenig. Har du aldri hørt om at visse ting faktisk kan endres? Utifra innlegget ditt virker det som om du aldri har hørt om det engang.

 

At du soser vekk tida di og derfor må drive på med andre fag i timene dine er ditt eget problem, ikke lærerens.

 

Hva vet du om hvordan jeg "soser bort" tida mi? For det første har jeg andre problemer enn bare skolen.

Og dessuten fikk jeg 4,8 i snitt på ungdomsskolen, det skal faktisk en god del jobbing for å oppnå det, så jeg synes du skal holde kjeft om å "sose bort" tida mi.

 

Og du kan ikke bruke andre som unnskyldning for at du gjør noe du ikke får lov til.

 

Hvilket vil bety at du mener at det ikke er feil hvis to forskjellige mordere som har gjort den samme forbrytelsen, ikke skal få lik straff. Greit, det blir da ditt syn på saken, selv om jeg nå gir det med teskje for å forsikre meg om at du fatter poenget.

 

 

Javel, så sitter medelevene dine og stirrer i veggen? Hva så? Skal du også gjøre noe så lavmål av den grunn? Det er en helt latterlig unnskyldning! "Alle de andre kjører for fort, så da velger jeg å kjøre på rødt lys, buhu, stakkars meg som fikk bot for det!".

 

Det eksemplet der gir jo null relevans til virkeligheten. Bojangles hadde hvertfall ett byggende eksempel.

Men jeg kan endre litt på det, så det blir mer riktig i sin helhet:

"De andre kjører for fort, mens jeg som fotgjenger løper over på rød mann, men det er ingen sjanse å ta for det er ingen biler tilstede. Jeg får en saftig bot, men de som kjører for fort får ingenting, selv om polisene klart fikk med seg hendelsen."

Ja, jeg mener at det er verre å sitte å spille dataspill i timen enn å lese naturfag, det er i det minste noe skolerelatert.

Men dette betyr jo ingenting. Det er bedre å lære ingenting enn å lære noe.

 

En viss evne bør jo læreren ha og, til å vurdere hva som faktisk er best for eleven. Vedkommende bør ihvertfall registrere at når man i det minste er villig til å lære noe, kanskje heller bør gi eleven litt oppmuntring og motivasjon for nettopp å fortsette å ha den instillingen?

 

Men sånn kan det jo ikke foregå, for sånn har det aldri vært før.

Jeg mener at man må kunne være åpne for noen forandringer også.

Læreren har såpass mye makt og kan gjøre tilnærmet alt han vil mtp å gi anmerkninger, hva han vil lære bort osv. Bør ikke da den respektive læreren

 

Nei, skjerp deg! Greit nok at noen lærere godtar det, men du kan ikke bruke det som argument for at DIN lærer skal godta det. Jeg hadde blitt utrolig fornærmet hvis jeg var lærer og elevene mine tok seg den frihet å jobbe med andre fag i timen - og nektet å gi seg etter å ha fått beskjed om at det ikke er greit!

 

Jeg har ikke nevnt noenting om at andre lærere kanskje ville godtatt det, men har du da kanskje tenkt på hvorfor de isåfall ville godtatt det? Sannsynligvis fordi de har en evne til å vurdere hva som er best for eleven, noe du tydeligvis ikke har/ville hatt.

 

Da ville jeg heller hatt elever som stirrer i veggen - de har tydeligvis ikke potensiale til noe annet, og det er ikke vits å tvinge noe potensiale inn i det.

 

Sånne som deg... :thumbup:

 

... er et godt eksempel på hvorfor den norske skolen går til grunne og er så mye dårligere enn den burde være.

 

Saken er så enkel som at hvis du ikke vil jobbe med det aktuelle faget i timen, så DROPPER du timen, og jobber med det faget du skal. Det er sånn det fungerer. Hvis du ikke har behov for undervisning i det aktuelle faget (heller vil lese på egenhånd) og trenger tida til naturfag, så melder du deg av faget, og bruker tida på naturfag. Så kan du heller ta det andre faget som privatist. SÅ enkelt er det.

 

Så enkelt er det faktisk ikke. Jeg er interessert i å lære ting jeg ikke kan i norsk fra før. Jeg kan nemlig ikke absolutt alt heller skjønner du.

 

Man blir behandlet mer som voksen på vgs ja, men da må man oppføre seg som mer voksen, og man må kunne vise evnen til å planlegge.

 

Jeg er enig med deg i dette. Evnen til å planlegge og få gjort mest mulig av skolearbeid vil jo vises på prøver og innleveringer. For å gjøre det bra på prøver og innleveringer, må du også ha jobbet med det.

Hvis du ikke gidder å jobbe med faget, gjøre noen verdens ting i timene, så vil det jo nødvendigvis gå utover deg selv i form av dårlige karakterer.

 

 

oppsummering:

Ifølge dere går man på skole for å gå på skole. Ikke for å lære.

Dere vil finne det respektløst at en elev spør om å få lese i et annet fag, mens at folk småprapler, bedriver med forskjellige ting som å tegne, spille på pc-en osv, det er helt i orden.

Dere synes også det er riktig at lærererne oppfordrer til å stirre inn i veggen, enn å lære noe annet skolerelatert i et annet fag.

Endret av FredrikUG92
Lenke til kommentar
oppsummering:

Ifølge dere går man på skole for å gå på skole. Ikke for å lære.

Dere vil finne det respektløst at en elev spør om å få lese i et annet fag, mens at folk småprapler, bedriver med forskjellige ting som å tegne, spille på pc-en osv, det er helt i orden.

Dere synes også det er riktig at lærererne oppfordrer til å stirre inn i veggen, enn å lære noe annet skolerelatert i et annet fag.

 

 

 

Åh herlighet da mann, bli voksen. Du tolker jo bare det du vil tolke.

 

Det er ikke respektløst å SPØRRE om å få lese noe annet, men det er respektløst å bare gjøre det uten å spørre (slik som deg), og så, når man får nei, totalt ignorere det og likevel gjøre slik man vil.

 

Det fungerer ikke sånn på skolen at du kan bryte en regel og bare få en anmerkning for det, og tro at alt er greit. Alt er greit hvis du _slutter å bryte "regelen"._ Det gjorde ikke du. Ergo fikk du mer pepper enn bare den anmerkninga.

 

Ingen av oss har sagt at det er greit at de andre spiller på pc. Men de sutrer ikke her inne, og jeg gidder ikke å krangle med noen pc-spillere som ikke er her en gang. At læreren din er teit som lar de spille er en ting, men det endrer ikke det faktum at DU bryter en "regel", og det er det JEG bryr meg om siden det er DU som startet denne tråden. Jeg gir en lang f. i hvor teit læreren din er i denne saken, jeg blir langt mer provosert av denne holdningen din som at "de andre gjør noe de ikke skal gjøre, da kan jeg også gjøre det." Det er sånne bortskjemte holdninger som gjør at norsk skole går til helvete, ikke bare selve skolesystemet. Norske elever er bortskjemte drittunger som er vant til å få det som de vil, og når de ikke får det, er det alle andres feil.

 

Se på skoler i land der skolesystemet fungerer mye bedre enn i Norge. Tror de virkelig at de får lov til å gjøre irrelevante ting i timen (naturfag i KRL-timen er irrelevant)? Selvfølgelig ikke! Går du til en forelesning/klassetime så skal du jobbe med det aktuelle faget, enkelt og greit. Syt så mye du vil om at de andre ikke gjør det, din utdanning handler om DEG - drit i de andre. Å bry seg med hva andre gjør i timen er bortkastet energi, du kan ikke forvente mer av norske bortskjemte unger, tydeligvis. Men du kan forvente mer av deg selv.

 

Man går på skole for å lære ja. At du ikke lærer noe er selvfølgelig veldig trist, men du kan ikke gjøre slik du vil likevel - det løser ingenting. Hvis du virkelig ikke greier å lære noe på den måten må du finne alternative løsninger - bytte skole eller ta fag som privatist. Eventuelt forklar lærerne dine (gå gjerne via rektor eller rådgiver i første omgang) at du ikke lærer noe av å være tilstede i alle timene, og be om at du kan få jobbe deg selv i noen timer (ved at du først møter opp, og senere kommer tilbake for å vise at du har gjort det du skulle, enten samme dag eller en annen dag). Jeg vet om mange som har hatt denne løsninga. Men skal du få denne løsninga må du gjøre deg fortjent til det - ikke sitte i klasserommet og behandle læreren som en idiot bare fordi du ikke får viljen til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
oppsummering:

Ifølge dere går man på skole for å gå på skole. Ikke for å lære.

Dere vil finne det respektløst at en elev spør om å få lese i et annet fag, mens at folk småprapler, bedriver med forskjellige ting som å tegne, spille på pc-en osv, det er helt i orden.

Dere synes også det er riktig at lærererne oppfordrer til å stirre inn i veggen, enn å lære noe annet skolerelatert i et annet fag.

 

 

 

Åh herlighet da mann, bli voksen. Du tolker jo bare det du vil tolke.

 

Det er ikke respektløst å SPØRRE om å få lese noe annet, men det er respektløst å bare gjøre det uten å spørre (slik som deg), og så, når man får nei, totalt ignorere det og likevel gjøre slik man vil.

 

Det fungerer ikke sånn på skolen at du kan bryte en regel og bare få en anmerkning for det, og tro at alt er greit. Alt er greit hvis du _slutter å bryte "regelen"._ Det gjorde ikke du. Ergo fikk du mer pepper enn bare den anmerkninga.

 

Ingen av oss har sagt at det er greit at de andre spiller på pc. Men de sutrer ikke her inne, og jeg gidder ikke å krangle med noen pc-spillere som ikke er her en gang. At læreren din er teit som lar de spille er en ting, men det endrer ikke det faktum at DU bryter en "regel", og det er det JEG bryr meg om siden det er DU som startet denne tråden. Jeg gir en lang f. i hvor teit læreren din er i denne saken, jeg blir langt mer provosert av denne holdningen din som at "de andre gjør noe de ikke skal gjøre, da kan jeg også gjøre det." Det er sånne bortskjemte holdninger som gjør at norsk skole går til helvete, ikke bare selve skolesystemet. Norske elever er bortskjemte drittunger som er vant til å få det som de vil, og når de ikke får det, er det alle andres feil.

 

Se på skoler i land der skolesystemet fungerer mye bedre enn i Norge. Tror de virkelig at de får lov til å gjøre irrelevante ting i timen (naturfag i KRL-timen er irrelevant)? Selvfølgelig ikke! Går du til en forelesning/klassetime så skal du jobbe med det aktuelle faget, enkelt og greit. Syt så mye du vil om at de andre ikke gjør det, din utdanning handler om DEG - drit i de andre. Å bry seg med hva andre gjør i timen er bortkastet energi, du kan ikke forvente mer av norske bortskjemte unger, tydeligvis. Men du kan forvente mer av deg selv.

 

Man går på skole for å lære ja. At du ikke lærer noe er selvfølgelig veldig trist, men du kan ikke gjøre slik du vil likevel - det løser ingenting. Hvis du virkelig ikke greier å lære noe på den måten må du finne alternative løsninger - bytte skole eller ta fag som privatist. Eventuelt forklar lærerne dine (gå gjerne via rektor eller rådgiver i første omgang) at du ikke lærer noe av å være tilstede i alle timene, og be om at du kan få jobbe deg selv i noen timer (ved at du først møter opp, og senere kommer tilbake for å vise at du har gjort det du skulle, enten samme dag eller en annen dag). Jeg vet om mange som har hatt denne løsninga. Men skal du få denne løsninga må du gjøre deg fortjent til det - ikke sitte i klasserommet og behandle læreren som en idiot bare fordi du ikke får viljen til.

 

Well put :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med trådstarter, i motsetning til "alle" andre. Blir overrasket over responsen han får. Man må nå vel selv få bestemme hvordan man skal få disponere tiden sin. Lærerne skal være der for å oppmuntre elever til å være produktive, ikke motarbeide de. Er en person f.eks. veldig interessert i naturfag, skal han få lov til å jobbe med det så mye han vil. Har han en prøve senere som han har, eller ikke har, lest til, burde han få lov til det også.

 

Dere sier det er en slags regel at man skal jobbe med det og det faget i en time: Hvor står så dette? Selvfølgelig kan man vise respekt hvis lærer skal gå igjennom noe, men utenom dette burde man stå fritt til å gjøre hva man vil, bare det er noe fornuftig. KRL er et fag som jeg har null interesse av, og hvis jeg foretrekker å jobbe med matte, burde læreren holde kjeft og heller ta seg av de reelle problemene.

 

Trådstarter "sutrer" ikke her, som Cie sier, han oppfordrer til en diskusjon om elever burde ha friere tøyler til å disponere tiden sin.

 

Men læreren kan jo ikke ta høyde for at eleven da ikke disponerte tid på fritiden for puggingen til prøven?

Det er jo ikke læreren sin skyld. Men dog skjønner jeg ikke hvorfor du fikk anmerkning før du i det hele tatt argumenterte i mot. Uansett er en lærer der for å oppmuntre elevene til å være produktive, men også for å lære de om faget og ikke kaste bort tiden framfor elever som ikke følger med på undervisning. Jeg skjønner godt at læreren reagerte. Noe som er litt rart er jo at han\hun ikke sier noe til de andre som ikke følger med, og heller tar deg som gjøre noe fornuftig. Hater situasjonen der en Lærer ikke har flere motargument, og avslutter diskusjonen med "Det her gidder jeg ikke å diskutere mer!"

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med trådstarter, i motsetning til "alle" andre. Blir overrasket over responsen han får. Man må nå vel selv få bestemme hvordan man skal få disponere tiden sin. Lærerne skal være der for å oppmuntre elever til å være produktive, ikke motarbeide de. Er en person f.eks. veldig interessert i naturfag, skal han få lov til å jobbe med det så mye han vil. Har han en prøve senere som han har, eller ikke har, lest til, burde han få lov til det også.

 

Dere sier det er en slags regel at man skal jobbe med det og det faget i en time: Hvor står så dette? Selvfølgelig kan man vise respekt hvis lærer skal gå igjennom noe, men utenom dette burde man stå fritt til å gjøre hva man vil, bare det er noe fornuftig. KRL er et fag som jeg har null interesse av, og hvis jeg foretrekker å jobbe med matte, burde læreren holde kjeft og heller ta seg av de reelle problemene.

 

Du forstår at det er enormt med sløsing av ressurser å betale folk med 5-6 års høyere utdanning for å undervise i matte, hvis elevene skal få lov til å gjøre norsk i timene? Hvordan kan man få en strukturert undervisning hvis elevene ikke skal trenge å følge med i den aktuelle timen fordi de skal øve på en helt annen prøve? Hva er i det hele tatt poenget med undervisning da, hvis det skal være valgfritt om man vil delta på det faget akkurat her og nå?

 

Jeg er enig i at mer frihet ikke kan skade noen - men denne friheten må man få i timer ment til dette, som f.eks flere fritimer. Men å skulle tillate elever å jobbe med andre fag når det faktisk er undervising i et fag er bare utrolig bortkastet - da utnytter man jo ikke ressursene man har i det hele tatt, og en mindre effektiv skole er det siste vi trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Jeg er helt enig med trådstarter, i motsetning til "alle" andre. Blir overrasket over responsen han får. Man må nå vel selv få bestemme hvordan man skal få disponere tiden sin. Lærerne skal være der for å oppmuntre elever til å være produktive, ikke motarbeide de. Er en person f.eks. veldig interessert i naturfag, skal han få lov til å jobbe med det så mye han vil. Har han en prøve senere som han har, eller ikke har, lest til, burde han få lov til det også.

 

Dere sier det er en slags regel at man skal jobbe med det og det faget i en time: Hvor står så dette? Selvfølgelig kan man vise respekt hvis lærer skal gå igjennom noe, men utenom dette burde man stå fritt til å gjøre hva man vil, bare det er noe fornuftig. KRL er et fag som jeg har null interesse av, og hvis jeg foretrekker å jobbe med matte, burde læreren holde kjeft og heller ta seg av de reelle problemene.

 

Trådstarter "sutrer" ikke her, som Cie sier, han oppfordrer til en diskusjon om elever burde ha friere tøyler til å disponere tiden sin.

 

Edit:

"de andre gjør noe de ikke skal gjøre, da kan jeg også gjøre det."
Du gir et skjevt bilde av dette. Trådstarter gjør noe fullsendig fornuftig, de andre gjør ikke det. Han sier heller ikke at det er greit av det faktum at de andre gjør noe ufornuftig, men påpeker heller at dette kanskje er et litt viktigere problem enn en flink elev som sitter og jobber.

 

Tror dere at dere har kommet langt med denne argumentasjonen for 30 år siden? Dere kommer antagelig ikke så mye lenger i dag heller, heldigvis. Skolen har regler og retningslinjer for hvordan undervisningen skal foregå. Dersom alle elevene skal få gjøre hva de vil, når de vil, er poenget med å gå på skolen borte. da kunne de like gjerne sitte hjemme med oppgavene. Det dere etterlyser, med "frie tøyler" osv kalles til en viss grad høyskole, og for å gå der må man bli litt mer voksne enn det dere som er enige med trådstarter fremstår som. Innfinn dere med at dere ikke alltid vet best, og lær dere å følge regler som er fastsatt. Det er en sann plage å være i nærheten av dere som alltid skal klage( sikter til i en klasseromssituasjon). Utopi: Dersom bare alle kunne innfinne seg, gjøre det de skal, når de skal, så ville alt vært så mye bedre.

 

Det er noe som heter tilpasset opplæring, og det er i prinsippet en fantastisk ide. i praksis, er det verre. Hvordan skal det bli for en lærer å legge til rette skreddersydde opplegg for hver enkelt elev, i en klasse på 30 stykk? en ting er å legge forholdene til rette, men det vil være utrolig vanskelig å holde orden på en sklik gjeng. Disiplinen blant skoleungdommen er alt for dårlig til at et slikt system vil fungere.

 

En ting er å legge tilrette for elever med spesielle behov, som læringsvansker, svaksynthet, og andre behov, dette må være på plass. Men (unnskyld, ikke meningen å støte noen) "normal" ungdom, med læreevnene og alle sanser inntakt, bør jaggu klare å innrette seg etter regler og system, uten å måtte syte og klage så fort de ikke får gjøre som de vil! (hvordan skal det bli når dere kommer til forsvaret lurer jeg på)..

Lenke til kommentar
Trådstarter "sutrer" ikke her, som Cie sier, han oppfordrer til en diskusjon om elever burde ha friere tøyler til å disponere tiden sin.

Så blir det lærern som får skylda når elevene ikke kan pensum... ikke sant.

Læreren setter opp en plan for hvordan han skal rekke over pensum. Dersom elevene bare kan velge å lese på hva de vil ellers i timene, så er en slik plan fåfengt. I tillegg så oppmuntrer det ikke læreren til å gjøre en god jobb heller når elevene er så utakknemlige.

 

Så da kan vi bare egentlig kutte antall lærere og la de heller fungere som konsulenter når det er noe dere ikke forstår. Ingen vits i å planlegge noe når elevene vil gjøre som de vil likevel.

 

Jeg regner med at prøven ikke ble informert om i frimimuttet før den aktuelle timen, så trådstarter har jo allerede påvist at han ikke er moden til å disponere tiden sin friere i utgangspunktet.

 

Jeg trodde faktisk jeg skulle tippe 60 før jeg sa dette, men... disiplin må tilbakeføres i skolen.

Oppførselen til trådstarter (ifølge hans egen beskrivelse) er utrolig respektløst, men det viser bare at folk modnes senere i dag enn tidligere.

 

I tillegg så må jeg si meg enig i at det faktum at de andre også oppførte seg respektløst er ikke noe godt argument.

Trådstarter kan gjerne starte en tråd hvor det kan diskuteres hvordan læreren burde håndtert de, men andres feil er ikke en gyldig unnskyldning for egen dårlige oppførsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...