CurSe Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Leker med tanken på å bli student igjen i en alder av snart 24 år og ut fra studietilbudene her i Tromsø, og resten av landet også for den saks skyld, så er det Datasikkerhet og Informatikk som kan virke aktuelt. Har i grunn ingen bedre argumenter enn at jeg trives foran datamaskinen uten at jeg nødvendigvis kan så veldig mye kompliserte greier. Gikk IKT-Driftsfag for noen år siden, men ble aldri lærling pga at jeg ville ha studiekompetanse og så ble jeg innkalt til militæret. Da de to årene var ferdige var mange i klassen min ferdige som lærlinger og de fleste fikk ikke nye jobber, dermed fant jeg ut at jeg dropper lærlingtiden til fordel for høyere utdannelse. Det endte med en halvferdig lærerutdannelse Så nå er jeg tilbake ved start og har ikke så veldig lyst til å "brenne meg" igjen når det gjelder utdannelse. Er det noen her som studerer eller har studert Datasikkerhet og kunne tenke seg å si noen ord om hva som foregår der? Uit sin beskrivelse av studiet var såpass løst at jeg stort sett sitter igjen med inntrykket av at jeg skal lære data, for å sette det litt på spissen. Hvis noen vil si noe om Informatikk så setter jeg pris på det, men tror det er flere tråder her på forumet om den utdannelsen så jeg kan sikkert lese der hvis ikke noen skriver her. Når det gjelder disse studiene så vet jeg ikke helt hva som skal læres og jeg frykter at det kan være noe som jeg ikke finner interessant, dermed blir det flere studieår i vasken. For å prøve å unngå det så tenkte jeg å sette meg litt inn i hva som skal læres i disse studiene for å se om dette er noe jeg kan like, så jeg lurte på om noen kunne f.eks nevne noen bøker jeg burde ta en titt på eller lignende så jeg får et lite innblikk i studiet? Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg tipper du lærer en del om hvordan du kan forhindre angrep/innbrud, samt hva du gjør dersom noe sånt har skjedd. Det er også en del basic matte forbundet med det studiet, og i begynnelsen kan det kanskje være litt tungt og det kan være vanskelig å se forbindelsen mellom det og sikkerhet. Databaser og operativsystemer sier seg selv, egentlig, resten er enten matte eller sikkerhetsrelaterte fag. Sikkerhetskonsulent er en typisk stilling med en sånn utdannelse Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Studiet ved universitetet i tromsø er forskjellige fra andre universitet. Vi begynner og programmere i C og kalkulusen er forskjellige ( hørt av en fyr som kjente en annen som gikk på et annet universitet at det var forskjellig) første året er det samme på informatikk og datasikkerhet inf 1100, har du tre obliger, første er få frem trekanter og fargelegge dem, i tillegg skal du flytte den på skjermen. andre oblig skal du lage baller som spretter og den sist er at du skal lage spill. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Jeg kan altså ta en titt på C for å finne ut om disse studiene er noe jeg kan like? Hvis det ikke faller i smak så kan jeg droppe tanken på å studere datasikkerhet/informatikk, eller? Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 de kreves ikke så mye av deg det første semesteret. det som skjer det første året er at du ska komme så smått inn i c programmering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå