lknight Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 holder på å kjøpe diverse oppdateringer til pc'en min, men trenger litt hjelp.. har ikke peiling på hvilken disk jeg skal gå for da det er så mangt å velge mellom! har et par simple krav: - størrelse: minimum 750GB (kan også gå for 1TB hvis det er mulig) - pris: ikke overstige 1000kr noe særlig, altså. helst så nær 1000kr som mulig! - at den er kompitabel på pc'n min! her er litt info om pc'n min: her er litt info om pc'n min pr i dag: kjører windows xp sp2 (skal installere 3'ern snart). tilgjengelige disker: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor --------[ Windows lagring ]--------------------------------------------------------------------------------------------- [ Diskettstasjon ] Enhetsegenskaper: Driverbeskrivelse Diskettstasjon Driverdato 01.07.2001 Driverversjon 5.1.2600.0 Driverleveradør Microsoft INF Fil flpydisk.inf [ HDT722525DLAT80 ] Enhetsegenskaper: Driverbeskrivelse HDT722525DLAT80 Driverdato 01.07.2001 Driverversjon 5.1.2535.0 Driverleveradør Microsoft INF Fil disk.inf Disk enhet fysisk informasjon: Produsent Hitachi Harddiskfamilie Deskstar T7K250 Formfaktor 3.5" Formattert kapasistet 250 Gb Plater 2 Antall skrivbare overflater 4 Fysiske dimesjoner 146 x 101.6 x 25.4 mm Maks. vekt 640 g Gjennomsnittlig rotasjon latens 4.17 ms Rotasjonshastighet 7200 RPM Maks. Intern data hastighet 843.2 Mbit/s Gjennomsnittlig søkehastighet 8.5 ms Interface Ultra-ATA/133 Buffer-til-vert data hastighet 133 MB/s Bufferstørrelse 8 Mb Enhetens produsent: Firmanavn Hitachi Global Storage Technologies Produktinformasjon http://www.hgst.com/products [ WDC WD600AB-60CBA0 ] Enhetsegenskaper: Driverbeskrivelse WDC WD600AB-60CBA0 Driverdato 01.07.2001 Driverversjon 5.1.2535.0 Driverleveradør Microsoft INF Fil disk.inf Enhetens produsent: Firmanavn Western Digital Corporation Produktinformasjon http://www.westerndigital.com/en/products [ WDC WD800JB-00CRA1 ] Enhetsegenskaper: Driverbeskrivelse WDC WD800JB-00CRA1 Driverdato 01.07.2001 Driverversjon 5.1.2535.0 Driverleveradør Microsoft INF Fil disk.inf Enhetens produsent: Firmanavn Western Digital Corporation Produktinformasjon http://www.westerndigital.com/en/products --------[ ATA ]--------------------------------------------------------------------------------------------------------- [ HDT722525DLAT80 (VD241DT4E1125C) ] ATA enhetsegenskaper: Modell ID HDT722525DLAT80 Serienummer VD241DT4E1125C Revisjon V44OA96A Enhetstype ATA-133 Parametre 484521 sylindre, 16 hoder, 63 sektorer per spor, 512 sektorer per sektor LBA sektorer 488397168 Buffer 7674 Kb (Dual Ported, Read Ahead) Multi-sektorer 16 ECC Bytes 51 Maks. PIO overføringshastighet PIO 4 Maks. UDMA overføringshastighet UDMA 6 (ATA-133) Aktív UDMA overføringshastighet UDMA 2 (ATA-33) Uformattert kapasistet 238475 Mb ATA enhets egenskaper/kjennetegn: 48-bit LBA Støttet Avansert strømstyring Støttet, Av Automatic Acoustic Management Støttet, Av Device Configuration Overlay Støttet DMA Setup Auto-Activate Ikke støttet General Purpose Logging Støttet Host Protected Area Støttet, På In-Order Data Delivery Ikke støttet Native Command Queuing Ikke støttet Phy Event Counters Ikke støttet Strømstyring Støttet, På Power-Up In Standby Støttet, Av Read Look-Ahead Støttet, På Release Interrupt Ikke støttet Sikkerhets modus Støttet, Av SMART Støttet, På SMART Error Logging Støttet SMART Self-Test Støttet Software Settings Preservation Ikke støttet Tagged Command Queuing Ikke støttet Skrive hurtigbuffer Støttet, På ATA enhet fysisk informasjon: Produsent Hitachi Harddiskfamilie Deskstar T7K250 Formfaktor 3.5" Formattert kapasistet 250 Gb Plater 2 Antall skrivbare overflater 4 Fysiske dimesjoner 146 x 101.6 x 25.4 mm Maks. vekt 640 g Gjennomsnittlig rotasjon latens 4.17 ms Rotasjonshastighet 7200 RPM Maks. Intern data hastighet 843.2 Mbit/s Gjennomsnittlig søkehastighet 8.5 ms Interface Ultra-ATA/133 Buffer-til-vert data hastighet 133 MB/s Bufferstørrelse 8 Mb ATA enhetsprodusent: Firmanavn Hitachi Global Storage Technologies Produktinformasjon http://www.hgst.com/products [ WDC WD600AB-60CBA0 (WD-WMAA61056775) ] ATA enhetsegenskaper: Modell ID WDC WD600AB-60CBA0 Serienummer WD-WMAA61056775 Revisjon 03.06A03 Enhetstype ATA-100 Parametre 116301 sylindre, 16 hoder, 63 sektorer per spor, 600 sektorer per sektor LBA sektorer 117231408 Buffer 2 Mb (Dual Ported, Read Ahead) Multi-sektorer 16 ECC Bytes 40 Maks. PIO overføringshastighet PIO 4 Maks. UDMA overføringshastighet UDMA 5 (ATA-100) Aktív UDMA overføringshastighet UDMA 2 (ATA-33) Uformattert kapasistet 67080 Mb ATA enhets egenskaper/kjennetegn: 48-bit LBA Ikke støttet Avansert strømstyring Ikke støttet Automatic Acoustic Management Støttet, Av Device Configuration Overlay Støttet DMA Setup Auto-Activate Ikke støttet General Purpose Logging Ikke støttet Host Protected Area Støttet, På In-Order Data Delivery Ikke støttet Native Command Queuing Ikke støttet Phy Event Counters Ikke støttet Strømstyring Støttet, På Power-Up In Standby Ikke støttet Read Look-Ahead Støttet, På Release Interrupt Ikke støttet Sikkerhets modus Ikke støttet SMART Støttet, På SMART Error Logging Ikke støttet SMART Self-Test Ikke støttet Software Settings Preservation Ikke støttet Tagged Command Queuing Ikke støttet Skrive hurtigbuffer Støttet, På ATA enhetsprodusent: Firmanavn Western Digital Corporation Produktinformasjon http://www.westerndigital.com/en/products [ WDC WD800JB-00CRA1 (WD-WMA8E2750896) ] ATA enhetsegenskaper: Modell ID WDC WD800JB-00CRA1 Serienummer WD-WMA8E2750896 Revisjon 17.07W17 Enhetstype ATA-100 Parametre 155061 sylindre, 16 hoder, 63 sektorer per spor, 600 sektorer per sektor LBA sektorer 156301488 Buffer 8 Mb (Dual Ported, Read Ahead) Multi-sektorer 16 ECC Bytes 40 Maks. PIO overføringshastighet PIO 4 Maks. UDMA overføringshastighet UDMA 5 (ATA-100) Aktív UDMA overføringshastighet UDMA 2 (ATA-33) Uformattert kapasistet 89436 Mb ATA enhets egenskaper/kjennetegn: 48-bit LBA Ikke støttet Avansert strømstyring Ikke støttet Automatic Acoustic Management Støttet, Av Device Configuration Overlay Støttet DMA Setup Auto-Activate Ikke støttet General Purpose Logging Ikke støttet Host Protected Area Støttet, På In-Order Data Delivery Ikke støttet Native Command Queuing Ikke støttet Phy Event Counters Ikke støttet Strømstyring Støttet, På Power-Up In Standby Ikke støttet Read Look-Ahead Støttet, På Release Interrupt Ikke støttet Sikkerhets modus Støttet, Av SMART Støttet, På SMART Error Logging Støttet SMART Self-Test Støttet Software Settings Preservation Ikke støttet Tagged Command Queuing Ikke støttet Skrive hurtigbuffer Støttet, På ATA enhetsprodusent: Firmanavn Western Digital Corporation Produktinformasjon http://www.westerndigital.com/en/products hovedkortet: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor --------[ Hovedkort ]--------------------------------------------------------------------------------------------------- Hovedkortegenskaper: Hovedkort ID 63-1105-000001-00101111-021606-ATHLON64$A0128003_BIOS DATE: 02/16/06 15:44:49 VER: 08.00.09 Hovedkort Asus K8N Frontside buss egenskaper: Bustype AMD Hammer Virkelig klokkehastighet 200 MHz Effektiv klokkehastighet 200 MHz HyperTransport klokkehastighet 800 MHz Minnebuss egenskaper: Bustype DDR SDRAM Busbredde 64-bit DRAM:FSB forhold CPU/22 Virkelig klokkehastighet 100 MHz (DDR) Effektiv klokkehastighet 201 MHz Båndbredde 1608 MB/s Hovedkort fysisk informasjon: CPU sokler 1 Socket 754 Ekspansjons sokler 5 PCI, 1 AGP RAM sokler 3 DDR DIMM Integrerte Enheter Audio, LAN Formfaktor ATX Hovedkortstørrelse 240 mm x 300 mm Hovedkort chipset nForce3-250 Ekstra egenskaper/kjennetegn Asus Intelligence, JumperFree, Stepless Freq Selection Hovedkort produsent: Firmanavn ASUSTeK Computer Inc. Produktinformasjon http://usa.asus.com/products1.aspx?l1=3 BIOS nedlasting http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us minne: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor --------[ Minne ]------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fysisk minne: Totalt 2047 Mb Brukt 566 Mb Ledig 1480 Mb Utnyttelse 28 % Midlertidig lagring: Totalt 5443 Mb Brukt 405 Mb Ledig 5037 Mb Utnyttelse 7 % Virtuelt minne: Totalt 7490 Mb Brukt 972 Mb Ledig 6518 Mb Utnyttelse 13 % Virtuelt minne: Virtuelt minne C:\pagefile.sys Initielt / maks størrelse 3550 Mb / 6550 Mb Nåværende størrelse 3550 Mb Nåværende / maks bruk 78 Mb / 94 Mb Utnyttelse 2 % Physical Address Extension (PAE): Støttet av operativsystem Ja Støttet av processor Ja Aktiv Ja chipset: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor --------[ Chipset ]----------------------------------------------------------------------------------------------------- [ Nordsiden: AMD Hammer IMC ] Nordsidens egenskaper: Nordsiden AMD Hammer IMC Støttede minnetyper DDR-200 SDRAM, DDR-266 SDRAM, DDR-333 SDRAM, DDR-400 SDRAM Revisjon 00 In-Order Queue Depth 8 Minnetider: CAS Latency (CL) 3T RAS To CAS Delay (tRCD) 3T RAS Precharge (tRP) 3T RAS Active Time (tRAS) 7T Row Cycle Time (tRC) 10T Row Refresh Cycle Time (tRFC) 12T Command Rate (CR) 2T RAS To RAS Delay (tRRD) 2T Write Recovery Time (tWR) 3T Read To Write Delay (tRTW) 4T Write To Read Delay (tWTR) 1T Write CAS Latency (tWCL) 1T Refresh Period (tREF) 166 MHz 7.8 us DQS Skew Control Av DRAM Drive Strength Normal DRAM Data Drive Strength 4 (No Reduction) Max Async Latency 7 ns Read Preamble Time 6.5 ns Idle Cycle Limit 16 Dynamic Idle Cycle Counter På Read/Write Queue Bypass 8 Bypass Max 4 32-byte Granularity På Feilretting: ECC Støttet, Av ChipKill ECC Ikke støttet RAID Ikke støttet DRAM Scrub Rate Av L1 Data Cache Scrub Rate Av L2 Cache Scrub Rate Av Minnesokler: DRAM sokkel #1 1024 Mb (PC3200 DDR SDRAM) DRAM sokkel #2 1024 Mb (PC3200 DDR SDRAM) Chipset produsent: Firmanavn Advanced Micro Devices, Inc. Produktinformasjon http://www.amd.com/us-en/Processors/Develo...252_873,00.html Drivernedlasting http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...71_2336,00.html Driveroppdatering http://driveragent.com?ref=59 [ Sørsiden: nVIDIA nForce3 250 (CK8S) ] Sørsidens egenskaper: Sørsiden nVIDIA nForce3 250 (CK8S) Revisjon A2 Pakketype 752 Pin BGA Prosessteknologi 0.15 um AC'97 lydkort: Lydkorttype nVIDIA CK8S Kodeknavn Realtek ALC850 Kodek ID 414C4790h S/PDIF utenhet Støttet AGP kontroller: AGP versjon 3.00 AGP status På AGP enhet Leadtek WinFast A400 GT Støttede AGP hastigheter 1x, 2x, 4x, 8x Gjeldende AGP hastighet 8x Fast-Write Støttet, På Side Band Addressing Støttet, På Klokke generator: CPU FSB 200.0 MHz HyperTransport 800.0 MHz PCI 33.3 MHz AGP 66.7 MHz MII 25.0 MHz MAC PHY 125.0 MHz SATA PHY 100.0 MHz Audio/Modem Codec 24.6 MHz USB2 kontroller 48.0 MHz PIT / ACPI Timer 14.3 MHz Chipset produsent: Firmanavn NVIDIA Corporation Produktinformasjon http://www.nvidia.com/page/mobo.html Drivernedlasting http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp Driveroppdatering http://driveragent.com?ref=59 cpu: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor --------[ CPU ]--------------------------------------------------------------------------------------------------------- CPU egenskaper: CPU type AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3200+ Prosessor alias Newcastle S754 CPU stepping DH-CG Instruksjonssett x86, x86-64, MMX, 3DNow!, SSE, SSE2 Oprinnelig klokkehastighet 2200 MHz Min / Max CPU Multipliserer 4x / 11x L1 kode hurtigbuffer 64 Kb (Parity) L1 data hurtigbuffer 64 Kb (ECC) L2 hurtigbuffer 512 Kb (On-Die, ECC, Full-Speed) CPU fysisk informasjon: Pakketype 754 Pin uOPGA Pakkestørrelse 4.00 cm x 4.00 cm Transistorer 68.5 million Prosessteknologi 9Mi, 0.13 um, CMOS, Cu, SOI Teknologi 144 mm2 Kjernespenning 1.500 - 1.550 V I/O spenning 1.2 V + 2.5 V Maksimalt effektforbruk 89.0 W CPU produsent: Firmanavn Advanced Micro Devices, Inc. Produktinformasjon http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...,30_118,00.html CPU utnyttelsesgrad: CPU #1 0 % er det noe mer dere trenger å vite? si ifra! noen som har noen forslag å komme med da?? takker på forhånd! Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hmm, den var litt vrien. Det er ikke akkurat noe nytt HK du sitter på, og det har ikke SATA-kontakter, noe som begrenser og fordyrer HDDene betydelig. Finnes kun én 750GB HDD med IDE-grensesnitt og den er nesten dobbelt så dyr som tilsvarende HDD med SATA-grensesnitt. Den beste løsningen for din del, er nok å kjøpe et SATA-kontrollerkort som du putter i en av PCI-sporene på hovedkortet og en HDD med SATA-tilkobling. Dette blir billigere enn å kjøpe en HDD med IDE, samt at du kan beholde HDDen neste gang du kjøper PC. Vil anbefale deg Samsung Spinpoint F1 750GB. Billig og meget bra HDD. Kjenner flere som har den. Lenke til kommentar
jaddå Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Hmm, den var litt vrien. Det er ikke akkurat noe nytt HK du sitter på, og det har ikke SATA-kontakter, noe som begrenser og fordyrer HDDene betydelig. Finnes kun én 750GB HDD med IDE-grensesnitt og den er nesten dobbelt så dyr som tilsvarende HDD med SATA-grensesnitt. Den beste løsningen for din del, er nok å kjøpe et SATA-kontrollerkort som du putter i en av PCI-sporene på hovedkortet og en HDD med SATA-tilkobling. Dette blir billigere enn å kjøpe en HDD med IDE, samt at du kan beholde HDDen neste gang du kjøper PC. Vil anbefale deg Samsung Spinpoint F1 750GB. Billig og meget bra HDD. Kjenner flere som har den. Jeg har sata grensesnitt på mitt k8n-e deluxe og ifølge komplett så har k8n også et par http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=30251...led#ProductTabs isåfall er det ikke nødvendig med satakontroller-kort... Endret 27. november 2008 av jaddå Lenke til kommentar
lknight Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 jaha... såe.. kan jeg da skaffe den HDD'en uten nevneverdige problemer? har en kompis som har kjøpt samme HDD som blir nevnt ovenfor, så jeg tror at jeg går for den. menneh... vil den passe hovedkortet mitt..? ser at det er litt delte meninger om det.. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 jaha... såe.. kan jeg da skaffe den HDD'en uten nevneverdige problemer? har en kompis som har kjøpt samme HDD som blir nevnt ovenfor, så jeg tror at jeg går for den. menneh... vil den passe hovedkortet mitt..? ser at det er litt delte meninger om det.. Hvis det er dette kortet så har du 2 sata porter. http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&...amp;modelmenu=1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Jeg så bare et bilde av HK og kunne ikke se noen SATA-porter, men ser at det oppgis i spesifikasjonene både fra nettbutikk og Asus selv. Så var nok meg dro en konklusjon litt for kjapt der ja. HDDen skal dermed passe fint uten at du kjøper kontrollerkort. Når du ikke skal ha kontrollerkort får du også plass til 1TB-utgaven av Spinpoint F1-disken på budsjettet. Endret 27. november 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
lknight Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 jaha... såe.. kan jeg da skaffe den HDD'en uten nevneverdige problemer? har en kompis som har kjøpt samme HDD som blir nevnt ovenfor, så jeg tror at jeg går for den. menneh... vil den passe hovedkortet mitt..? ser at det er litt delte meninger om det.. Hvis det er dette kortet så har du 2 sata porter. http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&...amp;modelmenu=1 ah.. så jeg har altså 2x Sata-porter... hmm... hvor er sata-portene..? ser ikke de på hovedkortet... kanskje jeg skal ta bilde av hovedkortet mitt så dere kan se om jeg har det? men ja, det hovedkortet der er prikk lik min. Jeg så bare et bilde av HK og kunne ikke se noen SATA-porter, men ser at det oppgis i spesifikasjonene både fra nettbutikk og Asus selv. Så var nok meg dro en konklusjon litt for kjapt der ja. HDDen skal dermed passe fint uten at du kjøper kontrollerkort. Når du ikke skal ha kontrollerkort får du også plass til 1TB-utgaven av Spinpoint F1-disken på budsjettet. oh! helt klart at jeg går for den 1TB da! bra pris på den! under 1000kr også! herlig. og den får jeg jo brukt selv da når jeg oppgraderer pc'en.. er det en grei og brukbar disk da? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Men husk at du kan fortsatt få problemer. Du har 1 generasjons SATA på HKet og disse sliter litt med 2 generasjons harddisker. BIOS flash og litt annet kan hjelpe på og Samsung må vell gires ned til 1 generasjons hardisk med en firmware flash. Dessverre er det det du må gjøre den dag idag om du ikke skaffer ett SATA-300 kontrollerkort. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Men husk at du kan fortsatt få problemer.Du har 1 generasjons SATA på HKet og disse sliter litt med 2 generasjons harddisker. BIOS flash og litt annet kan hjelpe på og Samsung må vell gires ned til 1 generasjons hardisk med en firmware flash. Dessverre er det det du må gjøre den dag idag om du ikke skaffer ett SATA-300 kontrollerkort. og denne nevnte sata-300 kontrollerkort som passer til min pc koster..? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 @007CD: Huh, det var nytt for meg hvertfall. Trodde SATA-150 og 300 var kompatible med hverandre, bortsett fra at overføringshastigheten selvfølgelig fastsettes av den tregeste komponenten. Kontrollerkort på PCI som støtter SATA-300 kommer desverre på 5-600kr. Lenke til kommentar
phax Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hm, dette var da merkelig. Jeg kjørte uten problemer samme harddisk på mitt gamle s939 oppsett inntil nylig. Trodde og det ikke skulle være noen problemer med bakoverkompabilitet.. Mitt råd er å bare prøve først. Mest sannsynlig vil det funke. Og ja det er en glimrende harddisk. Merket en overraskende stor ytelsesforbedring i forhold til min 3 år gamle Seagate 300GB disk. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Enig med phax, ville prøvd først og sett - det skal etter all sannsynlighet fungere. Hvis ikke det fungerer kan du enten skaffe deg et kontrollerkort eller benytte deg av angrefristen. Fant forresten ut hvor det er SATA-portene sitter på K8N-kortet. De sitter mellom AGP-sloten og CPU-sokkelen. Kan se dem på dette bildet: http://www.cooltechzone.com/Reviews/Mainbo...200504181042/1/ Endret 28. november 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
lknight Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Men husk at du kan fortsatt få problemer.Du har 1 generasjons SATA på HKet og disse sliter litt med 2 generasjons harddisker. BIOS flash og litt annet kan hjelpe på og Samsung må vell gires ned til 1 generasjons hardisk med en firmware flash. Dessverre er det det du må gjøre den dag idag om du ikke skaffer ett SATA-300 kontrollerkort. skjønner. så det er "risikabelt" for meg å gå for den nevnte 1TB disken med mindre jeg også skaffer meg en kontrollerkort, hmm? Enig med phax, ville prøvd først og sett - det skal etter all sannsynlighet fungere. Hvis ikke det fungerer kan du enten skaffe deg et kontrollerkort eller benytte deg av angrefristen. Fant forresten ut hvor det er SATA-portene sitter på K8N-kortet. De sitter mellom AGP-sloten og CPU-sokkelen. Kan se dem på dette bildet: http://www.cooltechzone.com/Reviews/Mainbo...200504181042/1/ skjønner, skjønner.. hmm.. sliter litt med valgene her.. hadde ikke så lyst til å oppgradere pc'n nå. alt fungerer jo brillefint her borte, bare skjermkortet som er litt for dårlig for min smak.. samt at jeg har en for liten disk i pc'en.. hvis dere ser på denne tråden, så trenger jeg også nytt skjermkort, men det var visst heller ikke bare bare å finne brukbar skjermkort som passer til pc'n min.. såe... HVIS jeg har behov for en SATA-kontrollerkort, hvilken ut av de på denne listen er det jeg skal gå for..? var litt for mange å velge mellom.. det beste hadde jo vært for meg å skaffe meg en disk som er kompitabel på denne pc'en samt at den vil fungere like bra hvis/når jeg oppgraderer pc'en min med ny hovedkort, ram, cpu og skjermkort.. vil den 750GB / 1TB HDD'en gjøre det..? takker SÅ mye for all hjelpen, folkens! Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Du vil sannsynligvis ikke få noen problemer med den samsungdisken, har brukt samme disk selv på noen gamle socket 939 hk. Lenke til kommentar
jaddå Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Enig med phax, ville prøvd først og sett - det skal etter all sannsynlighet fungere. Hvis ikke det fungerer kan du enten skaffe deg et kontrollerkort eller benytte deg av angrefristen. enig... glem sata-kontrollerkort. høyst sannsynlig vil den nye disken fungere "brillefint" ville ikke spandert noe som helst nytt på pcen din, utenom harddisk eller annen ny hardware som er av siste nytt, og bakoverkompatibelt med system ditt... spar pengene og kjøp alt nytt når den tid kommer... Endret 28. november 2008 av jaddå Lenke til kommentar
lknight Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 ok da. men da bestiller jeg den 1TB disken nå snart da.. jeg har 3 ide-disker fra før av.. jeg kan vel ikke ha alle 3 i bruk dersom jeg skal ta i bruk 1TB-disken? forresten... vil dere anbefale 1TB eller 750GB disk..? hvilken fungerer best..? eller er de like gode, hø? hvis jeg må fjerne 1 av diskene, så er det klart at jeg tar bort 60gb'en.. hoho så da dropper jeg sata-kontroller for nå også kommer jeg tilbake hvis det blir noe problem. ja? takker for innsats OG rådene, folkens! Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Så lenge du har plass i kabinettet og en ledig kontakt på strømforsyningen din, så skal du ikke behøve å fjerne noen av HDD'ene. Men man kan jo diskutere nødvendigheten av å beholde en HDD på 60GB når du får 1TB mere plass. Ytelsen på diskene er identisk. Diskene er kliss like bortsett fra at i 750GB så er en av de fire interne platene deaktivert. Prismessig er de også like gode, og koster ca. 1,12kr pr GB begge to. Lenke til kommentar
phax Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Færre harddisker = mindre støy og varme. Samt at de gamle diskene har nok endel dårligere ytelse. Så det beste er å få kastet ut de gamle IDE diskene og heller bare ha 1-2 store disker å forholde seg til. Mener jeg hvertfall. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Så lenge du har plass i kabinettet og en ledig kontakt på strømforsyningen din, så skal du ikke behøve å fjerne noen av HDD'ene. Men man kan jo diskutere nødvendigheten av å beholde en HDD på 60GB når du får 1TB mere plass. Ytelsen på diskene er identisk. Diskene er kliss like bortsett fra at i 750GB så er en av de fire interne platene deaktivert. Prismessig er de også like gode, og koster ca. 1,12kr pr GB begge to. ok. takk for hjelpa og info'en! strålende saker! Færre harddisker = mindre støy og varme. Samt at de gamle diskene har nok endel dårligere ytelse. Så det beste er å få kastet ut de gamle IDE diskene og heller bare ha 1-2 store disker å forholde seg til. Mener jeg hvertfall. yes. eg tror at man går for 2 store disker enn slik jeg har det nå; 60, 80 og 250GB.. like greit å "pakke" ned de to andre "småe" diskene. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Personlig er jeg av den typen som ikke satser på å overføre fra små til store før det er tid for kassering, altså at en disk begynner å vise tegn på at den er nær ved å svikte. Så bruker jeg de nye diskene til lagring og de gamle for å hente inn de gamle dataene jeg hadde fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå