Gå til innhold

Dele erfaring - MSI P45 NEO2 / E5200

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Gikk nylig til innkjøp av ett par P45 hk, bare fordi det var en stund siden jeg drev med slikt. :)

Ett Asus P5Q (demokort med alt tilbehør fra Komplett :love: ).

Her puttet jeg i den "pensjonerte" "gulchip-G0" Q6600 jeg fremdeles har.

Rett opp på 3.5Ghz @ 1.27VCore.

Ikke mer testing der, her var det "bygget" med Tagan PipeRock og Akasa Blue Aurora i "Mesh-kabbis" som var "målet". (Hint:LED-fetisjme). :)

Så over til dagens tema.

Plukket opp en E5200 + 2GB Kingston Hyper parret med ett MSI P45 Neo2 (sistnevnte hadde jeg "hentet" på Netsop uka før).

Først bare irritasjon, da det ikke var mulig å boote med FSB > ca.245 uansett MP.

Ikke første nyere MSI hk for S775 som har skuffet/irritert meg, særlig mtp klokking av de rimelige FSB200-utgavene fra Intel (E4nnn, E2nnn og nå E5200).

Så bootet jeg med 220x12.5 og brukte SetFSB..

Voila.. da gikk det lett å øke FSB.. nå i første omgang til 266x12.5=3.33Ghz.. OBS!! VCore=1.22.

Så søkte jeg litt på MSI Forumet og fant ut at MSI har noe de kaller "Multi stop OC-Booster".

Det er en setting i BIos som er default=Disabled med Mode1 og 2 som alternativer.

Hmmm.

Mode1 betyr boot @ stock.. "apply" OC-settings ved OS-load (bootstrap fra HD).

Voila.. det funket gett..

Så nå blir det å teste mer seiner i uka.

Men jeg tipper "chip'en" stopper lenge før 4Ghz, slik de fleste har opplevd med E5200.

Uansett billig morro, og en erfaring til rikere.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
hva skal den OC stoppen brukes til i praksis?

Godt spørsmål, og jeg tror svaret er "motsatt".

Dvs. det er ikke en OC-"stop", men en OC-"enable". :)

En del MSI hk har vært "notorisk" dårlige overklokkere (via BIos).

Denne "nyvinningen" gjør at hk booter og laster OS/kjører helt OK.

Jeg *tipper* at det har med koding av BIos mtp OC, dvs. hvilke parametre for RAM-timings, Voltsettings, FSB, FSB:RAM etc og i rett rekkefølge ved oppstart.

Dersom dette ikke er kodet rett (slik bl.a. Asus/Gigabyte er gode på) vil ikke systemet boote.

Sånn sett har MSI blitt bedre.

Etter 4 mislykkede oppstarts, reset'es bios automatisk.

TIdligere *måtte* man bruke jumper på hk for å resette bios.

MSI P45 NEO2 har reset-knapp både bak (io-shield/eksterne kontakter) og på hk'et (ved kabinett-kontaktene) sammen med en egen power-sw, for de som har hk/hardware på pappeske/trefjøler.

Praktisk. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tok feil heldigvis.

OCCT-stable på 3.9Ghz, men må da ha 1.37VCore(load).

Booter og bencher greit på 320x12.5(4Ghz), men ikke OCCT-stabil.

Dette er billig morro. :)

post-40756-1228079635_thumb.jpg

post-40756-1228079653_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En liten økning i VCore (1.40Bios=1.40Load) og den kom igjennom OCCT ("Custom" - 15min).

Kommer ikke til å ha dette som 24/7 nei, til det blir temps for høye (ca. 66 ifølge Realtemp 2.70).

Dette er luftkjøling - Xigmatek XP-S964 (kan virkelig anbefales).

post-40756-1228082627_thumb.jpg

post-40756-1228082718_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

jeg har også noen billigsystemer jeg leker meg med noen ganger. virklig morro når du får høy ytelse for lite penger. syntes det er mer morro/utfordrene å overklokke amd cpu'er fremfor intel nå. men jeg er ikke spessielt flink til å presse systemene mine helt til grensen..

e8400 kjører jeg på 3.6ghz@stock volt (lest at 45nm degrader ganske fort ved høy volt)

sempron le 1200@2888mhz på et nvidia630a@275*4 chipset. hk cpu og ram koster vell det samme som en e5200 :p

og servern min som kjører en x2 4400@3ghz

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Bra jobba med billige komponenter. Men er 66C ille med maksload to kjerner? Burde jo holde seg under det ved spill/surfe? Eller er det en fah maskin?

Neida, 66 load er ikke ille.

Det er heller det at jeg må over 1.4VCore (load) på 45nm som er "bøygen" for 24/7-bruk.

@Kjell//:

Du må ikke sammenlikne singelcore med dualcore vet du. :)

Det finnes omtrent like (dårlige) billige Intel CPU'er også, samt tilsvarende billige hk. Så der er det intet(lite) å hente prismessig AMD vs Intel.

Men generelt sett får man det billigste bygget med AMD-komponenter for tiden.

Det blir ihvertfall ikke mere singlecore her i gården. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...