Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Gikk nylig til innkjøp av ett par P45 hk, bare fordi det var en stund siden jeg drev med slikt. Ett Asus P5Q (demokort med alt tilbehør fra Komplett ). Her puttet jeg i den "pensjonerte" "gulchip-G0" Q6600 jeg fremdeles har. Rett opp på 3.5Ghz @ 1.27VCore. Ikke mer testing der, her var det "bygget" med Tagan PipeRock og Akasa Blue Aurora i "Mesh-kabbis" som var "målet". (Hint:LED-fetisjme). Så over til dagens tema. Plukket opp en E5200 + 2GB Kingston Hyper parret med ett MSI P45 Neo2 (sistnevnte hadde jeg "hentet" på Netsop uka før). Først bare irritasjon, da det ikke var mulig å boote med FSB > ca.245 uansett MP. Ikke første nyere MSI hk for S775 som har skuffet/irritert meg, særlig mtp klokking av de rimelige FSB200-utgavene fra Intel (E4nnn, E2nnn og nå E5200). Så bootet jeg med 220x12.5 og brukte SetFSB.. Voila.. da gikk det lett å øke FSB.. nå i første omgang til 266x12.5=3.33Ghz.. OBS!! VCore=1.22. Så søkte jeg litt på MSI Forumet og fant ut at MSI har noe de kaller "Multi stop OC-Booster". Det er en setting i BIos som er default=Disabled med Mode1 og 2 som alternativer. Hmmm. Mode1 betyr boot @ stock.. "apply" OC-settings ved OS-load (bootstrap fra HD). Voila.. det funket gett.. Så nå blir det å teste mer seiner i uka. Men jeg tipper "chip'en" stopper lenge før 4Ghz, slik de fleste har opplevd med E5200. Uansett billig morro, og en erfaring til rikere. Endret 26. november 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 hva skal den OC stoppen brukes til i praksis? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) hva skal den OC stoppen brukes til i praksis? Godt spørsmål, og jeg tror svaret er "motsatt". Dvs. det er ikke en OC-"stop", men en OC-"enable". En del MSI hk har vært "notorisk" dårlige overklokkere (via BIos). Denne "nyvinningen" gjør at hk booter og laster OS/kjører helt OK. Jeg *tipper* at det har med koding av BIos mtp OC, dvs. hvilke parametre for RAM-timings, Voltsettings, FSB, FSB:RAM etc og i rett rekkefølge ved oppstart. Dersom dette ikke er kodet rett (slik bl.a. Asus/Gigabyte er gode på) vil ikke systemet boote. Sånn sett har MSI blitt bedre. Etter 4 mislykkede oppstarts, reset'es bios automatisk. TIdligere *måtte* man bruke jumper på hk for å resette bios. MSI P45 NEO2 har reset-knapp både bak (io-shield/eksterne kontakter) og på hk'et (ved kabinett-kontaktene) sammen med en egen power-sw, for de som har hk/hardware på pappeske/trefjøler. Praktisk. Endret 27. november 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg tok feil heldigvis. OCCT-stable på 3.9Ghz, men må da ha 1.37VCore(load). Booter og bencher greit på 320x12.5(4Ghz), men ikke OCCT-stabil. Dette er billig morro. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) En liten økning i VCore (1.40Bios=1.40Load) og den kom igjennom OCCT ("Custom" - 15min). Kommer ikke til å ha dette som 24/7 nei, til det blir temps for høye (ca. 66 ifølge Realtemp 2.70). Dette er luftkjøling - Xigmatek XP-S964 (kan virkelig anbefales). Endret 30. november 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 jeg har også noen billigsystemer jeg leker meg med noen ganger. virklig morro når du får høy ytelse for lite penger. syntes det er mer morro/utfordrene å overklokke amd cpu'er fremfor intel nå. men jeg er ikke spessielt flink til å presse systemene mine helt til grensen.. e8400 kjører jeg på 3.6ghz@stock volt (lest at 45nm degrader ganske fort ved høy volt) sempron le 1200@2888mhz på et nvidia630a@275*4 chipset. hk cpu og ram koster vell det samme som en e5200 og servern min som kjører en x2 4400@3ghz Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Bra jobba med billige komponenter. Men er 66C ille med maksload to kjerner? Burde jo holde seg under det ved spill/surfe? Eller er det en fah maskin? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Bra jobba med billige komponenter. Men er 66C ille med maksload to kjerner? Burde jo holde seg under det ved spill/surfe? Eller er det en fah maskin? Neida, 66 load er ikke ille. Det er heller det at jeg må over 1.4VCore (load) på 45nm som er "bøygen" for 24/7-bruk. @Kjell//: Du må ikke sammenlikne singelcore med dualcore vet du. Det finnes omtrent like (dårlige) billige Intel CPU'er også, samt tilsvarende billige hk. Så der er det intet(lite) å hente prismessig AMD vs Intel. Men generelt sett får man det billigste bygget med AMD-komponenter for tiden. Det blir ihvertfall ikke mere singlecore her i gården. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå