Eder Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hei. Debuterer her på forumet med et lite hjertesukk. Min stasjonære Acer maskin tok kvelden forleden. Den har vært i bruk i 2 år og to måneder, og tilværelsen har stort sett vært problemfri. Helt til den paia fullstendig. Null signal mellom maskin og skjerm/mus. Etter å ha sjekket alle kontakter uten resultat, åpnet jeg kabinettet. Det har ikke vært gjort før, så det hadde samlet seg en del støv. Jeg blåste bort det værste. Tok ut og satte inn alle kontakter, og da starta kassa opp igjen. Men selv om livsgnisten kom tilbake, oppførte den seg ekstremt ustabilt. Etter 5-10 minutter låste den seg, hver eneste gang. Startet man opp flere prosesser begynte den å hyle. Den er nå levert til service/reparasjon hos utsalgstedet. De har stilt en relativt vag diagnose. Hovedkortet har garantert tatt kvelden. Skal de sjekke om resten av komponentene fungerer, må jeg betale 650kr timen for jobben. Jeg har fått tilbud om nytt hovedkort til en rabattert pris. De har og gitt meg beskjed om at jeg neppe vinner frem med en reklamasjonssak hos Acer. De kan gjerne sende den inn, men om Acer bestemmer seg for at skaden skyldes brukerfeil, blir jeg belastet med et gebyr på 1000kr... Er dette et typisk eksempel på reklamasjonshåndtering i databransjen? Jeg er ikke spesielt imponert! Jeg håper derfor at noen kan gi meg råd eller komme med erfaringer fra lignende saker? For min del ser jeg et par problemstillinger: 1. Er dette en sak jeg bør forfølge, eller er "støvskade" i utgangspunktet en brukerfeil? Jeg lever i et relativt rent hjem. Maskinen har stått luftig til, i den samme fordømte skrivebordseksjonen som min forrige maskin. Den fungerte i 6 år, til den ble bytta ut pga alder. Acer forsegler kabinettet. Hvis forseglingen brytes står det at man mister sine garanti rettigheter. Hvordan skal man klare å rengjøre maskinen?! 2. Holder det å kjøpe nytt hovedkort for å få en stabil maskin? 3. Ettersom en reklamasjonssak virker som en langvarig, og potensielt kostbar prosess, vurderer jeg å selge maskinen, til fordel for en bærbar. Hva kan jeg i så fall forvente å få for den? Jeg husker ikke de nøyaktige spesifikasjonene, men kvitteringen sier Acer Aspire E360 Athlon 64 3800, 2gb minne, 320gb hd, Win XP, Acer AL1906Asd 8ms 19" DVI. Skjermkortet er et GeForce 256mb et-eller-annet. Lenke til kommentar
Star Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Forbrukerkjøpsloven 2002- 21 juni nr.34"Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." Det virker urimelig at utsalgsstedet skal ta betalt for dette? Har du forelagt kvittering for kjøpet? Jeg reklamerte på min bærbare HP maskin etter 3 år, og det ble opprettet garantisak hos ett tredjepartsfirma etter jeg presenterte bevis på kjøp. Maskinen ble følgelig reparert uten kostnader for meg. Du skal ikke være nødt til å reklamere hos ACER, selv om du selvfølgelig kan gjøre dette. Selger er den som i første omgang skal behandle eventuell reklamasjonsklage. edit: selv om butikken skulle kunne konstatere "feil håndtering" ifm. at du har åpnet kabinettet, ser jeg ikke hvorfor det ikke skal eksistere garanti på enkelt komponenter. Forøvrig enig i at det er temmelig naivt å tro at man skal kunne bruke en maskin over flere år uten at den blir full av støv Endret 27. november 2008 av Star Lenke til kommentar
Eder Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Jeg har kvittering, og de har kjøpet mitt registrert.Da maskinen ble kjøpt la jeg igjen i overkant 11000kr inkludert litt ekstrautstyr... Kjernen i saken er vel at de mener skaden skyldes brukerfeil, og da har hverken utsalgsstedet eller leverandøren noe ansvar. Regner med at de henviser til Acers behandling av lignende saker, for å lure ansvaret vekk fra seg selv. Det er liksom ikke deres vurdering som er lagt til grunn, det er Acer som mener at dette er brukerfeil. Etter at jeg leverte inn maskinen har kontakten foregått på telefon og epost. I dag tidlig ba jeg dem bestille nytt hovedkort, til den nette sum av 1100kr. Da har jeg faktisk fått et avslag på 500kr, ettersom de "ikke forsøker å tjene penger på saken". Fikk svar på mail om at det ville bli bestilt, men et servicegebyr på 650kr ville komme på toppen. "1t service for feilsøking og montering av hovedkort." Imponerende! Forresten har jeg oppdaget at hovedkortet som stod i maskinen "har prosessor sokkel 939, som er veldig vanskelig å få tak i." Da jeg kjøpte maskinen fikk jeg beskjed om at det ville være enkelt å oppgradere maskinen i fremtida. Hurra! Lenke til kommentar
Hammarhaus Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Her, i tilfelle du trenger Lenke til kommentar
Eder Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Her, i tilfelle du trenger Takk. Men det ser ut som det kan bli dyrt å erstatte den gamle. Det står 3800 på kabinettet, men det er en Athlon 2x4600+ som står i... Lenke til kommentar
Otern Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hei. Jeg jobber med slike saker og jeg kan GARANTERE deg at acer ikke kommer til og kreve betaling av deg:) hvor har du kjøpt den foresten? Si bare til de der du leverte den inn at de skal sende den til acer på rekalamsjons grunnlag. Lenke til kommentar
Eder Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Hei. Jeg jobber med slike saker og jeg kan GARANTERE deg at acer ikke kommer til og kreve betaling av deg:) hvor har du kjøpt den foresten? Si bare til de der du leverte den inn at de skal sende den til acer på rekalamsjons grunnlag. Høres lovende ut. Kan jeg sende regningen om du tar feil? Den er kjøpt på Erikonor i Harstad. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ta en telefon til Acer og hør med de først, så ingen kan komme og si du skal betale i ettertid. Få gjerne navn på personen du snakker med og saksnummer i tillegg. Men jeg er også rimelig sikker på at de kommer til å godkjenne reparasjon på reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Eder Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Takk for alle innspill! Tar en telefon til Acer i morgen. Lenke til kommentar
LowFlow Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jobber selv som serviceteknikker på pc, og har mye med Acer å gjøre. Dette er klart en reklamasjonssak, og Acer er faktisk flinke til å utføre dette så lenge du krever / nevner Reklamasjon! At utsalgstedet hvor du kjøpte pc'en skal flå deg er faktisk veldig på kanten, etter mitt synspunkt. Lenke til kommentar
Otern Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 kontakt acer direkte og få de til og mota maskinen din direkte. ikke gå gjennom den jalla sjappa du har kjøpte den hos. og nevn til de hos acer at de nekter og sende den inn på reklamasjons grunnlag. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Gebyr for undersøkelse dersom det er selvforskyldt skade er helt normalt, og prisen på 1000 kroner ligger vel på det InfoCare krever for en slik jobb hvertfall. Om det er en reklamasjonssak betaler man ingenting. Det ville faktisk være ulovlig for butikken å ikke opplyse om dette. Lenke til kommentar
Eder Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Hei. Jeg jobber med slike saker og jeg kan GARANTERE deg at acer ikke kommer til og kreve betaling av deg:) hvor har du kjøpt den foresten? Si bare til de der du leverte den inn at de skal sende den til acer på rekalamsjons grunnlag. Du hadde rett. (Du jobber ikke tilfeldigvis hos Acer? ) Maskinen ble fikset, uten at jeg fikk regninga. Reparasjonen gikk også overraskende fort. En riktig god jul til folkene hos Acer. Lenke til kommentar
Otern Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hei. Jeg jobber med slike saker og jeg kan GARANTERE deg at acer ikke kommer til og kreve betaling av deg:) hvor har du kjøpt den foresten? Si bare til de der du leverte den inn at de skal sende den til acer på rekalamsjons grunnlag. Du hadde rett. (Du jobber ikke tilfeldigvis hos Acer? ) Maskinen ble fikset, uten at jeg fikk regninga. Reparasjonen gikk også overraskende fort. En riktig god jul til folkene hos Acer. Bra:) nei jobber ikke med acer men er i dialog med de daglig nesten Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Dette er veldig typisk hvis maskinen er utenfor 2 års garanti, men innenfor 5 års reklamasjonsrett. Da må butikken, eller du, vedlegge en skriftlig reklamasjon hvor det henvises til Norsk kjøpslov. I mange tilfeller, spesiellt i butikker hvor det er mye gjennomtrekk, vet ikke alltid alle selgerne dette, og maskinen blir levert inn som en standard garantisak. Antakeligvis var selgeren som tok imot maskinen, enten sliten, eller ny :-) Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 En ting som er viktig i denne sammenhengen er følgende Du har en kjøpskontrakt med butikken du kjøpte PCen i, ikke acer som har levert PCen til butikken. Det er altså butikken som har reklamasjonsansvar overfor deg; IKKE acer. Hva butikken og acer kommer fram til mellom hverandre angår IKKE deg. Slik du legger fram saken virker det som om butikken har reklamasjonsansvar overfor deg. Du har brukt PCen slik den er ment til å bruke etc. Om byggekvaliteten er slik at det er dårlige støvfiltre etc som gjør at det samler seg støv i kassen er det i grunnen ikke ditt problem, men igjen en sak mellom butikke og acer. My 3 cents Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Butikken er ikke pliktig i å skrive selve reklamasjonen for kunden. Det er tross alt kunden som velger å benytte seg av 5 års reklamasjonsrett, men som regel er de fleste butikker ålreite og benytter seg av standardiserte skjema så du slipper dette. Ellers, se hva jeg skrev over. Lenke til kommentar
Otern Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Butikken er ikke pliktig i å skrive selve reklamasjonen for kunden. Det er tross alt kunden som velger å benytte seg av 5 års reklamasjonsrett, men som regel er de fleste butikker ålreite og benytter seg av standardiserte skjema så du slipper dette. Ellers, se hva jeg skrev over. Feil. butikken SKAL fylle ut reklamasjonen for deg. og det er ikke butikken du har reklamasjonen mot men produsenten. Men det er noe butikken skal ta seg av ikke privat personen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Feil. butikken SKAL fylle ut reklamasjonen for deg. og det er ikke butikken du har reklamasjonen mot men produsenten. Men det er noe butikken skal ta seg av ikke privat personen. Kunden reklamerer mot butikken. Hva butikken gjør videre mot produsenten for å få dekket sine kostnader trenger ikke kunde bry seg om i det hele tatt. Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Riktig TEE. KUNDEN reklamerer. Butikken er pliktig i å ta enhver reklamasjon seriøst, men dette blir flisespikkeri. Butikken kan kreve at kunden skal komme med en skriftlig reklamasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå