Gå til innhold

Søken etter mørt kjøtt - mørbanke kua?

konduktans

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste vært i det filosofiske hjørnet. Spørsmål som tidligere ikke betydde en damn shit for meg, popper i tide og utide opp i hodet mitt. I flere år har jeg levd med middelmådig flerehundrekkronerperkg-biff som hverken har smakt godt eller vært mør. Jeg er lei. Derfor er det i dag sammenhengen mellom uttrykket "mørbanke" og godt og mørt kjøtt som er på blir diskutert.

La oss si at jeg har ei ku. Den skal spises. Vil den smake bedre om jeg mørbanker den med f.eks en krafig teppebanker, eller om jeg enkelt og greit dytter den ned en bakke? Vil ikke den biffen fra denne kua være mye bedre enn den fra den andre kua jeg lot stå igjen på toppen av bakken?

Tenk om denne helt geniale ideen stemmer? Tenk om vi i avisa får lese om flere hundretals arrestasjoner på grunn av dyreplageri og "inhuman" avlivning? Dette må testes! Nå har jeg dessverre ikke noen kuer å slakte for å teste ut teorien min, men hvis noen andre har denne muligheten, så tar jeg gjerne imot et resultat!

Hva tror dere? Vil mørbankede kuer gi god biff? I så fall, kommer nok jeg til å plukke opp de nylig delikatesse-stemplede overkjørningsofferene langs E6. (Nei, jeg kommer ikke til å gjøre det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enten er jeg bare veldig trøtt, ellers er dette en av de mest idiotiske postene jeg har lest på forumet denne uka...

Begge tror nok jeg. Got a problem with that, little man?

Du brøt forresten både §1 og §4 i forumets retningslinjer med den posten.

Prøv å slå med håndflata i veggen i noen minutter. Så kjenner du på forskjellen på hendene. Den ene er mykere enn den andre - den er mørbanka. Egentlig er det ikke et så idiotisk spørsmål som du skal ha det til.

Tviler egentlig på det. Mørning er vell en kjemisk prosess som skjer etter man har slaktet dyret. Problemt med kjøtt i norge er ofte at det er for ferskt. Skal du ha mørt kjøtt må det ligge litt.

Hmmm. Skal det isåfall ligge varmt eller kaldt?

Det hadde vært digg, da. Bare banke biffen med en teppebanker før man stekte den for litt ekstra god smaak.

Er det ikke derfor man har en slik en i skuffen?

260T03000_Meat_Hammer_Cast_Aluminium.jpg

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Mellom 20 og 10 grader

Garantien for god mørning er at temperaturen er mellom 20 og 10 grader. Kjøttet skal, etter at dyret er skutt, egentlig kjøles ned så raskt som mulig for å unngå at bakterier vokser. Men her er det et kompromiss mellom kvalitet og hygiene, for fra et kvalitetshensyn skal kjøttet helst ikke kjøles verken for raskt eller langsomt. En bør ikke ha over 20 grader i kjøttet etter 5 timer for å unngå varmeforkorting av muskelen og oppnå bra mørning. Nedover på skalaen er det 10 grader etter 10 timer som er grensen for at muskelen blir kuldeforkortet og seig. Muskler som går inn i dødsstivheten utenfor dette temperaturintervallet vil forbli seige når muskelen kommer ut av dødsstivheten igjen uansett hvor mye den mørnes (gjelder kuldeforkortning).

En betingelse må altså være at temperaturen bør være mellom 10 og 20 grader etter 5-10 timer etter slakting. Deretter bør temperaturen raskest mulig ned. Men så enkelt er det naturligvis ikke! Temperaturen er ikke en 100% garanti for mørt kjøtt. Genetikk har også betydning for mørhet. Dessuten kan stress hos dyret føre til seighet i kjøttet. Kjøtt fra dyr som drives lenge, og som derfor er sterkt stresset med lite energi igjen i musklene når skuddet går, har større sjanse for å bli seigt.

Kilde.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

banker du biffen ødelegger du den, du ødelegger strukturen og cellesaften vil sive ut.

tørrere biff , men mørere

lar du biffen være i fred får du en saftigere biff , men kanskje ikke så mør biff..

så her er det et valg enn må ta.. ,

gilde har "extra mørnet" indrefilet, den er supergod, og her trengs det ikke å banke biffen i stykker...

Lenke til kommentar

Norsk biff i dagligvarehandel lider under en helt meningsløs "best før"-regel. Kjøp kjøtt som nærmer seg datoen, og la den ligge minst en uke over dato. Jeg har gjort sykt gode kjøp, butikkene setter gjerne halv pris en dag før "best-før". Det er da man kjøper kjøttet sitt.

Men det er klart: var kua en kretsmester i langrenn før den ble slaktet blir den aldri mør. Kyr bør slacke så mye som mulig, gjerne ispedd litt vennskapelig deng i perioden før slakt.

Lenke til kommentar
Faen nå kom ikke innlegget mitt opp. Da skriver jeg det kjapt på nytt.

Legg ferske kiwiskiver over og under biffen en dag i forveien, da blir den mør ;) Tips jeg har fått av en mesterkokk.

Kiwien (syren) bryter ned fibrene i kjøttet. Om kjøttet ikke er godt nok til å steke med en gang syntes jeg det ikke er vits å kjøpe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...