Gå til innhold

Overklokke XP2000+ tåler den 166FSB???

Anbefalte innlegg

Jeg har

XP2000+

Hovedkort med KT400 som støtter 166FSB

Minne som støtter 133FSB (men kan stilles manuelt uavhengig av CPU-busen)

Overklokker som følger:

*om jeg bruker jumper og setter fsb til 166MHz, da vil cpu ligge på 2,07GHz fordi multiplier er 12.5.

*minnet vil gå på 133MHz.

*AGP og PCI tilgangen går om SouthBridge, men disse har en faktor iforhold til FSB, jeg har prøvde 100MHz bus og det har ingen innvirkning på AGP og PCI busen.

Spørsmål: hovedkortet skal støtte 166MHz er det riktig å si at CPU blir eneste skadelidende dersom dette prosjektet går adundas?

Andre tips??

AMDturbo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette et dumt spørsmål? er det selvsagt at XP2000+ ikke tåler 166MHz??

for å si det sånn: jeg har prøvd å steppe oppover, 144MHz på busen da klikker maskina. Men jeg vet ikke om det er AGP, PCI, CPU, minne bus som har skylda. Dvs jeg kan ikke låse Agp og PCI busen mens jeg stepper, da følger disse etter AGP på 66MHz+1/2*(144-133) PCI på 33MHz+1/4*(144-133)....

Er det mer farlig å steppe og risikere alle komponentene

enn

å gi CPU et skikkelig overklokk mens resten av komponentene holder seg til det de klarer???

AMDturbo

Lenke til kommentar

AGP går ikke på SB.. den går rett på NB. :)

Har du en palomino, eller har du en Tbred CPU ?

Om du setter FSB til 166 så vil HK sette en 1/5 divider som gjør at pci/agp vil ligge der de skal. 33/66. Så om du enten unlocker CPU så du kan sette multiplier litt ned, eller om det er en Tbred så kan du fint kjøre 166 FSB på kortet ditt uten at det skal bli noe krøll.

Lenke til kommentar
AGP går ikke på SB.. den går rett på NB. :)

Ok, det er jeg enig i.

Har du en palomino, eller har du en Tbred CPU ?

Tbred A.

Om du setter FSB til 166 så vil HK sette en 1/5 divider som gjør at pci/agp vil ligge der de skal. 33/66. Så om du enten unlocker CPU så du kan sette multiplier litt ned, eller om det er en Tbred så kan du fint kjøre 166 FSB på kortet ditt uten at det skal bli noe krøll.

Det fungerer ikke. Det vil si får feilmelding på skjermen før bios kommer opp, "check signal cabel". Dersom jeg flytter jumper fra 166MHz tilbake til 133MHz så fungerer alt. Vet ikke hva som er problemet....har prøvd både auto og 10% økning i voltcore

AMDturbo

Lenke til kommentar
Bruker du ikke bios til å overklokke?  

Har du prøvd å sette en lavere multiplier?  

Om du øker volten enda litt til så kan det gå, men den vil da bli varmere.

ok, saken er at bios bare kan steppe fsben en MHz omgangen, mens bushastighet 100/133/166 velges med jumper. Det vil i praksis si velger jeg 133 med jumper, kan bios steppe opptil 165. AGP og PCI bus er ikke låst når jeg overklokker i bios, det er umulig å låse der.

Altså med 165MHz bus vil AGP og PCI busen gå på hhv 132/65MHz (cirka). Mens med 166MHz bus vil AGP og PCI gå på 66/33 - normal bushastighet. Dette vil sannsynligvis medføre at jeg svir av hovedkort eller grafikkkort evt andre kort. Da kjører jeg heller på "lusne" 1666MHz klokkefrekvens!

Men jeg testet en annen ting. bruke 133 bus hastighet, og kjøre minnet på 166 da klikka også maskina ved oppstart. Dette ble endret i bios for der kan minnets bus stilles separat. Kanskje det er minnet som ikke tåler mer? det er twinmos CL2.5 Vet ikke hva det betyr, men er vel noe om at det ikke er så overklokkingsvennlig som CL2.

Uansett ingen big deal, senere blir vel barton tilgjengelig til rimelig pris og da kjøper jeg nytt uansett. Hadde bare vært artig å fått til et skikkelig overklokk!!!

AMDturbo

Lenke til kommentar
Har selv klokket en XP2000+ T'bred A/B.

Kjører stabilt oppklokket til XP2600+ (2,0GHz) på default volt, 1.65. Men dette er på et Asus A7N8X hovedkort, hvor det er muligheter til å låse AGP/PCI.

Et spørsmål: stiller du jumper eller i bios når du velger 100/133/166 som bushastighet? hvilket minne bruker du?

AMDturbo

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...