GSP<3 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Skal gå til innkjøp av en 1 TB harddisk snart. Harddisken skal kun brukes til lagring av mediefiler. Er det stor forskjell på kvalitet på de forskjellige harddisk produsentene? if yes, hvilken burde jeg satse på? Har sett på 2 harddisker som de selger på datakjeden (helst der jeg vil kjøpe), hvilken av disse er best/mest stabile osv? http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q...bc:36376%3br:pg http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q...36376;r:pg;gr:0 Mvh. Kenneth Endret 26. november 2008 av KennyMafakka Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 De er vel mer eller mindre like, men jeg ville ha gått for Samsung sin. Jeg har både en 500, og 750 GB harddisk fra Samsung og de fungerer som fjell! Støysvake, vibrerer lite og blir ikke så fort varme. Gå for Samsung Lenke til kommentar
jaddå Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 De er vel mer eller mindre like, men jeg ville ha gått for Samsung sin. Jeg har både en 500, og 750 GB harddisk fra Samsung og de fungerer som fjell! Støysvake, vibrerer lite og blir ikke så fort varme. Gå for Samsung enig.. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg sier Seagate, 5 års garanti blir det mindre krangel fra butikker og reklamasjonsreglement osv osv. Og har du råd så kan jeg anbefale Seagate sine ES disker, disse koster men er på topp når det gjelder levetid. Har selv en slik i RAID 1 sammen med en WD disk som jeg IKKE stoler på. Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Kan lett anbefale WD-disken. Har selv 16 stk av disse, og har hatt null problemer. Støysvake, kjølige, og bra hastighet. Btw: Du har der linket til WD10EACS. Det er nå kommet en nyere versjon, WD10EADS, med 32mb cache. Koster litt mer, men kan kanskje være greit å vurdere. edit: og har 5 års garanti Endret 28. november 2008 av Fleksnes Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Kan lett anbefale WD-disken.Har selv 16 stk av disse, og har hatt null problemer. Støysvake, kjølige, og bra hastighet. Btw: Du har der linket til WD10EACS. Det er nå kommet en nyere versjon, WD10EADS, med 32mb cache. Koster litt mer, men kan kanskje være greit å vurdere. edit: og har 5 års garanti Har stort cache minne noe å si når det ikke skal bli installert OS på den? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Det var en test her på storagereviews over cache opplegget, og den hadde svært lite å si på ytelsen etter de tallene jeg så da i allefall. Virker dog som WD ser ut som de som sliter mest med sine disker, da spesielt 500Gb varianten. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Kjøp samsungen siden den har mer cache og jeg har ellers bare bra å si om diskene deres . Skal snart gå til innkjøp av 3 stk TB disker (har en fra før + en ekstern backup disk). Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Kjøp samsungen siden den har mer cache og jeg har ellers bare bra å si om diskene deres . Skal snart gå til innkjøp av 3 stk TB disker (har en fra før + en ekstern backup disk). RAID sier jeg RAID 5 eller 6 om du har såpass mange disker på den størrelsen, mye mer morro. Tror sannelig Nizzen har smittet meg litt på det her feltet, skummel mann. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Kjøp samsungen siden den har mer cache og jeg har ellers bare bra å si om diskene deres . Skal snart gå til innkjøp av 3 stk TB disker (har en fra før + en ekstern backup disk). RAID sier jeg RAID 5 eller 6 om du har såpass mange disker på den størrelsen, mye mer morro. Tror sannelig Nizzen har smittet meg litt på det her feltet, skummel mann. Har faktisk ikke skjønt RAID helt. Vet at man kan få bedre ytelse osv, men kunne noen forklart det litt nærmere? Hva er de forskjellige RAID'ene og hva gjør de? Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Les denne guiden: http://www.hardware.no/artikler/raid/32088/3 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 HW.no sin er ganske grei guide men jeg synes Wikipedia er enda bedre: http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_arr...dependent_disks Litt bedre forklaring av de mer sære RAIDene finner du her: http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/e...0_craidint.html Blant annet RAID 5EE som jeg tror mange ikke har hørt om. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 jeg har 250GB, 3x 500GB og 2x1TB disker fra Samsung. Funker fjell det Også mener jeg å huske at 5års garanti ble standard på alle diskene nå for tida (de forskjellige produsentene fulgte på etter førstemann som tilbød det). Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg står fortsatt på anbefalingen min om Samsung-harddisker. Jeg har hørt at det skal være veldig mange problemer med nye WD harddisker. Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Har stort cache minne noe å si når det ikke skal bli installert OS på den? Nei, så voldsom forskjell tror jeg ikke du merker. btw: Du kan jo ta en titt på denne artikkelen Tom’s Winter 2008 Hard Drive Guide : Buying The Perfect Hard Drive @Noumena. Jeg har hørt at det skal være veldig mange problemer med Samsung-disker. Anbefaler ikke dette merket. De er fryktelig dårlig. Jeg har ihvertfall lest om 5 stk som har hatt problemer med disse. Got it? Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Sier Samsungen jeg. Har hatt noen Samsung-disker gjennom årene, og alle funker fint enda. Stille og støysvake disker. Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Fleksnes: Okey, skal vi se. Jeg Googler opp "western digital hard drive problems" og får: ca. 802 000 treff Jeg Googler opp "samsung hard drive problems" og får: ca. 358 000 treff Altså, det er mange flere som har problemer med WD-disker. Feilraten er høy på harddiskene deres. Jeg har hatt Samsung i alle mine datamaskiner, og det har aldri vært et eneste problem... Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Vel, da begynner du å nærme deg et bedre svar. Selv klarte jeg på første forsøk på google å få frem flere treff på Samsung-problemer enn WD-problemer (Samsung HD fails vc. WD HD fails). Poenget mitt er ikke at et merke er bedre enn et annet, men at svar som det første du kom med er så håpløst unyttig, som 99.9% av alle svar som gjelder HD-merker, som kun handler om rykter/spekulasjoner osv. uten noen statistikk å vise til. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Storagereviews har faktisk en pen survey over hvilke som er de mest pålitlige harddiskene: http://www.storagereview.com/ WD dog skal sies er skrap for tiden, sitter du på en 300Gb harddisk av eldre årgang så denger den nok de fleste nykommerne når det kommer til holdbarhet. Har du en 500Gb av nyere årgang, ja da står du i faresonen for at den tar kveld innenfor 2-3 måneder slik som min gjorde, og det var det ingen forvarsler heller, PANG død over natten. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Fleksnes: Okey, skal vi se. Jeg Googler opp "western digital hard drive problems" og får: ca. 802 000 treff Jeg Googler opp "samsung hard drive problems" og får: ca. 358 000 treff Altså, det er mange flere som har problemer med WD-disker. Feilraten er høy på harddiskene deres. Jeg har hatt Samsung i alle mine datamaskiner, og det har aldri vært et eneste problem... Dette sier jo ingenting om feilprosenten på noen av diskene dersom du ikke tar salgstall i betraktning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå