Gå til innhold

Undervoltet RAM og feil funnet. Garanti?

m0g1e

Anbefalte innlegg

Har stk 2x2GB RAM DC. Helt presist: OCZ2RPX800EB4GK

Var ikke bevisst på at brikkene kjører 2,1V som standard (EPP), ikke 1,8V (SPD). Har derfor kjørt brikkene på variert spenning. Mye 1,8V de første to ukene jeg har klokket PC.

Kan for lite spenning gjøre brikkene ustabile, selv om jeg kjører på lavere frekvens/høyere timings? Brytes så garantien?

I det siste har jeg forsøkt å klokke brikkene til det de skal kunne kjøre, og jeg klarer fint å kjøre 540MHz med de timings som gjort i HW.no's test av brikkene

Har kjørt Memtest 2.10+ gjentatte ganger og forsøkt forskjellige spenninger og frekvenser. (ALDRI over 2,20V hvor garantigrensen går). Jeg får hele tiden feil på følgende spor i RAM, og det feilene kommer også på regelmessige pass i Memtest 2.10+

Pass 12, 25, 32 og 37 viser annenhver feil på 2175.2MB og 4517.0MB.

Jeg lurer derfor på om disse to sporene har feil som ikke kan rettes uansett hvordan jeg klokker de, og at dette går på garanti.

Noen innspill? :) Takker for alle mulige.

Endret av mogie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 kit?

Da blir det 4 moduler og du kjører sikkert de i dual channel.

Prøv å øke tRFC til 54 , har hatt veldig hell med akkurat den innstillingen og minne kits.

Funker ikke det så se om en liten økning på innstillingene hjelper (fra cas 5 til 6 etc).

Unnskyld skrivefeilen. Har kun to brikker.

Skal prøve innstillingen over natten :) Takker!

Lenke til kommentar

Etter 23 pass får jeg fortsatt feil på pass i 4517.0MB, men nå på pass 13, uten at det har så mye å si.

Vil nesten tro det er feil på brikkene. Men slik jeg ser det er dette en feil som aldri vil bli funnet ved normal bruk av Windows XP. Kjører uansett 32 bits, og jeg bruker skjelden mer enn 1,5GB på det meste av RAM. Dessuten kommer den kun når det stresset med et bestemt mønster. Slike sett vil jeg kanskje aldri merke denne lille feilen?

Any final answers? :)

Lenke til kommentar
OZC har hatt enkelte problemer med 4GB-sett vet jeg. De har en veiledning og verktøy for å "flashe" de som tilpasser SPD for 4GB visstnok.

Sjekk ut forumet dems for guiden, men pass på at det gjelder akkurat dine brikker før du flasher.

I korte trekk så er flashen av minnet faktisk det samme som den innstillingen jeg ga.

Man skal heller ikke se bortifra at det kan være selve programmet som også feiler, 13 pass er jo vistnok ganske respektabelt før man får en feil.

Prøv dette :

Øk spenning på hovedkortet nå med 0.1 på både SB og NB , og øk volt på minnet med 0.1 , se om du også kan sette en 80mm vifte til å blåse rett på minnebrikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...