Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

OS på ny HDD - men vil ikke starte opp uten den gamle

Anbefalte innlegg

windows sprer ikke rundt seg med boot kode. Under installasjon så legger den ntldr på disken som bios booter ifra. I dette tilfellet var det gamle disken. Altså, det ligger (i øyeblikket) ingen ntldr på nye disken, om ikke en annen installasjon har lagt det inn tidligere. Videre, så vil ntldr lete etter boot.ini på gamle disken, på C: der.

Så letteste er en reinstall med bare ene disken inni, så windows setter opp alt riktig. Windows sin boot prosess er veldig hårete, og det skal lite til før den sporer av. Du kan kanskje flytte over riktige filer, markere partisjonen riktig, redigere boot.ini riktig, og få rettet på alle andre referanser i registry og lignende, men det er en del arbeid. Letteste er en reinstallasjon.

Det man kan prøve er å starte opp i recovery console (med bare nye disken inni) og kjøre fixmbr og fixboot. Da prøver windows å sette opp ting riktig, men det er ikke alltid det klarer det.

Og når det gjelder bios ikke finne boot kode, jeg leste igjennom alle postene her, og trådstarter har ikke nevnt noe om evt bios feilmelding.

Det kan enten være klassiske "no disk found" type beskjed (ingen mbr), eller "ntldr is missing" som betyr at mbr ligger på disken, men den klarer ikke å finne noe å boote fra.

Og med det sier jeg takk og farvel i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er det jo ikke snakk om å endre noen stasjonsnavn. XP ligger på D: og det vil den fortsette å gjøre.

Men hadde det vært snakk om å endre fra D: til C: så ville det såklart vært et megaproblem.

Da har kanskje jeg missforstått spørsmålet i post 1?

Noen som tror de ser en løsning på hvordan man skal kunne kvitte seg med den gamle HDD-en, uten nyinstallasjon av OS

Dersom man tar bort den den gamle disken, som i dette tilfellet har din magiske "C",

hvordan beholder du "D" på den nye disken ....

Lenke til kommentar

Trådstarter må svare på:

-hvilken feilmeldning får du når disken (C ) fjernes

-enter du biosen etter fjerning og kontrollere at disken som skal startes er å finne riktig i diskbootpriority? for så å reboote ? felmeldning?

-du har partitionert disken nr 2, med Vistas verktøy, har du ikke det?

-har du manipulert noe i forbindelse med dine anstrengelser for å få det til?

Når det gjelder boot.ini

Siden du sier at det er boot.ini i D: og

Du kontrollere via ...system ...advanced..osv verdiene i boot.ini der,

og via msconfig...boot.ini verdiene der.

Ikke noe spesielt med det, enn å se at verdiene er ikke de samme.

Så, for at du skal komme videre med det, må du bekrefte en del.

Lenke til kommentar
Dersom man tar bort den den gamle disken, som i dette tilfellet har din magiske "C",

hvordan beholder du "D" på den nye disken ....

Det er det som er poenget, partisjonen vil hete D: helt uavhengig av om det eksisterer noen C: eller ikke. Det er en identifikasjonskode på i MBR som samordnes med registret i XP og låser bokstaven. Dette er forklart ganske utførlig på Wikipedia, se link i en tidligere post.

Nå overlater jeg tråden til wiberos, så antar jeg dette vil løse seg.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Tja, har vært gjennom denne problemstillingen selv.

Hadde en del problemer med en xp innstalasjon som hadde gjort seg vrang og valgte å formatere + legge inn vista isteden på den nye hden som jeg hadde kjøpt, selvsagt den store tabben jeg gjorde var jo å ha flere disker inne på systemet (selv om disk 2 var tom og formatert) netttop fordi disse diskene var beregnet på å fjernes kjapt og brukes som backup.

Tenkte jo selvsagt ikke på dette i farta og når jeg etter innstalasjon fjernet disken så fikk jeg plutselig melding fra vista at den ikke kunne starte opp, ble litt forvirret i og med at disk D aldri hadde blitt tatt i bruk.

Clonet i alle fall imaget med Acronis og fjernet denne disken og la inn den Hden som erstattet denne og så gjorde de endringene til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...