morgan_kane Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 har en oppgave eg ikke klare å finne ut av: bruk oppslagsverk og finn ut hvorfor og hvordan vi benytter dialyseslanger ved rensing av blodet hos en pasient med nyresvikt. har søkt masse på internett, men finner ingenting. har heller ingen oppslagsverk jeg kan benytte. spørsmålet skal være med i en rapport som skal leveres imorra så det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg fort. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 http://www.doktoronline.no/lex/d/dialyse.html Tok meg ett minutt å finne. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Kan jeg skrive det sånn her: det brukes fordi det er blit store mengder avfallstoffer i blodet. og det utføres slik: avfallstoffer skiller seg ut ved at de diffundere ut av dialyseslangen i rense maskinenen. fordi konsentrasjoen av løste stoffer er stor i rensemaskinen? Endret 26. november 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 EDIT: va å fikk lånt meg en medisinsk leksikon. endte med dette svaret: Vi benytter dialyseslanger for å fjerne avfallsprodukter, regulere kroppens vann og saltmengder og balansere syrebalansen i blodet når nyrefunksjonen er sterkt nedsatt eller opphørt. Hvordan det gjøres: Det kobles en dialyseslange i en blodeåre som går inn i et dialysefilter der den diffunderer ut avfallstoffer og inn med salter som skal tilføres blodet. Altså stoffer som kan passere membranens porer, diffunderes fra den høye til den lave konsentrasjonen. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ser bra ut. Hvilket klassetrinn går du i? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) vg2 realfag. BI 1 Endret 26. november 2008 av morgan_kane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå