John-B Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Noen som har tips til hva jeg bør huske på når jeg skal få bygget et nytt hus? Da tenker jeg på mindre detaljer og praktiske løsninger som vil bli vesentlig vanskeligere å få gjort etter at huset er ferdigbygget. Ting jeg har tenkt på foreløpig er: - Nettverkskontakter i de fleste rom - Høyttaler-kabler i vegger i stue - ??? Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Dra en haug med rør du senere kan dra forskjellige kabler gjennom i veggene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 La ihvertfall noen av rørene være 20 mm K-rør, så får du dratt gjennom mye mer enn i 16 mm. Boksene har som regel stuss for begge. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Nettverkskontakter er lurt. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Takk for svar! Men var egentlig ute etter andre lure løsninger enn rør/ledninger i vegger, siden det har jeg allerede notert meg. Og nå snakker jeg ikke nødvendigvis om vegger, eller IT-relaterte ting, men helt generelle ting for et nytt hus som skal bygges - er det andre småting som kan være veldig greit å fikse FØR huset blir ferdig? Endret 26. november 2008 av John-B Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Kjøkkeninnredning i full takhøyde. Økonomisk og kostnadseffektiv løsning for oppvarming. Rømningsveier. God kapasitet på el-anlegg. Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hvis du drar kjøkkeninnredningen helt til taket vil taket i rommet bli mindre noe som gjør at hele rommet også virker mindre. Er også lurt som zanta nevner å legge opp til en bra form for oppvarming. Når mine foreldre bygde for 12 år siden la de inn vann til vann varmepumpe. Denne gjør at alle gulvene i kjelleren, første etasje og badet i andre etasje alltid er oppvarmet noe som er utrolig deilig. Men du må da ha betong gulv. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Er et lite hus (105km2), og varmepumpe er bestilt, så det skal holde sammen med litt varmekabler. Dette vann-greiene forstod jeg at var svært dyrt, og ville ta minst 10 år før en i det hele tatt kunne snakke om noen besparelser. Ang el-anlegg så er det vel ikke så voldsomme krav husets størrelse tatt i betraktning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hvis du drar kjøkkeninnredningen helt til taket vil taket i rommet bli mindre noe som gjør at hele rommet også virker mindre. Er også lurt som zanta nevner å legge opp til en bra form for oppvarming. Når mine foreldre bygde for 12 år siden la de inn vann til vann varmepumpe. Denne gjør at alle gulvene i kjelleren, første etasje og badet i andre etasje alltid er oppvarmet noe som er utrolig deilig. Men du må da ha betong gulv. Fordelen med takhøy innredning er at du slipper støvsamleren over alle overskapene, og får overskap som er 22 cm høyere. Dersom du skal ha kjøkken med overskap, da :-) Vannbåren gulvvarme går fint med tregulv. Det er heller ikke avskrekkende dyrt dersom man legger dette under bygging av huset, og man kan også gjøre mye selv på dette. Jeg har luft/luft selv, og tror nok at luft/vann gir både bedre komfort med mer jevn temperatur, og lavere støynivå. Selv om alle luft/luft-leverandørene sier at de støyer minst, er det både støy og litt trekk i nærheten av varmepumpen. På 105 kvm (er det totalt eller pr etg?) hadde jeg nok heller satset på et avansert varmegjenvinningsanlegg og panelovner med sentral styring (Type Nobø Orion el.l.), både i innkjøp og i drift vil det trolig bli rimeligst. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Vann er vel best for store flater da det blir vanskeligere å få en gjevn temp med andre måter. Så noen gjøre det på et nytt hus , kostet vel 250k for vann over alt varme, regnet med 10 år før han så fortjeneste. Gjør eventuelle tiltak mot radon nå, det er litt vanskligere etter at huset er ferdig. Enig i den, det skulle ikke være dyrt heller, ett dekke i bunn med et rør i mitten som går opp gjennom huset og slipper ut på taket. Endret 28. november 2008 av War Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Gjør eventuelle tiltak mot radon nå, det er litt vanskligere etter at huset er ferdig. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Sentralstøvsuger er jo greit å få på plass hvis du skal ha det. Lenke til kommentar
JosteinS Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hva som er lurt å tenke på avhenger jo av mange faktorer, som blandt annet brukere og beliggenhet. Monter MANGE stikkontakter, skjøteledninger er stygt og farlig. koster litt ekstra, men absolutt verdt det. Tenk på hvilken vei dørene slår når termostater, lysbrytere osv monteres. undertegnede leier et sted hvor de fleste lysbryterne er plassert "bak" døra, fryktelig irriterende. Noe alt for få tenker på er lydisolering, i norge i dag har man en standard for dette, NS 8175. Denne setter 4 typer krav, klasse D for antikvariske bygg, klasse C minstekrav for nye bygg(80% brukere fornøyd), klasse B er noe strengere og tar hensyn til lydisloering mellom rom i boenheten, mens klasse A er de strengeste kravene. Jeg vil anbefale deg å få huset dit prosjektert etter klasse B, som er fullt oppnålig for en enebolig i treverk. Det er lenge siden jeg har jobbet med akustikk nå, men det er ikke SÅ store endringer fra "enkleste, billigste" som skal til. Oppbyging av vegger og etasjeskillere som klarer disse kravene, hjelper ansvarlig prosjekterende deg med. Vil du lese deg opp selv, se gips og isolasjonsprodusentenes hjemmesider. Avhengig av naboforhold og beliggenhet, vurder å kjøpe lyddempede lufteluker. Man kan si at lydisolering fåregår etter "sykkelslangeprinsippet" "punkterer" du en vegg, går lyder tvers igjennom. ved å en tykk moderne vegg, gode vinduer og billigste lufteluker, slipper mye lyd både ut og inn. Vurder steamdusjkabinett(ikke nødvendigvis en full steamdusj, men bare kabinettet med "tak") i stede for dusjhjørne, ved å ha en tett dusj, vil du kunne spare badet ditt for masse fuktbelastning. Vurder om du skal ha fuktsensorer i alle rom som er koblet til ventilasjonssystemet/avtrekksvifte. Slik kan du unngå farlige fuktmengeder i rommet. Beste rådet i forhold til å eliminere fuktproblemer er å plassere badet slik at det ikke vender ut mot uttervegg, men det er vanskelig å få til i de fleste normale hus. Vurder noen cm ekstra etasjehøyde, hvis dette er mulig med gjeldende reguleringsplan. Dette gir veldig mye bedre romfølelse. En tanke jeg leker med er å utforme huset slik at det er et minimalt antall bærende vegger/punkter innendørs, slik at man kan endre planløsningen relativt kjapt. Dette må selvfølgelig koordineres med planer for rør og ledninger, slik at disse ligger i noen "sikre soner". I mange tilfeller kan det være lurt å bruke noen kroner på en rådgivende ingeniør, som kan bistå deg i forhold til byggingen av huset, og følge opp Byggmesteren/tømreren som oppfører huset for deg. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Gjør eventuelle tiltak mot radon nå, det er litt vanskligere etter at huset er ferdig. Er det egentlig nødvendig hvis området ikke er "radon-belastet", og huset ikke har kjeller? (forstod det slik at problemet kommer oftest fra kjelleren) Sentralstøvsuger er jo greit å få på plass hvis du skal ha det. Det er allerede ordnet Hva som er lurt å tenke på avhenger jo av mange faktorer, som blandt annet brukere og beliggenhet. Masse bra tips der! Tusen takk! Fant også ut nå at jeg skal definitivt ha en slik dørlås: Trioving Trend (trådløs) Endret 3. desember 2008 av John-B Lenke til kommentar
JosteinS Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 angående radon, hadde aftenposten en sak om det for et par år siden. Vet ikke hvor i landet du bor, men herfinner du et kart som viser beregnede radonforekomster rundt oslofjorden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå