Gå til innhold

Den store bonsaitre tråden:)

Vattekar

Anbefalte innlegg

Velkommen til bonsai tråden:)

Det hadde vært hyggelig å samlet en gruppe som driver med bonsaitrær, eller som gjerne vil begynne.

Her kan vi lære av andres tips eller feil og det er fint om vi kan dele bilder av trærne.

Hva er et bonsaitre?

Et bonsaitre er kunsten å dyrke miniatyrtrær i potte. Ordet bonsai (盆栽) er japansk, og betyr potteplante. Bonsaier er på størrelse med vanlige potteplanter, men har proposisjoner som et vanlig tre.

Mitt tre

Personlig har jeg en "Carmona" i bankan stil. (bankan betyr tre med vridd eller krommet stamme)

Carmona stammer fra Sydøstasia. Det er en løvfelende busk, som i naturen kan bli opp til 10 meter høy.

Her er et bilde av treet mitt:

post-175247-1227726662_thumb.jpg

Endret av Vattekar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ah, disse er stilige. Kunne tenkt meg en slik, men jeg vet dessverre ingenting om dem. Er det mye arbeid og stell med slike trær? Er de lette å få tak i?

De må ses etter hver dag, men det er ikke mye jobb. De trenger mye vann og klipping. Det er små blomsterbutikker rundt omkring som selger, ellers vet jeg at de har på ikea og plantasjen :grin:

Endret av Vattekar
Lenke til kommentar
Plantasjen har vi her i byen. Hvor mye koster disse, og hvor mange forskjellige typer er det? Likte din veldig godt. Tror jaggu jeg skal ønske meg en slik til jul. :]

Det er like mange typer som det er bilmerker tenker jeg:) Min kjøpte jeg i sverige på vaxtriket. Når det gjelder pris så tror jeg man betaler etter hvor gammel den er egentlig, noen koster 10.000 noen koster en hundrelapp. Ja, ønsk deg det :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte en bonsai på Plantasjen i vår, en liten tass til snaue hundrelappen (jeg husker dessverre ikke navnet), men klarte fort å ta livet av det på grunn av for lite vann. Et noe stort vannbehov kombinert med en nærmest mikroskopisk potte gjør jo at disse må vannes nærmest kontinuerlig, så her har man virkelig en plante som krever jevnlig stell.

De er imidlertid utrolig dekorative, så jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å gi bonsaidyrking et nytt forsøk en gang, men foreløpig har jeg kanskje nok med full-size-plantene mine :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg kjøpte en bonsai på Plantasjen i vår, en liten tass til snaue hundrelappen (jeg husker dessverre ikke navnet), men klarte fort å ta livet av det på grunn av for lite vann. Et noe stort vannbehov kombinert med en nærmest mikroskopisk potte gjør jo at disse må vannes nærmest kontinuerlig, så her har man virkelig en plante som krever jevnlig stell.

De er imidlertid utrolig dekorative, så jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å gi bonsaidyrking et nytt forsøk en gang, men foreløpig har jeg kanskje nok med full-size-plantene mine :)

Ja håper du prøver:) Men prøv deg på et tre som gir deg litt mer motivasjon, jeg syns hvertfall mitt er veldig eksotisk og derfor motiverer det meg til å prøve alt jeg kan får å få det fint:)

Skuffende få som driver med bonsai=/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...