Duqe Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Fikk nylig installert min E8500 (core1 51C og core2 57C, men skjønner ikke hvorfor den 10C varmere enn min gamle E6750, trodde den nye serien var kjølere? Begge cpuene er på stock, samme kjølepasta og kjøler. Ingen justeringer på biosen. Bruker core temp til å måle tempen. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Prøv real Temp. Temp varierer fra chip til chip og tempmålinger med apps er ikke annet enn i beste fall en indikasjon. En bios oppdatering kan kanskje hjelpe. Du kan også montere kjøler på nytt. Du må også fortelle om målingen er under load eller Idle. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Prøv real Temp. Temp varierer fra chip til chip og tempmålinger med apps er ikke annet enn i beste fall en indikasjon. En bios oppdatering kan kanskje hjelpe. Du kan også montere kjøler på nytt. Du må også fortelle om målingen er under load eller Idle. Har nå prøvd bios update, montert kjøleren på nytt. Men allikevel så har den 10C mer enn den gamle cpuen i idle og load. I real temp får jeg ca 5C mindre enn core temp, kan desverre ikke teste den gamle cpuen i real temp da den er solgt. Men allikevel så forventet jeg at 45nm skulle være kjøligere enn 65nm. Endret 26. november 2008 av Duqe Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 27. november 2008 Forfatter Del Skrevet 27. november 2008 Med mitt hovedkort så har volten til cpuen på 1.3v er dette for mye? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Begge cpuene er på stock, samme kjølepasta og kjøler. Har du ikke byttet kjølepasta? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Begge cpuene er på stock, samme kjølepasta og kjøler. Har du ikke byttet kjølepasta? Joda, kjøleribben var renset og lagt på ny kjølepasta. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Selve kjernen har blitt mindre og da blir ofte varmen vanskeligere å lede bort. Min Athlon x2 6000+ (90nm) holdt seg noe kaldere på kjernene med samme kjøler enn min nåværende E6400 som har både lavere TDP og er bygget på 65nm i tillegg, kjøleren kjørte faktisk på lavere hastighet den gang jeg hadde AMD. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Nå må du huske på at ALLE temp avlesninger på 45nm er UNØYAKTIGE og gir bare en indikasjon, 65nm er mer nøyaktig avlesning enn 45nm, dette er ett litt kjent faktum blant overklokkere. Personlig merket jeg en temp senking når jeg byttet ut en E6750 med Q9450 og ikke en større temp økning når jeg gikk fra Q9450 til E8600. Så du kan slå deg til ro med at det er litt feil med 45nm's temp målinger. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Nå må du huske på at ALLE temp avlesninger på 45nm er UNØYAKTIGE og gir bare en indikasjon, 65nm er mer nøyaktig avlesning enn 45nm, dette er ett litt kjent faktum blant overklokkere.Personlig merket jeg en temp senking når jeg byttet ut en E6750 med Q9450 og ikke en større temp økning når jeg gikk fra Q9450 til E8600. Så du kan slå deg til ro med at det er litt feil med 45nm's temp målinger. Pjuh, det var godt å høre, dette har erget meg lenge etter jeg kjøpte cpuen. Mange takk for svaret, endelig får jeg sove uten å tenke på tempen lenger. Endret 28. november 2008 av Duqe Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Så lenge du ikke overklokker og har montert kjøleren skikkelig så burde du sove rolig om natta uansett. Det stemmer forsåvidt også at 45nm kan ha litt vriene sensorer, så det er ingen fare. Temperaturene er jo også innen rimelighetens grenser, selv om du forventet at de skulle være noe lavere Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Bytte nå over til TRUE kjøler og fikk ned tempen med 5C. Det jeg også fant ut av at gjengene til festerne på Noctua kjøleren var nokså utslitte, sikkert derfor tempen var så høyt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Hmmm vell mitt IX38 rapporterer 103 grader på E8600 CPU'en min på idle, load og kaldstart. Helt feil temp, med C0 går det greit men E0 klikker sensoren. Så det er tydeligvis forskjeller med temp sensorer også imellom steppingene hos Intel. Endret 2. januar 2009 av 007CD Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Med mitt hovedkort så har volten til cpuen på 1.3v er dette for mye? Dette er problemet ditt egentlig. Har du cpu'en på stock volt så er den veldig kjølig. Setter man opp volten så stiger tempen! Stock volt på en e8500 er ca 1,1-1,15 mener jeg på. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Med mitt hovedkort så har volten til cpuen på 1.3v er dette for mye? Dette er problemet ditt egentlig. Har du cpu'en på stock volt så er den veldig kjølig. Setter man opp volten så stiger tempen! Stock volt på en e8500 er ca 1,1-1,15 mener jeg på. Men da skal det prøves når jeg kommer hjem fra jobb, har du tips for volten til NB? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Med mitt hovedkort så har volten til cpuen på 1.3v er dette for mye? Dette er problemet ditt egentlig. Har du cpu'en på stock volt så er den veldig kjølig. Setter man opp volten så stiger tempen! Stock volt på en e8500 er ca 1,1-1,15 mener jeg på. Tviler litt om du har rett her, min HK går bare til 1,2v som er lavest. Men skal kjøre den på dette og se om det er stabilt. Men uansett takker for all tips dere har å komme med. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Med mitt hovedkort så har volten til cpuen på 1.3v er dette for mye? Dette er problemet ditt egentlig. Har du cpu'en på stock volt så er den veldig kjølig. Setter man opp volten så stiger tempen! Stock volt på en e8500 er ca 1,1-1,15 mener jeg på. Tviler litt om du har rett her, min HK går bare til 1,2v som er lavest. Men skal kjøre den på dette og se om det er stabilt. Men uansett takker for all tips dere har å komme med. Kjør volten på auto i biosen uten å overklokke. Kjør cpu-z i windows. Den leser av hva slags volt den kjører da. Min e8500 har stock volt på 1.1625v (vid) sjekkes med Coretemp Endret 8. januar 2009 av Nizzen Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Det går smertefritt og stabilt med laveste volt, men tempen er fremdeles det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå