Gå til innhold

Nokre spørsmål om CDDA (musikk på cd plater)

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg har lest noko på Wikipedia og kan ein smule frå før. Men framleis lurer eg litt på nokre småting. Kva er forskjellane på komprimert/ukomprimert lyd på ein CD kontra på datamaskinen?

Kjem storleiken ann på songens lengde, eller på songens kvalitet (som foreksempel i MP3 låter) på plater?

Altså - ein song med 128 kbs/s kontra samme song med 320 kb/s, tek deg opp like mye plass om eg lager lyd-cd av dei?

Skjer det nokon form for komprimering når eg brenn? Taper eg kvalitet om eg brenn lossless filer (i konverteringsprosessen), og omvendt?

Forstår dykk kor eg vil?

Korleis tek ein opp musikk idag? Først inn på ein datamaskin i eit lossless format, og videre inn på plate? Blir plata då lossless? Eller har dei nokre andre måter å gjere det på? Dette varierer kanskje frå studio til studio?

Standarden Red Book - er det den eg bruker når eg brenn lydplater heime på maskinen min?

Takker for alle svar.

Antek dei fleste forstår kva eg meiner med lossless, men eg kan no seie det likevel. Med lossless meiner eg musikk utan kvalitetstap (som formatet flac til dømes).

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er heller ingen ekspert på omerådet, men kan kanskje komme med noe.

Det er ingen forskjell på komprimert/ukomprimert lyd på Pc kontra CD. Lydfilene er fortsatt de samme bare lagret på forskjellige sted. Størrelsen på en lydfil kommer ann på både kvalitet og lengde. En lydfil på 5 minutter i mp3 320kbps vil ta mer plass enn en 5 minutters lydfil i mp3 128kbps ... Så om du legger 2 lydfiler med samme lengde, hvor den ene er på 128kbps og den andre er på 320kbps, vil den med 320kbps ta større plass når du brenner de på en cd. Hvis du brenner en lydfil med flac over på en cd vil den ikke ha mistet kvalitet.

Man tar gjerne lyden opp via en pc eller en for for harddiskopptaker i et format man ofte selv velger ... Når du legger lossless filer på en cd er det jo i og for seg ikke plata som er lossless, men filene på den.

Håper jeg har mitt på det tørre her :)

Lenke til kommentar

Lydformatet på CD-plater heter RedBook, og har noen likheter med .WAV-filformatet. :)

RedBook er ikke komprimert på noe vis. Det er 16-bit ved 44100 Hz i to kanaler (stereo). Dette gir oss en bitrate på:

16 * 44100 * 2 = 1411200 bit/s = 1411 kilobit/s

Dette er en konstant bitrate, så størrelsen er proporsjonal med lengden på låta. Eksempelvis om vi har en låt som varer i 4 minutter (4 * 60 sekunder), så vil denne låta bli:

1411 * (4 * 60) = 338688 kilobit = 338688 / (8 * 1000) = 42,3 megabytes

Mp3 derimot komprimerer lyden. Og Mp3 har i likhet en bitrate som bestemmer hvor stor filene blir. Med Mp3 blir det også bitrate multiplisert med tid. Men når man lager en lyd-CD i RedBook-format ut av Mp3-filer, så blir Mp3-filene konvertert til RedBook, og de tar derfor mye større plass siden bitraten er betydelig større i RedBook. Alternativet er å lage en data-CD med selve Mp3-filene. Men dette krever at CD-spilleren kan lese data-CD-formatet (Yellowbook), dekode og spille av Mp3-lydformatet.

Det er også verdt å merke seg av Mp3 er en enkoder som komprimerer lyd med tap av lydkvalitet. Å konvertere Mp3 til FLAC, RedBook, WAV eller Mp3 med høyere bitrate vil ikke øke lydkvaliteten, mens størrelsen vil såklart øke siden bitraten i eksemplene jeg nevnte vil være større.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...