Skogsraa Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det finnes utrolig mange der ute som sier vedskive. Det er rett og slett feil. Det heter vedski(e). I ordbøker fins det ikke engang et ord som heter vedskive. Alle osm sier vedskive til vanlig bør skjerpe seg, og begynne å snakke vanlig norsk. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Tror det er viktigere ord- og grammatikkfeil vi heller bør fokusere på. Norsken til norske ungdommer generelt suger. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Vet det! De har masse rare ord og uttrykk de finner på selv. Et av dem er jo "suger" som du brukte. Suger betyr jo faktisk "å suge", ikke "dårlig". Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det er vel ikke så mange som snakker om vedskier til daglig, er det? Jeg vet ordet fins, men kan knapt huske å ha hørt noen si det noen gang. Så jeg er enig i at det fins viktigere feil å påpeke. Ellers er vel ikke bare norske ungdommer som er dårlige i morsmålet. Mange som lever av å skrive, som journalister, er ikke stort bedre. Senest i dag har jeg lest en artikkel i VG av Sølvi Wærhaug med diverse skrivefeil, hvorav "hennes 172. ende bok" vel var den mest hårreisende. Det var for øvrig Margit Sandemos "hundreogsyttiandreende" bok det dreide seg om. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Det finnes mange fæle feil der ute ja. Og det er viktig at i hvertfall voksne klarer å snakke riktig norsk. En ting er dialekt, men direkte feil, det må noen få slutt på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) *edit* Du er visst 13, kan vel knapt si ungdom da. Men ja, det er et faktum at både tale og skrift på Norsk (og engelsk) ikke er noe å klappe for hos mange ungdommer i dag. Endret 28. november 2008 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hahahaha! Vedskive! *Ser for meg ei brødskive av ved* Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hahahaha! Vedskive! *Ser for meg ei brødskive av ved* Hehehehe... For skiver kan kun være laget av brød. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hahahaha! Vedskive! *Ser for meg ei brødskive av ved* Hehehehe... For skiver kan kun være laget av brød. Du mener det ja? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jajaja, selvfølgelig. Jeg har aldri spist ei skive salami, eller hadd to eller tre skiver med hvitost på brødskiva. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det kan ikke være mitt tap, da det er en erfaring jeg ikke har hatt. Lenke til kommentar
Tinmar Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Dette var nytt for meg. Har bestandig trodd at det var "vedskive" som var korrekt og "vedski" som var feil. Synes det høres litt mer logisk ut også jeg da. Det er jo tross alt en "skive" ved det er snakk om I hvertfall ikke en ski med ved. Får vel legge om nå som jeg er klar over det. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Dette var nytt for meg. Har bestandig trodd at det var "vedskive" som var korrekt og "vedski" som var feil. Synes det høres litt mer logisk ut også jeg da. Det er jo tross alt en "skive" ved det er snakk om I hvertfall ikke en ski med ved. Får vel legge om nå som jeg er klar over det. Er ikke snakk om ski heller, men skie; vedskie. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Det kan hete både ski og skie. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det finnes utrolig mange der ute som sier vedskive. Det er rett og slett feil. Det heter vedski(e). I ordbøker fins det ikke engang et ord som heter vedskive. Alle osm sier vedskive til vanlig bør skjerpe seg, og begynne å snakke vanlig norsk. Nå heter det vel "som". Huff hvor mye flis man skulle spikke i dag. Må forøvrig spør; hva er betydningen av ordet dere diskuterer? Må bare si jeg har aldri hørt det før. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 En vedski er et stykke kløyvd ved. Slik som man pælmer i ovnen en kald vinterdag. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Har faktisk aldri hørt det ordet ei heller brukt det. Sier somregel bare "sleng på en kubjævel er du snill" når det er behov for å mer ved i peisen. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Når det er behov for mer ved i peisen greier jeg å fikse det selv uten å måtte be andre gjøre det. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 En vedski er et stykke kløyvd ved. Slik som man pælmer i ovnen en kald vinterdag. Er det å "pælme" et ord? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå