Gå til innhold

vedski(e), ikke vedskive

Skogsraa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så mange som snakker om vedskier til daglig, er det? Jeg vet ordet fins, men kan knapt huske å ha hørt noen si det noen gang. Så jeg er enig i at det fins viktigere feil å påpeke. Ellers er vel ikke bare norske ungdommer som er dårlige i morsmålet. Mange som lever av å skrive, som journalister, er ikke stort bedre. Senest i dag har jeg lest en artikkel i VG av Sølvi Wærhaug med diverse skrivefeil, hvorav "hennes 172. ende bok" vel var den mest hårreisende. Det var for øvrig Margit Sandemos "hundreogsyttiandreende" bok det dreide seg om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

*edit*

Du er visst 13, kan vel knapt si ungdom da.

Men ja, det er et faktum at både tale og skrift på Norsk (og engelsk) ikke er noe å klappe for hos mange ungdommer i dag.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette var nytt for meg. Har bestandig trodd at det var "vedskive" som var korrekt og "vedski" som var feil. Synes det høres litt mer logisk ut også jeg da. Det er jo tross alt en "skive" ved det er snakk om :p I hvertfall ikke en ski med ved. Får vel legge om nå som jeg er klar over det.

Lenke til kommentar
Dette var nytt for meg. Har bestandig trodd at det var "vedskive" som var korrekt og "vedski" som var feil. Synes det høres litt mer logisk ut også jeg da. Det er jo tross alt en "skive" ved det er snakk om :p I hvertfall ikke en ski med ved. Får vel legge om nå som jeg er klar over det.

Er ikke snakk om ski heller, men skie; vedskie.

Lenke til kommentar
Det finnes utrolig mange der ute som sier vedskive. Det er rett og slett feil. Det heter vedski(e). I ordbøker fins det ikke engang et ord som heter vedskive. Alle osm sier vedskive til vanlig bør skjerpe seg, og begynne å snakke vanlig norsk.

Nå heter det vel "som". Huff hvor mye flis man skulle spikke i dag.

Må forøvrig spør; hva er betydningen av ordet dere diskuterer? Må bare si jeg har aldri hørt det før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...