Gå til innhold

Billig Hjemmestudio for hobbybruk

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Er veldig interresert i å skaffe meg et enkelt lite hjemmestudio.

Har ingen erfaringer med studioblitzer,derfor setter jeg stor pris på alle råd jeg kan få.

Hadde tenkt meg 2 blitzer inkl. 2 softboxer.

Siden dette bare er til hobbybruk,synes jeg at grensa går på rundt 4000,- max.

Det jeg hovedsaklig har tenkt meg er dyreportretter,samt enkle halv og kanskje hel portretter(ikke gruppebilder).

Rommet jeg skal bruke er på 24 kvadrat,men jeg har kun en plass på 1,5-2 m hver vei,

Derfor lurer jeg på hvor sterke blitzene bør være.

Holder disse blitzene fra kaffebrus?

Studioset QH 2 x 150Ws

http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-150ws-612.html

el. disse?

QH 220Ws

http://www.kaffebrus.com/qh-220ws-852.html

Grunnen til at jeg har sett på disse er fordi de er små og veier kun 800 g.

Jeg er ikke så interesert i store blitzer med en vekt på 2,5-3 kilo.

For dyreportretter tenkte jeg meg et oppsett med hovedlys (ovenfra) fra siden og en softbox på 50x70.

Utfyllingslys(ovenfra) forfra med en softbox på 60x90 og etter hvert kanskje jeg også kjøper en blitz jeg kan bruke som hårlys.

Utifra hva jeg har lest så anbefales det:hovedlys F-22 - utfyllinglys/hårlys F16

Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med dette,men jeg ønsker å kunne stille inn blitzene etter dette oppsettet.

På noen blitzer står det: Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt

på andre står det: Steglös effektinställning mellan 1/32 till full effekt el.Omfång (f): 6 Bländarsteg

Kan noen forklare meg dette nærmere?

Ellers lurer jeg på hvor viktig innstilninglyset er,og hvor kraftig det bør være.

X-Sync er på 1/180 vil det si at jeg ikke kan bruke hurtigere lukkertider,men at det alikevel ikke begrenser muligheten til å fryse bevegelser fordi det er blitzene som gjør dette?

Tilslutt håper jeg dere kan gi meg tips om hva jeg bør se etter/hva som er viktig og ulemper ved kjøp av studioblitzer,og gjerne tilbakemeldinger fra dere som allerede eier rimligere blitzsett om hvor fornøyde dere evt.er.

Trenger hjelp raskt

Håper på mange gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...