bloodflower Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hei alle sammen Er veldig interresert i å skaffe meg et enkelt lite hjemmestudio. Har ingen erfaringer med studioblitzer,derfor setter jeg stor pris på alle råd jeg kan få. Hadde tenkt meg 2 blitzer inkl. 2 softboxer. Siden dette bare er til hobbybruk,synes jeg at grensa går på rundt 4000,- max. Det jeg hovedsaklig har tenkt meg er dyreportretter,samt enkle halv og kanskje hel portretter(ikke gruppebilder). Rommet jeg skal bruke er på 24 kvadrat,men jeg har kun en plass på 1,5-2 m hver vei, Derfor lurer jeg på hvor sterke blitzene bør være. Holder disse blitzene fra kaffebrus? Studioset QH 2 x 150Ws http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-150ws-612.html el. disse? QH 220Ws http://www.kaffebrus.com/qh-220ws-852.html Grunnen til at jeg har sett på disse er fordi de er små og veier kun 800 g. Jeg er ikke så interesert i store blitzer med en vekt på 2,5-3 kilo. For dyreportretter tenkte jeg meg et oppsett med hovedlys (ovenfra) fra siden og en softbox på 50x70. Utfyllingslys(ovenfra) forfra med en softbox på 60x90 og etter hvert kanskje jeg også kjøper en blitz jeg kan bruke som hårlys. Utifra hva jeg har lest så anbefales det:hovedlys F-22 - utfyllinglys/hårlys F16 Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med dette,men jeg ønsker å kunne stille inn blitzene etter dette oppsettet. På noen blitzer står det: Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt på andre står det: Steglös effektinställning mellan 1/32 till full effekt el.Omfång (f): 6 Bländarsteg Kan noen forklare meg dette nærmere? Ellers lurer jeg på hvor viktig innstilninglyset er,og hvor kraftig det bør være. X-Sync er på 1/180 vil det si at jeg ikke kan bruke hurtigere lukkertider,men at det alikevel ikke begrenser muligheten til å fryse bevegelser fordi det er blitzene som gjør dette? Tilslutt håper jeg dere kan gi meg tips om hva jeg bør se etter/hva som er viktig og ulemper ved kjøp av studioblitzer,og gjerne tilbakemeldinger fra dere som allerede eier rimligere blitzsett om hvor fornøyde dere evt.er. Trenger hjelp raskt Håper på mange gode svar Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Du kan også vurdere et par speedlights (f.eks Nikon SB600/900, Canon 430/580 også et par stativer og paraplyer, en meget portabel og absolutt brukbar løsning. Lenke til kommentar
bloodflower Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Det kan jeg desverre ikke siden jeg har Olympus E-510. Den har heller ikke trådløs blitzstyring. Vurderer å bytte til kommende modell E-30,men det blir isåfall i god stund til. Derfor er det forsatt studioblitzer som gjelder Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Åjoda, det kan du. Ikke bry deg om dedikert lysmåling og sånt. Nikons gamle blitser (SB-24 til SB-28) er veldig gode som slaveblitser. Skaff en adapter til PC-sync-kabel (kan på det varmeste anbefale flashzebra.com) eller en radiosender (Cactus V2?). Bogen 001 er bra blitsstativer, kombinerer du dem med Westcotts komapte 43"-paraplyer er du inne på noe. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hvor får en sett på og kjøpt sånt utstyr? Ser at B&H har Bogen 001B, men det er litt avstand.. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ouch, jeg er usikker på hvem som har det her i landet. Fotokundsen Pro bør ha det, finnes sikkert noen andre også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå