Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk tentamen i morgen.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha norsk skriftelig tentamen om noen dager. Trenger da litt hjelp. Tema er rettferdig het, og vi skal skrive en saktekst. Altå

-artikkel

-nyhtestartikkel

-foredrag osv.

Jeg tenkte jeg kunne skrive om fattigdom. At vi i Norge bader i vann ,mens i afrika trenger de vann osv.

Endret av riskake90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sosiale forskjeller i samfunnet

Forskjellsebehandling som ikke er rettferdig (av forskjellige elver i klassen kanskje?), der kan du nok få et bra essay.

Prøv å skrive i den sjangeren du er best i. Hvis du vet av erfaring at du ikke takler essay, så skriver du ikke essay.

Ok, kan noen forklare ogsen jeg kan skrive et foredrag om globaloppvarming.?

Lenke til kommentar

Feel your pain;) Hadde norsk-tentamen idag.

Jeg synes du skal skrive om de store forskjellene vi har i dag mellom landene og verdensdelene.

For eksempel i Norge så blir jo barn sure hvis de ikke får godteri og lignende.

I Afrika er drømmen til de fleste barn bare å gå på skole.

Hvorfor er det sånn at de som har mye ikke skal dele med de som har det forferdelig lite.

Tips: Skap en problemstilling.

Kos deg:)

Lenke til kommentar
Feel your pain;) Hadde norsk-tentamen idag.

Jeg synes du skal skrive om de store forskjellene vi har i dag mellom landene og verdensdelene.

For eksempel i Norge så blir jo barn sure hvis de ikke får godteri og lignende.

I Afrika er drømmen til de fleste barn bare å gå på skole.

Hvorfor er det sånn at de som har mye ikke skal dele med de som har det forferdelig lite.

Tips: Skap en problemstilling.

Kos deg:)

takk ;)

.....Mens her i Norge klarer ikke barna en lørdag uten tv og godteri, og begynner å gråte. osv

Lenke til kommentar

Du må ha orden i artikkelen. Du må ha en passende innledning som forteller noe om hva den handler om og "fanger" leseren. Eks:

"I Afrika går ungene på søppeldynga for å få mat og klær, og gjør sitt beste for å finne vann, som sannsynligvis er urent. I Norge begynner barna å sutre hvis de ikke får merkeklær, de sluker mat hele uken, og vil til og med klage hvis det ikke blir så mye lørdagsgodteri. Hvorfor skal det være så urettferdig her i verden? Hva kommer det av?"

Husk at du ikke skal ha egne meninger i artikkelen før i konklusjonen, altså siste avsnitt. Hvis du skal skrive en artikkel om akkurat global oppvarming gjør du det samme. Ha for eksempel denne malen:

Innledning

Hva kommer det av? (drivhuseffekten, økt CO2 utslitt)

Hva er effekten? (lokalt/internasjonalt (nordpolen smelter, her i landet er det stadig kortere vintere. Temperaturen har steget med 1 grad globalt etc.)).

Hva kan vi gjøre med det? (konklusjon med dine meninger om hvordan stoppe global oppvarming).

Lenke til kommentar
Du må ha orden i artikkelen. Du må ha en passende innledning som forteller noe om hva den handler om og "fanger" leseren. Eks:

"I Afrika går ungene på søppeldynga for å få mat og klær, og gjør sitt beste for å finne vann, som sannsynligvis er urent. I Norge begynner barna å sutre hvis de ikke får merkeklær, de sluker mat hele uken, og vil til og med klage hvis det ikke blir så mye lørdagsgodteri. Hvorfor skal det være så urettferdig her i verden? Hva kommer det av?"

Husk at du ikke skal ha egne meninger i artikkelen før i konklusjonen, altså siste avsnitt. Hvis du skal skrive en artikkel om akkurat global oppvarming gjør du det samme. Ha for eksempel denne malen:

Innledning

Hva er effekten? (lokalt/internasjonalt (nordpolen smelter, her i landet er det stadig kortere vintere. Temperaturen har steget med 1 grad globalt etc.)).

Hva kan vi gjøre med det? (konklusjon med dine meninger om hvordan stoppe global oppvarming).

Det skal være en bestemt artikkel. Tenkte på foredrag.

Lenke til kommentar

Innledning

Har prøvd å skrivd om globaloppvarming, men får skrivespærre. Noen som vet hva som hjelper mot det?

Lenke til kommentar
skrivd

Ikke ha den feilen på tentamen! :p

Har prøvd å skrivd om globaloppvarming, men får skrivespærre. Noen som vet hva som hjelper mot det?

Nå veit ikke jeg om du skriver på PC eller for hånd, men prøv deg fram med forskjellige setninger, eventuelt kan du også omskrive et avsnitt om det ikke føles riktig eller passer bra. Prøv å konsentrér deg maksimalt hele tida. Tenk nøye igjennom setningen om den høres bra ut, og gå over etterpå for å sjekke at det er logisk oppbygning. Spør om å få en liten pause; det kan hjelpe å trekke frisk luft.

Foredrag er vel ingen skriftlig sjanger? :hmm: Vi har i hvert fall aldri fått i oppgave å skrive et foredrag, og et nedskrevet foredrag er vel nærmest en artikkel? :p

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre er at jeg finner ut noe jeg kan skrive om, ved å ha en skikkelig brainstorm! Skriver ned alt jeg tenker, velger ut det som er realistisk å få til bra.

Så skriver jeg det "stort" (Sånn som en skrev lenger opp i tråden).

- Hva er global oppvarming?

- Hva er følgene av global oppvarming?

- Hva .....

osv.

Deretter skriver jeg ut hvert av stikkordene FYLDIG. Kanskje 15 linjer per punk ca.

Hjelper sikkert ikke det jeg sier, men :p

Lenke til kommentar
Det jeg pleier å gjøre er at jeg finner ut noe jeg kan skrive om, ved å ha en skikkelig brainstorm! Skriver ned alt jeg tenker, velger ut det som er realistisk å få til bra.

Så skriver jeg det "stort" (Sånn som en skrev lenger opp i tråden).

- Hva er global oppvarming?

- Hva er følgene av global oppvarming?

- Hva .....

osv.

Deretter skriver jeg ut hvert av stikkordene FYLDIG. Kanskje 15 linjer per punk ca.

Hjelper sikkert ikke det jeg sier, men :p

Det var akuratt det jeg gjorde :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...