Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kan biskopsønnen saksøke spillselskapet? Han har spilt bort masse penger, men hva sier loven? De har utnyttet hans spilleavhengighet på det groveste, men er det forbudt, da? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Egentlig ja. Det er ikke lov å ha spillegjeld her til lands, og dermed blir spillegjeld ugyldig. § 12.1 i Lov om den almindelige borgerlige Straffelovs Ikrafttræden: Af Spil og Væddemaal opstaar ingen Forpligtelse, og en Anerkjendelse af derved stiftet Gjæld er uforbindende. Det samme gjælder Laan eller Forskud, som nogen vidende om Øiemedet har ydet til Brug ved Spil eller Væddemaal. Hvad om Spil og Væddemaal er bestemt, gjælder ogsaa med Hensyn til Terminspil (Differenshandel), som har et Spils eller Væddemaals Karakter. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Men biskopsønnen har jo betalt penger til spillselskapet. Han har gjeld, men det er ikke spillegjeld. Pengene skylder han til sin far og en haug andre, ikke til spillselskapet. Er denne gjelden også ulovlig? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Norske lover gjelder ikke i utlandet. Naturlig nok. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kan biskopsønnen saksøke spillselskapet? Han har spilt bort masse penger, men hva sier loven? De har utnyttet hans spilleavhengighet på det groveste, men er det forbudt, da? Jeg kan saksøke deg og kreve eiendomsretten til huset ditt under henvisning til en angivelig muntlig kontrakt om overdragelse. Jeg vil ikke komme noen vei, men jeg kan likefullt kreve søksmålet fremmet for domstolsbehandling (som vil være rimelig kort). For Baaslands vedkommende blir det tilsvarende: Han kan i prinsippet kreve erstatning fra spillselskapet. Men han må fremme søksmålet for riktig domstol, og det kan tenkes at han da må ta saken utenlands. Om man har noen god sak, er et annet spørsmål (som det ikke er mulig å gi noe enkelt og greit svar på). Lenke til kommentar
Morro Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Dersom han når fram med et søksmål vil spillbransjen måtte legges ned. Ellers vil mange prøve seg med mye lånte penger. Blir det tap har man krav på å få pengene tilbake, blir det gevinst så er man jo rik da... Er ha biskopsønnen helt i orden? Jeg mener bortsett fra å være spillentusiast? Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Som du sier Morro, spillselskapene har nok en helgardering på det området. Ellers så håper jeg for familien hans sin skyld at de klarer å finne et smutthull. Han kan ikke være helt i orden? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Han kan, og vil sannsynligvis prøve. Baasland saksøker spillselskaper Dette blir helt latterlig i mine øyner, skal jeg saksøke Norsk Tipping fordi jeg har tapt penger på Flaxlodd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå