Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

GPU overoppheting - 7800GTX M

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en DELL XPS M170 laptop i cirka 2,5 år nå. Alt har fungert knirkefritt helt til de siste 3-4 månedene. Problemet er at GPUen overoppheter seg og ender med at maskinen skrur seg av. Ifølge Everest Ultimate Edition har GPUen en temperatur på mellom 115 og 120 grader celcius rett før den skrur seg av. Jeg har installert et program som styrer viftene og tvunget disse opp på maks. Dette hjelper ikke i det hele tatt.

Det rare med dette problemet er at ved normal bruk så fungerer alt helt greit. Temperaturen ligger på mellom 50-60 grader. Problemet oppstår når jeg spiller på maskinen. Altså, dette i seg selv er ikke så rart, men det som er rart er at spillene virker helt greit med ujevne mellomrom. Andre ganger stiger temperaturen raskt opp til 115 grader (kan ta et par minutter bare). JEg trodde først at det kunne være mye støv og drit inni maskinen, men det var det ikke. Jeg åpnet den og blåste bort det som var av støv, men den er fortsatt ikke bedre. Dessuten hadde den vel overopphetet seg hver gang hvis noe var tildekket av støv/skitt?

Dette gjelder flere forskjellige spill, som f.eks Age of Conan og EvE Online. Jeg har installert de nyeste driverene til skjermkortet uten at dette har hjulpet. Jeg har også prøvd beta versjoner av driverene for å se om dette har hjulpet, men dessverre så har det ikke det. Et annet symptom er at det er bare ved spesielle situasjoner i spillene kortet blir så varmt. I AoC blir det varmt med en gang jeg skrur det på. I EvE-O blir det varmt og overopphetes når jeg befinner meg inne i stasjonene (for de som måtte ha spilt det) Når jeg er ute i rommet og flyr rundt er det ikke noe problem. Temperaturen synker drastisk med en gang spillene skrus av, og daler raskt ned til normaltemperatur. Uansett hvilken oppløsning og detaljnivå jeg velger skjer det samme. Og som jeg har nevnt tidligere så er det så rart at dette bare skjer noen ganger jeg spiller disse spillene. Ikke hver gang. Men hvis det skjer, og jeg rekker å skru av spillet før PCen skrur seg av, må jeg restarte hele PCen for at det skal virke igjen. Og det er ikke alltid det funker heller. Virker mer som et sjansespill om det virker eller ikke.....

Jeg har følgende maskinvarekonfigurasjon:

Intel Centrino 2,6GHz

2 gb ram

Windows XP professional

Nvidia Gforce 7800GTX mobile

tror dette er det viktigste. Er det noe mer maskinvare som kan ha noe med problemet å gjøre, er det bare å spørre. Håper det er noen som kan hjelpe meg!

(Jada, jeg har planer om å investere i en stasjonær gaming PC. Har bare ikke råd for øyeblikket :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...