Gå til innhold

Geil lanserer trekanals DDR3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samtlige av modulene kan kjøres på 1,65 Volt.

Kreves det ikke 1,3v på X58-plattformen med mindre hovedkortprodusenten har gjort noen modifikasjoner for å støtte høyere spenninger? I så fall er jeg redd mange vil oppdage at disse brikkene ikke kan kjøres på oppgitt hastighet på akkurat sitt hovedkort.

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var hovedkortet og minnekontrolleren som bestemte hvor mange kanaler minnet kjører på (og at alle DDR3-moduler i praksis klarer tre kanaler).

Jo, men greia er at det er 3 like brikker som faktisk er testet at de kjører sammen i "tripple channel" (for det er nelig ikke gitt om man kjøper enkelt-brikker). Nå er det vel bare CPU som bestemmer antall kanaler fra og med i7-generasjonen, siden Intel ENDELIG har fått integrert den i CPU-kjernen.

Nå er tiden man legger seg ned på bakken og ler av alle dem som mente det å bruke DDR3 i dual channel på Core 2 var en "fremtidsrettet" investering og verd prisen.

Lenke til kommentar
Jo, men greia er at det er 3 like brikker som faktisk er testet at de kjører sammen i "tripple channel" (for det er nelig ikke gitt om man kjøper enkelt-brikker).

Jeg tviler sterkt på at hvert sett testes på X58. De testes nok på spesiallaget testutstyr som tar mange titalls moduler av gangen og behandler de som enkeltkanal minne.

Jeg regner også med at nøyaktig de samme modulene, testet på nøyaktig samme måte, legges i emballasje med 1, 2 eller 3 moduler i hver og får et klistremerke med dual channel eller trippel channel alt etter hvor mange som er i emballasjen og ikke etter andre kriterier.

Hvis noen gidder å gjøre detektivarbeid så finner de nok nøyaktig samme moduler i emballasjer med ulikt antall.

Nå er tiden man legger seg ned på bakken og ler av alle dem som mente det å bruke DDR3 i dual channel på Core 2 var en "fremtidsrettet" investering og verd prisen.

Til våren kan vi nok le like høyt av de som kjøper DDR3 i dag for 3-4 ganger så høy pris per GB enn det vi finner til våren.

Latteren kommer særlig til å sitte løst om noen bruker 1500 kr på 3GB DDR3 om man får bedre ytelse med 8GB DDR2 for halve prisen. :)

Lenke til kommentar

Ingen har meldt noe problemer med 1.65v på X58 på noen HK. mange HK er allerede testet og det er ingen grunn til å frykte 1.65v.

Disse brikkene har ganske interessante timing, DDR3 1333MHz 6-6-6-24 og DDR3 1600MHz 7-7-7-24 høres veldig lovende ut. Kanskje man burde vente litt med å kjøpe RAM?

Lenke til kommentar
Hvis noen gidder å gjøre detektivarbeid så finner de nok nøyaktig samme moduler i emballasjer med ulikt antall.

Jeg hadde ikke blitt mye overrasket om de tolv "forskjellige" modulene som lanseres egentlig bare er to forskjellige hardware design. Pakket forskjellig og med forskjellig programmert SPD. Prisen blir vel også forskjellig på de. :)

Lenke til kommentar
Jo, men greia er at det er 3 like brikker som faktisk er testet at de kjører sammen i "tripple channel" (for det er nelig ikke gitt om man kjøper enkelt-brikker).

Jeg tviler sterkt på at hvert sett testes på X58. De testes nok på spesiallaget testutstyr som tar mange titalls moduler av gangen og behandler de som enkeltkanal minne.

Jeg regner også med at nøyaktig de samme modulene, testet på nøyaktig samme måte, legges i emballasje med 1, 2 eller 3 moduler i hver og får et klistremerke med dual channel eller trippel channel alt etter hvor mange som er i emballasjen og ikke etter andre kriterier.

Vet du dette? Eller bare tipper du...

...

Til våren kan vi nok le like høyt av de som kjøper DDR3 i dag for 3-4 ganger så høy pris per GB enn det vi finner til våren.

Latteren kommer særlig til å sitte løst om noen bruker 1500 kr på 3GB DDR3 om man får bedre ytelse med 8GB DDR2 for halve prisen. :)

Nå var ikke det poenget mitt. Forøvrig tror jeg ikke du kan bruke DDR2 på i7 og X58, så det ikke så relevant i denne sammenhengen. Men det var mange som kjøpte dyrt DDR3-minne (som ikke ytte spesielt mye bedre enn DDR2) til Core 2, for å "kunne ha en stund fremover", noe som nå ikke ser ut som det var så mye vits alikevel med innføringen av 3-channel og X58.

Lenke til kommentar

Vet du dette? Eller bare tipper du...

"Jeg tviler sterkt på", og "jeg regner også med", burde vel gi deg svaret på spørsmålet ditt ganske klart. Men det er jo kvalifisert gjetning, jeg synes også det høres rart ut om de skulle orke å teste hver enkelt sett på x58, virker som bortkastede penger.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...