Gå til innhold

Linux forhåndsinstallert? Nei takk!

Anbefalte innlegg

Linux er ikke brukervennlig nok for mannen i gata.

Det er det som er greia tror jeg og. For den vanlige Ola Dunk som bruker maskinen som ett verktøy, er det å lese seg opp for å kunne gjøre noe som helst utover å klikke med museknappene, en terskel man ikke gidder.

og snekkeren slår inn spiker uten solid forståelse av hammeren og dens bruksmåter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, linuxfolket fornekter seg ikke. Selv når tallene er såpass klare at produsenter dropper Linux pga at folket ikke ønsker Linux så fortsetter de med det samme gamle.

Bare innse det folkens. Linux er ikke brukervennlig nok for mannen i gata.

Typisk for de som kun leser overskriften. Les gjennom hele diskusjonen og så kom med argumenter for hvorfor Linux ikke er brukervennlignok for mannen i gata.

Det er det som er greia tror jeg og. For den vanlige Ola Dunk som bruker maskinen som ett verktøy, er det å lese seg opp for å kunne gjøre noe som helst utover å klikke med museknappene, en terskel man ikke gidder.

Den målgruppen som du refererer til (flesteparten av brukerne) bruker stort sett PC til nettsurfing, musikk, film, skriving/regneark, dumpe bilder fra kamera osv. Plukk noen nybegynnere (gjerne voksne som ikke kan med PC) til å prøve ut slikt i Ubuntu og XP/Vista, jeg kan garantere deg at det vil være like enkelt/enklere i Ubuntu, og jeg har fått folk til å teste det ut.
Lenke til kommentar
Linux er og blir et nisjeprodukt som aldri kommer til å ta av. En gammel mann som meg har i årevis hørt fra Linux-fanboysene at Linux blir større og større. Med hvor mye da? 1 person om dagen? Linux er vel på 1% eller noe sånnt, og det etter så mange år. Alt for mange forskjellige versjoner, og Linux-fanboysene kommer alltid med unnskyldningen om at en har prøvd feil Distro når man ikke liker det. Gjeeeesp.

det handler mer om at dere ikke ønsker å prøve noe annet, begynte med linux får snart et år siden, tok meg noe få timer å tilpasse meg. det at folk har plages med forskjellige linux distroer er fordi de kan ingen ting om å ta seg tid til å undersøke problemet og spørre andre om hjelp. linux er bedre enn windows på nesten alle punkter; eks:

ytelse, arbeid, sikkerhet og denne listen kan bare bli lengre og lengre.

faktumet er at dere ikke ønsker noe annet, dere ønsker ikke å prøve noe som er gratis og sist men ikke minst fordi dere er blitt hjernevasket av windows's kommunistiske grep

Og her har du hele problemet med Linux-fanboys. Vanskelig for å innse at flesteparten som bruker en PC faktisk syns Windows er bedre???

Lenke til kommentar

Tja, tror greia egentlig er at Microsoft kapret PC markede og alt siden den gang kom 97% av Home Computers med Windows installert.

Lenke til kommentar
Linux er og blir et nisjeprodukt som aldri kommer til å ta av. En gammel mann som meg har i årevis hørt fra Linux-fanboysene at Linux blir større og større. Med hvor mye da? 1 person om dagen? Linux er vel på 1% eller noe sånnt, og det etter så mange år. Alt for mange forskjellige versjoner, og Linux-fanboysene kommer alltid med unnskyldningen om at en har prøvd feil Distro når man ikke liker det. Gjeeeesp.

Det bekymrer meg ikke. Har du hørt om eksponensiell vekst? Om Linux-bruken er eksponensiell skal jeg ikke påstå uten referanser, men det ville ikke forundre meg. Bidrag til åpen kildekode har blitt målt til å vokse eksponensielt, og å da er det nærliggende å tro at det også gjelder for bruken.

Wikipedia begynte senere enn Linux, det har også vokst eksponensielt, og har til de grader slått gjennom. Wikipedia har slått gjennom av nøyaktig samme grunn som Linux kommer til å gjøre det, på grunn av friheten i lisensen.

Lenke til kommentar

elsker de kommunistiske window's fanboy's :love:

grunnen til dere liker windows er at dere har blitt tvunget til å bruke windows, that's it

dere har vokst opp med windows, dere har fått dere selv til å tro at windows er det beste OS'et, som jeg sa er windows fanboy noe av det artigste jeg vet siden dere vet så lite :D

Lenke til kommentar
Og her har du hele problemet med Linux-fanboys. Vanskelig for å innse at flesteparten som bruker en PC faktisk syns Windows er bedre???

Nå har vel 75 - 85% av brukerne aldri prøvd noe annet så de har vel egenlig ikke noen kvalifisert mening om dette spørsmålet.

Nå har jeg ved endel anledninger sett folk har prøvd og bruke linux for første gang, de fleste har ingen problemer med og bruke det, det er jo ett reint pek og klikk OS som alle andre.

Men som nevnt før så ser ikke folk noen grunn til og bruke annet enn Windows hvis det dekker deres behov og de ikke har ett forhold til andre OS så som Mac og Linux.

Men hvor lenge vill folk bruke PC-er?

Jeg tror at om ti år er det meste av tjenester online og slike diskusjoner som vi har her er for meget spesiellt intreserte. Dog er dette en annen diskusjon som vi heller får ta i en annen tråd.

Lenke til kommentar

og snekkeren slår inn spiker uten solid forståelse av hammeren og dens bruksmåter?

Hvor stor andel av befolkningen er snekkere?

Omtrent like stor som Linux' markedsandel? (0.71%)

Lenke til kommentar

Spør du meg så er ikke akkurat WIndows lett å bruke: en er nødt til å installere programmer og vedlikeholde systemet manuelt, og i tillegg må en ha antivirus bare for å gjøre opp for en elendig sikkerhetsmodell. Vi hører jo hele tiden om folk som reinstallerer Windows to ganger i året ...

Med Ubuntu (og andre nybegynnervennlige distroer) blir ting satt opp for deg, og en kan automatisere installasjon av programmer fra trygge pakkebrønner. Mye lettere, IMHO.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

grunnen til dere liker windows er at dere har blitt tvunget til å bruke windows, that's it

dere har vokst opp med windows, dere har fått dere selv til å tro at windows er det beste OS'et, som jeg sa er windows fanboy noe av det artigste jeg vet siden dere vet så lite :D

Se på navnet mitt du så ser du at jeg nok har prøvd sikkert flere OS enn du noen gang har gjort.

Lenke til kommentar
Eller at folk foretreller windows. Har både ubunto (på min data) og fedora på skolen.

Men windows er soleklart favoritten, uten alt aero dilldallet men enkelt og rent utseende. Windows er faktisk greiere i bruk. Håper vi får snart se slike referanser fra linuxfolka snart :D

Vet du hvem andre som likte Windows? Hitler! Neida :p.

Du har egentlig et poeng, folk er vant til Windows, og de fleste vil bare bruke det de er vant til, og foretrekker derfor Windows.

Har helt motsatt erfaring, egentlig. Kan ikke fordra å jobbe i Windows, greia har jo ikke en skikkelig vindusbehandler, engang. Det som er fint med GNU/Linux er at du kan tilpasse det til dine behov svært mye. Kan forøvrig ikke si at jeg er veldig begeistra for de fleste Gnome- eller KDE-skrivebord.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Se på navnet mitt du så ser du at jeg nok har prøvd sikkert flere OS enn du noen gang har gjort.

Ref tidlgere post fra deg.

Du innrømmer at du er gammel.

Det er stikkordet... gammel.. Gamle folk blir fort litt demente, vanedyr.. klarer ikke å følge med i utviklingen..

Har sett det ofte.

Jeg lider selvsagt ikke av slikt. :D

Lenke til kommentar

Skjønner godt at folk leverer tilbake Pc-er med linux. Jobber på et sted hvor vi får kanskje 90% av det jeg ville kvalifisere som gjennomsnitts Pc bruker og en ting jeg har lagt merke til ca. 80% av disse igjen kan ikke Windows XP... Bare det å installere en printer er vanskelig for dem... Når du da skal gå over til Linux, som jo er overlegent Windows, så er det ikke rart de sliter...

Bare for å bli med i denne Windows >< Linux så vil jeg gjerne gå tilbake til printer senarioet, hvordan gjøres dette på Windows? Joda inn med CD, inn med drivere, inn med bloatware fra produsenten osv. På linux? Koble til printeren og ferdig :)

Lenke til kommentar
Er enig i at Windows Vista er bloated. Windows 2000 var mer lettkjørt enn XP og sånt.

Likevel synes jeg at Linux kan virke noe tungkjørt på eldre hardware. Linux følger litt med i samme retning, selv om det ikke er bloated, eller ikke er helt bloated nå. En kan vel kjøre Linux med kun Terminal (kommando-brukergrensesnitt). Linux er nok betraktelig enklere å tilpasse slik en vil ha det, enn med den låste Microsoft softwaren.

Om en f.eks. stapper en moderne Ubuntu inn på en litt eldre PC, så vil det ta ganske lang tid å få opp desktop'en.

Det er fordi Ubuntu også er fantastisk bloated, men det finnes andre distroer som har en million forskjellige drivere og fiksfakserier installert som standard.

Lenke til kommentar

Linux og åpen kildekode kommer til å bli større og større, det blir det jo hele tiden, men vokser veldig sakte. Stort sett er det forebeholdt IT-intresserte, men man kan jo se på utbredelsen av andre åpne prosjekter som Open Office, Gimp, Firefox, Scribus, Inkscape, VLC, osv. Disse føger samme utviklingsmodell som Linux, og disse har gjort det stort også på Windows, så hvorfor er dette så umulig som du sier?

Er det også alt for mange mediaspillere, tegneprogram, nettlesere, skriveprogram, etc.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg kjøpte Linux-netbook (Eee 701). Jeg har holdt på med både Windows og Linux ganske mye i mitt liv. Jeg prøvde da Xandros. Bra GUI da (for netbooks). Men det var da ganske lite muligheter der.

Etter det, har jeg lagt innpå OS som Ubuntu, Windows 2000, Arch Linux, Windows XP (fysj), Windows Vista osv., og jeg synes Windows 2000 (og Vista) er gode operativsystemer, fordi de er veldig brukervennlige. Alle oppgavene jeg skal gjennomføre går raskere å gjøre i Windows enn Linux fordi det er mye knoting og "fiksing" som må til, på en Linux-distro.

Nei, jeg er ikke en Linux-hater, jeg elsker konseptet, og jeg støtter 'open source'. På min stasjonære bruker jeg Vista og Arch Linux (dual-boot). Det eneste jeg bruker Arch til, er litt hobby-knoting :)

Jeg synes det er for tidlig å anbefale f.eks Ubuntu til venner og familier.

Og en ting til; Linux passer ikke så godt på PCer som går på batteri (laptops og netbooks), fordi den sluker strøm: Det er tydelig at Linux-kjernen ikke er optimalisert sådan. Der er nok NT-kjernen ganske så bedre, desverre.

Selv kjører jeg Windows 2000 på min Eee, og trives med PCen nå.

Endret av Hammarhaus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...