cmyrland Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Uansett ... var ikke meningen å skape en diskusjon om tomme kunder og dårlige selgere, var bare et tips til de som bruker Linux og ønsker en slik maskin veldig billig. Komplett selger jo dem nå for 1795,-, så det var ikke så billig. Spesielt ikke hvis de var returvare, da er det egentlig grisedyrt. :s Tviler også på at grunnen til at Eee 900 med Linux er så billig nå er pga. problemer med OS, det er nok heller fordi den oversvømte markedet når den kom, og nå som den er såpass gammel som den er har butikkene vansker med å bli kvitt den. Den konkurrerer jo nå med Eee 901, Eee 1000H, A150 osv. som alle er teknisk bedre. A150 koster jo nå bare 2300,- for en langt sterkere maskin. Og så glemmer man lett å nevne frakten på rundt hundrelappen fra nettbutikker.. Uansett, 1995 for en sånn maskin er jo riimelig billig for en helt grei nettpc. Hadde jeg hatt bruk for den hadde jeg nok slått til Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Kompetansenivået til Linuxbrukere er det jo ikke noe å si på. Er vel ikke så mange av dem som bruker alternative operativsystem som må tilbake til selve butikken de kjøpte maskinen for å få hjelp? Nåja. Jeg vil nå si at det finnes både lite og veldig kometente Linux brukere, i likhet med brukere av de fleste andre operativsystemer. Men det er uansett ikke det jeg er ute etter her, det er kompetansen til personellet som selger og supporterer maskiner med Linux på jeg etterlyser. En betydelig andel av salget av slike maskiner, spesielt til kunder med noe mindre kunnskap om data, skjer faktisk gjennom en tradisjonell fysisk butikk. Og da er det selvfølgelig viktig at personellet har nødvendig kompetanse. For dersom du skal overbevise kunden om å kjøpe, trenger du å få frem fordelene, og du må kunne svare på spørmål de har. De finnes ja, men prosentvis er det ganske få i linuxleiren. Grunnen til det er jo egentlig poenget her. Bruker man et annet operativsystem enn det som følger med boksen har man altså klart seg fint uten slik butikksupport tidligere, og har man tanker om å bytte til et annet operativsystem enn windows tror jeg det er nærliggende å tro at dette er fordi man har støtt på begrensningene til windows og har satt seg inn i saken. Ihvertfall såpass at man vet at det i det hele tatt finnes andre operativsystem. Linuxbrukere spør nok ikke i butikken om hjelp til å bruke operativsystemet, snarere om å få refundert kjøpesummen på det som fulgte med. Edit: Det hadde jo vært fint om butikkansatte i større grad kunne bidratt med å hjelpe kunden å velge. Endret 4. desember 2008 av Spetsnaz Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Må si meg enig i jorgis, er ikke noe vits i å selge maskiner med linux når forhandlerne ikke kan noe og vil ikke selge linux fordi de prøvde det for mange år tilbake. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Uansett ... var ikke meningen å skape en diskusjon om tomme kunder og dårlige selgere, var bare et tips til de som bruker Linux og ønsker en slik maskin veldig billig. Komplett selger jo dem nå for 1795,-, så det var ikke så billig. Spesielt ikke hvis de var returvare, da er det egentlig grisedyrt. :s Tviler også på at grunnen til at Eee 900 med Linux er så billig nå er pga. problemer med OS, det er nok heller fordi den oversvømte markedet når den kom, og nå som den er såpass gammel som den er har butikkene vansker med å bli kvitt den. Den konkurrerer jo nå med Eee 901, Eee 1000H, A150 osv. som alle er teknisk bedre. A150 koster jo nå bare 2300,- for en langt sterkere maskin. Var klar over at de gikk for en mye billigere penge over nettbutikker, men ikke så mye. Ble et lite hastekjøp egentlig, ville bare ha den der og da Hørte nå at Expert har en til under 2000.- i butikk. Endret 4. desember 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Må si meg enig i jorgis, er ikke noe vits i å selge maskiner med linux når forhandlerne ikke kan noe og vil ikke selge linux fordi de prøvde det for mange år tilbake. Det er tydligvis et poeng for Asus å selge maskiner med forhåndsinstallert linux nå. Pris er et tema når man prøver å lage billigst mulig maskin. Dell har forresten skjøvet supporten for maskinene de leverer med ubuntu over på community og cannonical. Hvilken betydning da hvordan situasjonen var for mange år siden og hvor mye selgeren kan om operativsystemet? Det er et poeng for dem som ikke ønsker å betale for lisens. Tenk på hvor mange som har andre preferanser. Mange har for eksempel betalt for Windowslisens som de installerer, men likevell blir de påtvunget XP home når de kjøper maskin. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 ett lite apropos: http://www.economist.com/science/tq/displa...ory_id=12673233 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Linux har kommet langt og først og fremst synes jeg linux er morsomt å bruke, men til syvende sist er det ikke like brukervennlig. Enkle oppgaver krever som regel googling hvis du ikke har gjort det før i Linux. Installere programmer som du må laste ned manuelt for eksempel? Samme gjelder om en går ut fra ingen forkunnskap om Microsoft Windows; det er plenty der du må google frem for å vite hva en skal gjøre. Det var ingen som fortalte min tante at du behøvde antivirus, f.eks. Det var ingen som fortalte min fetter at en ikke kunne kjøre to antiviruspakker samtidig. Tankefeilen veldig mange her gjør når en evaluerer Linux - og merk at dette ikke nødvendigvis er med overlegg eller ignoranse - er at en ikke tar med i beregningen hvor enormt mye tid en har tilbrakt i Windows og hvor godt kjent en faktisk er med Windows i forhold til Linux. Personlig har jeg brukt Windows fra før jeg gikk i første klasse, over 13 år siden. Du skal bruke Linux i en del år for å kompensere for den slags dybdeerfaring en får i Windows. Argumentet mitt er at det en antar som allmennkunnskap om Windows - noe en ser på som selvforklarende og intuitivt - kanskje bare er et resultat av lang erfaring og eksponering heller enn av brukervennligheten til Windows. Still deg spørsmålet: hvis du hadde brukt Linux fra første skoledag, brukt det som daglig operativsystem fra første PC du fikk/kjøpte, hadde du syntes Windows var like lett og brukervennlig som du synes nå, eller hadde du kanskje tenkt omvendt? Nå har jeg brukt Windows daglig i over 10 år, og Linux daglig i under 4 år, og jeg er soleklar i min oppfatning om at Linux er mer brukervennlig. Jeg er enig i veldig mye du sier, og jeg er enig i at dagligdage oppgaver og slikt er minst så brukervennlig i Linux som i Windows, men når det gjelder konfigurasjon og problemløsning så er det litt vanskelig å forsvare Linux til tider.. Personlig synes jeg det er gøy å taste litt i terminalen, men det som sagt ser jeg aldri for meg kjæresten min sitte å prøve å installere VLC i Mandriva for eksempel. Eller å i det hele tatt å starte Maple 11 ved å måtte gå inn i kommandolinjen, dermed navigere til installasjonsmappen for å starte xmaple (For ikke å snakke om at du først må redigere filen for å fungere under Compiz). Så, ja, Linux er brukervennlig til dagligdage formål, men jeg ser godt at folk ikke liker å bruke det. Personlig synes jeg det er gøy! Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Er virkelig Xandros i advanced mode så utrolig elendig som alle skal ha det til ? jeg tror ikke det Endret 17. desember 2008 av Raude Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Er virkelig Xandros i advanced mode så utrolig elendig som alle skal ha det til ? jeg tror ikke det Tja. Det bygger på en svært gammel kernel, har dårlig communityoppfølging utenom de generelle kernel- og KDE-patchene, har, ettersom jeg har forstått, svært begrenset pakkebrønn og å legge til nye pakkebrønner er visst ikke så enkelt.. men.. Det er jo bare å smelle inn ubuntu-eee, det Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Xandros har et kratig image-problem blant de som allerede bruker andre distroer. Naar de ser at det ikke ligner paa deres foretrukne distro sier de bare 'urk' og begynner umiddelbart aa lete etter en install-cd Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 på samme måte som at windows folket finner fram xp så snart det er noe annet der? (muligens ikke om maskina har en halvspist frukt på kassa) Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 på samme måte som at windows folket finner fram xp så snart det er noe annet der?(muligens ikke om maskina har en halvspist frukt på kassa) Folk er vanedyr vettu. Et stadig tilbakevendende argument i linux/windows debatten er jo at windows-brukere er saa inngrodd i gamle vaner at de ikke toer bruke noe nytt. Litt soett at det samme gjelder mellom linux-distroer. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Folk er vanedyr vettu. Et stadig tilbakevendende argument i linux/windows debatten er jo at windows-brukere er saa inngrodd i gamle vaner at de ikke toer bruke noe nytt. Litt soett at det samme gjelder mellom linux-distroer. Er ikke litt av poenget at Xandros faktisk ikke er noe nytt? For det første har distroen eksistert i årevis (lenge før begrepet netbook dukket opp) uten å gjøre seg altfor bemerket. I tillegg er den, som Filthpig nevner, utdatert i forhold til mange andre distroer, og har vesentlig dårligere pakkebrønn enn f.eks. Ubuntu. På toppen av alt dette er xandros også mye mer kommersielle enn de fleste distroer, og har oftest krevd penger for distroene sine. Så jeg vil ha meg frabedt å bli stemplet som vanedyr fordi jeg heller bruker OpenSuse, Ubuntu, Arch eller Debian Endret 18. desember 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Er ikke litt av poenget at Xandros faktisk ikke er noe nytt? Gammel distro passer da fint sammen med svak hardware gjør den ikke? Jeg har sett ganske mange kommentarer av typen "fikk min nye eee i dag og xandros så helt gruuusomt ut så jeg smalt inn (sett inn navn på annen distro her)". Noen har sikkert gode grunner til dette men det virker som mange bare er opphengt i sin gamle distro eller kanskje bare er skremt av det dårlige ryktet som xandros har fått. De kan umulig har rukket å danne seg et godt bilde av xandros på så kort tid. Har du en minilaptop forresten? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Er ikke litt av poenget at Xandros faktisk ikke er noe nytt? Gammel distro passer da fint sammen med svak hardware gjør den ikke? I WIndows-verden sikkert, men sånn er det ikke med linux. Nytt kan godt bety raskere selv på gammel hardware Xandros kan sikkert passe for noen, og den er preinstallert og tilpasset netbooks med lave specs, men jeg skjønner godt at mange heller vil ha noe annet. Om ikke annet, så rett og slett fordi man bruker andre distroer på øvrige PCer, og syns det er er greiere å ha samme distro over hele fjøla. Har du en minilaptop forresten?Niks, ikke egen. Men har lekt meg med andre sine netbooks, så føler meg brukbart kvalifisert til å uttale meg likevel (hvis det var det du tenkte på). Tenkte å kjøpe selv også, men droppet til fordel for en mer "fullverdig" laptop. Endret 18. desember 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå