hobgoblin Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 det har vel vært noen laptop-"skall" til salgs også, innimellom? altså bestående av skjerm, ramme, cpu og hovedkort, og hvor kunden selv velger hva for ram, disk og optisk som en ønsker å skru i. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Dell kan levere med FreeDOS hvis du ringer dem. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Laptoper kommer stort sett ferdig skrudd sammen ja (og det skal du være glad for, de er vesentlig værre å skru på enn vanlige pcer eller servere) Men jeg fant noen* som tilsynelatende selger laptoper uten OS på andre forsøk... Ikke så vanskelig med andre ord. *Multicom.no, jeg fullførte *ikke* kjøpet Det er jo vansklig i den forstand at uvalget er usannsynlig labert, i praksis er det bare en liten del av typen bærbare som dekkes av slikt. AtW Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Dell kan levere med FreeDOS hvis du ringer dem. det er vel bare på "kontor"-modellene? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 At Mac er ulikt Windows er helt ok, men hvorfor er det ikke greit at Linux er ulikt Windows? Vanedyr altså. Det har nok mye å gjøre med at Linux er gratis og Mac ikke er det. De som skifter til Mac har nødvendigvis tatt et valg, og det valget grunner nok i de fleste tilfeller i at de ikke er fornøyd med det OSet de sitter på. Ser man på Linux derimot vil folk som har gjort det valget være i mindretall. Det vil være langt flere som tester det ut i en time eller to fordi de har hørt at det skal være bra og at det er GRATIS :D Man slipper å være pirat. Dette er gjerne folk som er fornøyd med Windows, men kanskje ikke liker politikken til MS, eller rett og slett bare ikke ønsker å betale noe. Når det også gjerne disse menneskene som skriker høyest. De som faktisk skifter av andre årsaker hører man ikke mye til. Enten er man fornøyd med valget eller er man ikke det (og dermed hopper videre til Mac) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Barebone-bærbare finnes: netshop Og så har blant annet Multicom valgfritt innhold som de setter sammen for deg. At Mac er ulikt Windows er helt ok, men hvorfor er det ikke greit at Linux er ulikt Windows? Vanedyr altså. Det har nok mye å gjøre med at Linux er gratis og Mac ikke er det. De som skifter til Mac har nødvendigvis tatt et valg, og det valget grunner nok i de fleste tilfeller i at de ikke er fornøyd med det OSet de sitter på. Ser man på Linux derimot vil folk som har gjort det valget være i mindretall. Det vil være langt flere som tester det ut i en time eller to fordi de har hørt at det skal være bra og at det er GRATIS Man slipper å være pirat. Dette er gjerne folk som er fornøyd med Windows, men kanskje ikke liker politikken til MS, eller rett og slett bare ikke ønsker å betale noe. Når det også gjerne disse menneskene som skriker høyest. De som faktisk skifter av andre årsaker hører man ikke mye til. Enten er man fornøyd med valget eller er man ikke det (og dermed hopper videre til Mac) Det har nok også mye med å gjøre at Mac er et opparbeidet varemerke og at det blir sett på som litt eksklusivt. For det første er som oftest de som kjøper Mac innstilt på at Mac er helt ulikt Windows, i tillegg er det litt verre å innrømme at du er misfornøyd hvis du har kjøpt et dyrt produkt som "skal være bra", enn hvis det var gratis. Endret 28. november 2008 av efikkan Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Salg av produkter som iPod og iPhone har også gjort at en god del mennesker har fått et positivt inntrykk av varemerket Apple. Det ser ut til å ha vært en markant økende markedsandel på Mac'er etter disse produktene kom på markedet. Det virker også som om Mac blir "markedsført" en del igjennom TV. Tror Sex and the City hadde noen faste innslag med Mac-merke strategisk plassert, mener å hørt de har blitt vist i Heroes, Klikk-TV på IT-avisen, The OC, Veronica Mars, +++. Selv om ofte andre OS enn Windows og OS X blir brukt i en del filmer og serier er det ikke noe eget preg over dette som enkelt kan gjenkjennes hverken på maskinene eller OS. I tilleg ser Mac'ene veldig elegante og eksklusive ut, og grensesnittet er utrolig fint, noe som sikkert også gjør at folk sitter igjen med et positivt inntrykk. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Og de blir solgt av kompetent personell, noe som er meget viktig i salgsøyeblikket. Og hindrer i mange tilfeller at opplevelsen blir helt dritt med en gang det kommer noen småproblemer. Går du i en butikk og spør om/etter Linux så skal du være usannsynlig heldig dersom du møter en person som er kompetent på Linux. Endret 29. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Kompetansenivået til Linuxbrukere er det jo ikke noe å si på. Er vel ikke så mange av dem som bruker alternative operativsystem som må tilbake til selve butikken de kjøpte maskinen for å få hjelp? Dette er bare et spørsmål om å få slippe å betale windowsskatt på maskinen man kjøper. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Kompetansenivået til Linuxbrukere er det jo ikke noe å si på. Er vel ikke så mange av dem som bruker alternative operativsystem som må tilbake til selve butikken de kjøpte maskinen for å få hjelp? Nåja. Jeg vil nå si at det finnes både lite og veldig kometente Linux brukere, i likhet med brukere av de fleste andre operativsystemer. Men det er uansett ikke det jeg er ute etter her, det er kompetansen til personellet som selger og supporterer maskiner med Linux på jeg etterlyser. En betydelig andel av salget av slike maskiner, spesielt til kunder med noe mindre kunnskap om data, skjer faktisk gjennom en tradisjonell fysisk butikk. Og da er det selvfølgelig viktig at personellet har nødvendig kompetanse. For dersom du skal overbevise kunden om å kjøpe, trenger du å få frem fordelene, og du må kunne svare på spørmål de har. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 høna og egget igjen... fordi ingen spør etter linux, så vil ikke noen i butikkene kunne noe om det. og fordi ingen i butikkene kan noe om det, så vil ikke folk spørre etter linux. hurra galskap... Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Var innom datakjeden, så at de solgte Acer Asipre one med 512 MB minne og 8 GB lagreing, og Asus Eee med 1 GB minne og mer plass men Celeromprosessor til 2000 kroner. Dette er maskiner med Linux som har blitt levert tilbake da kjøperne ikke har klart å bruke operativsystemet. Tror det var ca 5 av Acer og 2 av Asus igjen på bordet om noen er intrerssert i en billig billigmaskin med Linux Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Ikke har klart å bruke operativsystemet? Det blir jo som å glatt innrømme at man er inkompetent til f.eks. kjøre bil/MC. Jaja.. det er forsåvidt mange som er det, men den innrømmelsen sitter lengre inne. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Heh. Det er vell ansatte datakjeden som sier at de ikke klarte det. Tipper ikke det er noe de innrømmer selv. Jeg ser for meg noe sånn som: "Faen for en møkka PC dere solgte meg, ingenting funker, alt er bare dritt, dette er det verste jeg noensinne har opplevd" Endret 3. desember 2008 av cyclo Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Joda, bare en penere måte å videreformulere det på det Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Da har vi litt å velge mellom. Dårlig produkt, inkompetente selgere eller 'dumme kunder'... Dumme kunder finnes per definisjon ikke så da må det være en av de to andre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Dumme kunder finnes per definisjon ikke heh, deg om det. AtW Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Nei, nei. Missforståelse ute og går tror jeg. Det finnes hopetall av dumme kunder, derimot finnes det ikke dumme spørsmål fra en kunde. Ethvert spørsmål i fra en kunde er et reelt spørsmål. All min erfaring er at man i utgangspunktet i sånne situasjoner kan dele saken i to. Enten skyldes det overivrige selgere (min erfaring sier meg at det ikke finnes så mange av dem på datakjeden, de pleier å være flinke å finne riktig produkt til riktig kunde), eller så skyldes det kunder som nekter å høre på selger. En selger kan være så flink han bare vil, men om kunden er av type stabeis som overvurdere egne evner er det lite man får gjort, man kan ikke nekte kunden å kjøpe produktet. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Det hadde uansett hjulpet om de som solgte disse maskinene vista hva Linux var, spurte noen spørsmål angående disse maskinene for en stund siden, men ga opp og gikk hjem for å lete etter svar på internett selv. På datakjeden fikk jeg inntrykk av at de passet på at jeg hadde tenkt igjennom valget av OS på maskinen (kanskje grunnet de tilbakeleverte maskinene). Personen som solgte maskinen brukte selv også noe Linux. Uansett ... var ikke meningen å skape en diskusjon om tomme kunder og dårlige selgere, var bare et tips til de som bruker Linux og ønsker en slik maskin veldig billig. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Uansett ... var ikke meningen å skape en diskusjon om tomme kunder og dårlige selgere, var bare et tips til de som bruker Linux og ønsker en slik maskin veldig billig. Komplett selger jo dem nå for 1795,-, så det var ikke så billig. Spesielt ikke hvis de var returvare, da er det egentlig grisedyrt. :s Tviler også på at grunnen til at Eee 900 med Linux er så billig nå er pga. problemer med OS, det er nok heller fordi den oversvømte markedet når den kom, og nå som den er såpass gammel som den er har butikkene vansker med å bli kvitt den. Den konkurrerer jo nå med Eee 901, Eee 1000H, A150 osv. som alle er teknisk bedre. A150 koster jo nå bare 2300,- for en langt sterkere maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå