Gå til innhold

Linux forhåndsinstallert? Nei takk!

Anbefalte innlegg

Men for å spole litt forover, og se på selve OSet og brukervennligheten så skjønner jeg ikke hva folk mener er galt med Linux i dag? Mange er raskt ute og kritisere, og klager over at enten MacOS X eller Windows er enklere, men det henvises sjelden til noe konkret :( Selv har jeg testet ut og observert ferske linux-brukere i alle aldre, og kjenner meg rett og slett ikke igjen i kritikken. Dette gjelder bl.a. elever på barneskole som brukte linux uten problemer. Og jeg har "eksperimentert" litt med foreldrene mine også, som er totalt "newbies" på data, etter jeg byttet ut WinXP med Linux på PCen deres. Jeg gjorde det ikke for å være slem eller noe, men fordi PCen var altfor slapp til å dra windows, og fordi jeg syns Windows er mer klønete å administrere. Og siden de trengte hjelp til hver minste ting i Windows (som i følge hardcore-fansen skal være så fantastisk brukervennlig!), syns jeg det var greit å tenke litt på meg selv også, og dermed gjøre jobben enklere for meg :)

Jeg er litt enig, jeg er i høyeste grad en Linux-newbie, og når jeg har prøvd det, så har ikke brukervennligheten stått tilbake for Windows, selv om det alltid finnes forbedringspotensiale. Jeg installerte Ubuntu, alle drivere var ferdi inne, maskinen klar til å brukes etter en lett install, i motsetning til windows der jeg må bruke mye tid på drivere og oppdateringer. Installering av programmer er enklere, alt blir oppdatert av seg selv, og er oversiktlig og fint å forholde seg til. Noen ting var vansklig, men det var enten fordi jeg gjorde det på en mer tungvindt måte enn nødvendig (kanskje pga forutinntatte holdninger angående behove for å bruke kommandoer til det meste?), eller fordi jeg ville gjøre noe avansert (som ikke er enkelt i windows heller, eventuelt ikke mulig å få til). Jeg synes ikke selve OSet står noe tilbake for windows, snarere tvert imot. For min del er det to ting som gjør at ejg bruker windows. 1. Jeg er mer kjent med det 2. Programmene jeg kjenner og liker, og også spill, finnes på windows. Det koster tid og energi å sette seg inn i noe nytt, det er jo forsåvidt forståelig at mange ikke orker det.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser igjen at enkelte klager over batteritid på bærbare med Linux. Det var noen mindre problemer da Ubuntu 8.04 kom ut, men dette er for lengst fikset. De bærbare jeg har prøvd i senere tid har ikke dårligere batteritid i Linux enn i XP, gjerne litt bedre faktisk. F.eks. nVidia-driverne er ganske gode til å regulere frekvens på gpu.

---

Jeg vil gjerne se en liste over fordeler med tanke på brukervennlighet i Windows. Det er noen, og så kan de sammenlignes med fordelene med Linux-distroer, f.eks. som listene i #60 og #225.

Den dagen Elkjøp og Expert tilbyr et bredt utvalg med PCer med Linux innlagt side ved side med Windows, så vil nok ganske mange velge Linux-distribusjoner. (gjerne tilby de samme PCene med enten Windows og/eller Linux valgfritt)

Lenke til kommentar

effikan: det er ikke til å skyve under en stol at battertid kan være et problem på GNU/Linux dersom hardwaren ikke er godt støttet. Dette skyldes hovedsaklig tre ting: produsenter som ikke konformerer helt med acpi standarder og mindre gode propritære drivere, og sist, men ikke minst: GNU/Linux brukere som ikke gidder å rapportere problemer på en god måte!

Lenke til kommentar

Så var vi i gang igjen med diskusjonen Linux vs Xp!

EU burde gjøre det forbudt å selge pcer med forhåndsinnstallert programvare. Da hadde vi sluppet å betale for XP hvis vi ikke ville ha det. Fritt valg av Linux distroer, og vi hadde sluppet all den hekkans bloatwaren som følger med nye pcer.

Da hadde det vært fri konkuranse mellom de forskjellige operativsystemene.

Så nå må Linuxfolka ta seg sammen, og klage dette inn for EU. Etter et par år med fri konkuranse og en prislapp på 0 kr ville nok Linux vokst seg stort, hvis det har livets rett.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

En prislapp på 0 kr for operativystemet er neppe realistisk for Linux på nye pcer. Det er betydelige kostnader som må tjenes inn ett eller annet sted dersom leverandørene skulle satset på Linux. Fritt != gratis

Ikke tror jeg man hadde kommet langt med et slikt søksmål heller, ikke uten heftig lobbyvirksomhet. Og det er et spill de propritære leverandørene kjenner bedre, og ikke minst har mer ressurser til å drive på med. EDIT-> Jeg mener også at grunnlaget for søksmål i beste fall er tynt. Når man som forbruker kjøper en ny PC forventer man (med god rett i mine øyne) et produkt som kan gjøre grunnleggende oppgaver. Og det kan ikke en pc gjøre uten et operativsystem og annen forhåndsinnstalert programvare.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det er da ikke uvanlig at en mindre del av prisen på PC er for support fra produsenten, og dekke sammensetningen og forbereding av programvare. Dette er ikke dyrere om de velger det ene eller andre systemet, og har ingenting med prisen på lisensen til operativsystemet.

Nå er det heller ingen automatikk mellom om noe er fritt og at det skal være gratis.

Lenke til kommentar
En prislapp på 0 kr for operativystemet er neppe realistisk for Linux på nye pcer. Det er betydelige kostnader som må tjenes inn ett eller annet sted dersom leverandørene skulle satset på Linux. Fritt != gratis

Ikke tror jeg man hadde kommet langt med et slikt søksmål heller, ikke uten heftig lobbyvirksomhet. Og det er et spill de propritære leverandørene kjenner bedre, og ikke minst har mer ressurser til å drive på med. EDIT-> Jeg mener også at grunnlaget for søksmål i beste fall er tynt. Når man som forbruker kjøper en ny PC forventer man (med god rett i mine øyne) et produkt som kan gjøre grunnleggende oppgaver. Og det kan ikke en pc gjøre uten et operativsystem og annen forhåndsinnstalert programvare.

I første omgang burde kravet være at en kan få velge å kjøpe en pc uten OS. Synes å huske at Komplett sa at en lisens kostet ca 800 kroner. Hvis jeg finner en pc på Elkjøp som oppfyller mine krav, burde jeg kunne få velge å få den uten OS og dermed få den billigere.

Drømmen hadde vært at jeg hadde hatt mulighet til å velge OS på en slik maskin.

5000 uten OS

5300 med Linux

5800 med Windows.

Det hadde vært valgfrihet.

Lenke til kommentar

Det koster penger for Dell å tilpasse, gi support, gjøre egne forbedringer, sette eget preg etc. på Linuxdistroen også. Synes det er helt greit at de tar seg betalt for det, problemet ligger i om de også tar seg ekstra betalt for mye av det andre har bidratt med innen åpen kildekode, men tydeligvis mange forskjellige meninger om dette ...

Lenke til kommentar
hvorfor skal en med linux koste 5300,-?

en cd koster jo 2,- så hvorfor skal en gratis linux lisens koste da 298 inklusiv cd'n som koster 2kr

Hvis Elkjøp installere en Linux distro, garanterer de at den vil virke. De bør ha betalt for den kompetansen. De må installer en distro, aktivere drivere for 3d kort, legge inn open office og andre programmer. Det tar tid og krever kompetanse. 300.- høres greit ut for meg.

Lenke til kommentar
Jeg sier at trangsynthet og fanboyisme er like dumt, uansett hvilken side det er fra.
Det er svært langt fra min tolkning av det du sier i tråd etter tråd. Du lovpriser fanboism fra MS-leiren, og nekter å innse at det eneste vi andre vil er å stå fritt til å velge hvilket OS vår maskin skal ha. Det er mulig at det er altfor mye å ta inn over seg når man lever av MS-programvare, men jeg personlig synes det er et absolutt lavmål uansett hvor man hever lønna si.
Lenke til kommentar
Jeg sier at trangsynthet og fanboyisme er like dumt, uansett hvilken side det er fra. Om det er rimelig eller ikke gjøre ikke saken noe bedre og er for meg uinteressant her. Det fører ingen diskusjon videre.

Hmm

Jeg regner med at du har postet dette utsagnet i denne tråden, fordi du mener det passer på noen?

Definisjon på fanboy hentet fra Wikipedia: "Fanboy is a term used to describe any individual who is devoted to a single subject in an emotional or fanatical manner, or to a single point of view within that subject, often to the point where it is considered an obsession."

Som jeg forstår det, betyr det at du er fanatisk ift det du bruker, det være seg Intel, Microsoft eller Nvidia. Du har liten erfaring når det gjelder alternativene og du hevder det du bruker er best, selv om du ikke har prøvd alternativet.

De er en ting som kjennertegner alle Linuxbrukeren, vi har brukt, eller bruker Windows produkter. Vi velger å bruke linux på våre private pcer, det valget har vi ikke på jobbpcer. Vi mener at Linux er bedre ved at vi faktisk har brukt/bruker Microsoft sine produkter.

En Microsoft bruker har som oftest ikke brukt ett linux produkt over lengre tid. Mange i denne tråden sier at å bruke Linux ikke er aktuelt, uten å ha prøvd det i det hele tatt, eller bare brukt det i noen timer.

For meg er det ganske klart hvem som er fanboys og hvem som ikke er det.

De som er avhengig av å spille Windows spill, bruker en lovlig versjon av photoshop og må bruke docx, så er ikke Linux ett alternativ. Hvor mange % av den norske befolkning gjelder det?, 20%?

Jeg tror at flesteparten av de som bruker Linux er enig med meg. Dessuten tror jeg de er enig i følgende : Hvis du er fornøyd med Microsoft sine produkter, så bruk dem. Men kall ikke oss som velger Linux for fanboys og sneversynte. Vi har tatt et valg basert på langtidsbruk med forskjellige OS, har du gjort det samme?

Lenke til kommentar
Det er svært langt fra min tolkning av det du sier i tråd etter tråd. Du lovpriser fanboism fra MS-leiren, og nekter å innse at det eneste vi andre vil er å stå fritt til å velge hvilket OS vår maskin skal ha. Det er mulig at det er altfor mye å ta inn over seg når man lever av MS-programvare, men jeg personlig synes det er et absolutt lavmål uansett hvor man hever lønna si.

Dette sier kun noe om din lese- og tolkningsevne er jeg redd. Ikke uventet.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du har postet dette utsagnet i denne tråden, fordi du mener det passer på noen?

<snip>

Det var et veldig langt svar på noe jeg ikke har skrevet i det hele tatt. Mitt innlegg var et svar på et tidligere innlegg i tråden og et forsøk på å poengtere at trangsynthet er noe som finnes på begge sider i denne diskusjonen og som er like dum uansett hvor forståelig den er og uansett hvor mange argumenter du kommer med for at "de andre" er fanboys.

Jeg bruker selv både MS-produkter og Linux og andre open-source-alternativer på mine maskiner, både privat og i jobbsammenheng. Jeg synes MS lager drivende gode produkter på enkelte områder samtidig som det finnes svært gode open-source-produkter også. Jeg er ikke noen tilhenger eller motstander av den ene eller andre siden. Jeg er tilhenger av gode programmer som gjør det jeg og mine kunder har bruk for.

Lenke til kommentar

Det blir jo spennende å se hvordan folk forholder seg når de får servert et grensesnitt som ser likt ut for windows og linux versjonene som kommer med Asus eee-maskinene. Da får man se om det er kjernen som ligger til grunn for misnøye, eller om det er "easy-interface" fra xandros.

Personlig tror jeg ikke det blir den helt store forskjellen i responsen, det ser og føles sikkert like ille på windows xp, så de må nok få orden på ting før vanebrukerne finner seg alternativer med vanilla xp installasjon. All verdens bloatware bundlet med systemet er faktisk bedre enn easy-interface.

Lenke til kommentar
I første omgang burde kravet være at en kan få velge å kjøpe en pc uten OS.

Ja, dette er mye viktigere for meg i første omgang enn at pc'er kommer ferdig innstalert med Linux på lik linje med Windows. Kanskje noe mer realistisk også. Et påbud om at alle pc'er også skulle være tilgjengelig uten OS kunne jeg nok vært villig til å jobbe for.

Lenke til kommentar
I første omgang burde kravet være at en kan få velge å kjøpe en pc uten OS.

Ja, dette er mye viktigere for meg i første omgang enn at pc'er kommer ferdig innstalert med Linux på lik linje med Windows. Kanskje noe mer realistisk også. Et påbud om at alle pc'er også skulle være tilgjengelig uten OS kunne jeg nok vært villig til å jobbe for.

Kjøper du en PC i deler *er* den uten OS. ;)

Lenke til kommentar

Laptoper kommer stort sett ferdig skrudd sammen ja (og det skal du være glad for, de er vesentlig værre å skru på enn vanlige pcer eller servere)

Men jeg fant noen* som tilsynelatende selger laptoper uten OS på andre forsøk... Ikke så vanskelig med andre ord.

*Multicom.no, jeg fullførte *ikke* kjøpet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...