hobgoblin Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hva er andelen av Windowsbrukere/tilhengere som har prøvd Linux? Og hva er andelen Linuxbrukere/tilhengere som har prøvd Windows? I mer enn to timer altså. Min oppfatning er at en god del av de som kritiserer Linux ikke vet nok om hva de snakker om, i motsetning til Linuxtilhengerne som brukte Windows en god stund før de byttet til Linux, og kanskje bruker det fortsatt. fordømt godt spørsmål. er innimellom jeg får inntrykk av at folk har avskrevet linux pga en erfaring dem gjorde seg med en distro for 5-10 år siden, og ikke tatt en titt på ting siden. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Det er uendelig festlig å se hvor mye mer trafikk det blir på forumet hver gang Hardware.no publiserer en eller annen artikkel som er pro/con Linux. Ikke så rart, selv om det er få brukere av Linux sammenlignet med Windows, så har vel 98% av Linuxbrukerne interesse for data og oppsøker og deltar på slike datarelaterte sider. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hva er andelen av Windowsbrukere/tilhengere som har prøvd Linux? Og hva er andelen Linuxbrukere/tilhengere som har prøvd Windows? I mer enn to timer altså. Min oppfatning er at en god del av de som kritiserer Linux ikke vet nok om hva de snakker om, i motsetning til Linuxtilhengerne som brukte Windows en god stund før de byttet til Linux, og kanskje bruker det fortsatt. fordømt godt spørsmål. er innimellom jeg får inntrykk av at folk har avskrevet linux pga en erfaring dem gjorde seg med en distro for 5-10 år siden, og ikke tatt en titt på ting siden. Evt. hørt at noen har prøvd og som syntes at det var dårlig Lenke til kommentar
idos Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (PS. Den greia var selvsagt bare et eksempel. Jeg _digger_ Laphroaig Quarter Cask av hele mitt hjerte og foretrekker et glass av den over en pils når som helst) Får du kjøpt den på polet ? .. er selv whiskey digger... selv liker jeg Glenlivet best men er klar for å prøve andre... uhh dette ble veldig Off Topic.. men samtidg ikke.. å prøve noe nytt er viktig for kropp og sjel tror nå jeg.. Enkelte har her hevdet at de som bruker PC-en som verktøy foretrekker Windows. Fordi det "bare virker" .. så er mine erfaringer annerledes. De fleste jeg kjenner som jobber med musikk, grafikk m.m foretrekker Mac fordi den bare virker.. Selv liker jeg Mandriva best... fordi det bare virker... ut av boksen... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Kjøpte selv en Asus 900 minipc med Linux forhåndsinstallert. Og jeg ble ikke imponert i heletatt. OSet var tregt som få, kunne henge i et par sekunder her og der hele tiden. Samt at det trådløse absolutt ikke koble seg opp. Sistnevnte er sånt som bare bør funke i 2008. Asus burde ikke levere et OS med en slik PC hvor driverne enten er i beta-fase (i praksis) eller som er dårlig testet. Leste mye omkring på forumene til Asus at flere hadde samme problem. Og når folk kjøper en PC som småhenger hele tiden samt at WLAN ikke fungerer på, så er det ikke rart at de får et dårlig inntrykk. Det der kan du skylde hardwaren for. Linux variantene ble levert med SSD. Disse SSD diskene er langt fra de kjappeste når en ser mot en vanlig harrddisk. Og hva er grunnen til at XP ble levert med normal harddisk da? Det ville ikke fungert på de SSD diskene grunnet ytelsen på dem. Dessuten ville tatt for mye plass. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 @Kenny Bones : Det finnes to utgaver av den med SSD, en med kun de trege og en med en rask og en treg ... om jeg husker riktig. I Norge så er det med 901-utgaven kun den trege varianten. Skal sjekke opp dette og finner kilder når jeg for tid. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hva er andelen av Windowsbrukere/tilhengere som har prøvd Linux? Og hva er andelen Linuxbrukere/tilhengere som har prøvd Windows? I mer enn to timer altså. Min oppfatning er at en god del av de som kritiserer Linux ikke vet nok om hva de snakker om, i motsetning til Linuxtilhengerne som brukte Windows en god stund før de byttet til Linux, og kanskje bruker det fortsatt. fordømt godt spørsmål. er innimellom jeg får inntrykk av at folk har avskrevet linux pga en erfaring dem gjorde seg med en distro for 5-10 år siden, og ikke tatt en titt på ting siden. Hvor oppdatert linux-kunnskap skal man ha før man får lov til å uttale seg negativt da? Mitt inntrykk er at hvis du har en negativ linux-erfaring å komme med vil fanboyene kaste seg over deg uansett hvor fersk og relevant erfaringen din er... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Er ikke det som alt annet her i verden at man bør ha nok erfaring med noe til å vite at det man sier faktisk stemmer før man uttaler seg negativt om det? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Er ikke det som alt annet her i verden at man bør ha nok erfaring med noe til å vite at det man sier faktisk stemmer før man uttaler seg negativt om det? du har faktisk et meget godt poeng, som tidligere nevnt har vi linux brukere en mengde erfaringer om forskjellige OS'er som gjør oss i stand til å se litt lengre en den vanlige mannen i gata Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Men dere kommer håpløst til kort når dere skal vurdere hvordan linux-nybegynnere vil oppfatte linux Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Men dere kommer håpløst til kort når dere skal vurdere hvordan linux-nybegynnere vil oppfatte linux Langt ifra! Problemet med mange slike windows vs linux-sammenlikninger er at sammenlikningsgrunnlaget er helt feil. De fleste kjøper nemlig Windows oem ferdig installert på Elkjøp-maskinene sine, mens Linux typisk installeres manuelt, på helt vilkårlig hardware. Dermed blir det nødvendigvis mer bingo, siden det ikke er noen hardware-produsent som tar ansvar for å testing, installasjon av drivere osv. Men her i tråden handler det om forhåndsinstallering av linux, og da burde vi forvente at PC-produsenten gjør en skikkelig jobb. Dessverre har mange netbook-produsenter gjort en mer halvhjertet jobb, både med dårlig hardware (treige liksom-SSD disker, dårlig støttet WLAN...) og at de har valgt meget sære Linux-distroer. Selv jeg som har brukt ganske mange ulike linux-distroer over en 10-årsperiode hadde aldri hørt om Linpus osv. Men for å spole litt forover, og se på selve OSet og brukervennligheten så skjønner jeg ikke hva folk mener er galt med Linux i dag? Mange er raskt ute og kritisere, og klager over at enten MacOS X eller Windows er enklere, men det henvises sjelden til noe konkret Selv har jeg testet ut og observert ferske linux-brukere i alle aldre, og kjenner meg rett og slett ikke igjen i kritikken. Dette gjelder bl.a. elever på barneskole som brukte linux uten problemer. Og jeg har "eksperimentert" litt med foreldrene mine også, som er totalt "newbies" på data, etter jeg byttet ut WinXP med Linux på PCen deres. Jeg gjorde det ikke for å være slem eller noe, men fordi PCen var altfor slapp til å dra windows, og fordi jeg syns Windows er mer klønete å administrere. Og siden de trengte hjelp til hver minste ting i Windows (som i følge hardcore-fansen skal være så fantastisk brukervennlig!), syns jeg det var greit å tenke litt på meg selv også, og dermed gjøre jobben enklere for meg Uansett, når det gjelder brukervennlighet har jeg konkludert med at nybegynnere ikke har disse voldsomme problemene som noen snakker om med Linux sammenliknet med Windows/MacOS. Det er vel ofte heller de som tror de kan en del data som får problemer - altså typen som har brukt Windows i ørten år, og lært alle de rare triksene man trenger for å kjøre Windows bra, men som aldri har vært borti noe annet OS. Disse sliter nok mest, fordi de er så fastlåste i Windows-tankegangen, og forventer av en eller annen grunn at alt skal være helt likt i Linux. Merkelig med det, for ser vi på Mac så appelerer de jo mer til ikke-tekniske folk, og en del ser ut til å kjøpe Mac kun pga design. Men der er folk tydeligvis mer åpne for nye idéer, og jeg husker ikke en gang sist noen klaget over at den nye Mac'en ikke oppførte seg likt som Windows, eller at man ikke kunne kjøre Windows-programmer. Og her snakker vi ofte om folk som ikke er spesielt avanserte databrukere. Her ligger det kanskje en utfordring? "Alle" skjønner at MacOS er et annerledes OS, men en del tror kanskje dessverre at Linux er en slags gratis Windows-variant. Dette inntrykket må isåfall bekjempes. Endret 27. november 2008 av Langbein Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Men dere kommer håpløst til kort når dere skal vurdere hvordan linux-nybegynnere vil oppfatte linux Om vi tar et eksempel fra mobilverden (da tenker jeg ikke på windows mobiler) men de ulike programwaren og styringene, som har vært forskjellig fra Nokia, Sony Ericsson, Samsung osv. Det er ingen av de du har stilt deg om på 2 timer om du går fra Nokia til samsung osv. Selv tekstmeldinger har som regel forskjellige knoter for alt bortsett fra ABC. Man må bruke telefonen 14 dager før man har omvendt seg fra det en var vant med på den forrige. Men, når det gjelder linux ser jeg flere gidder ikke eller gir opp første kvelden, fordi det var en enkelt ting som ikke var der det var i windows. Poenget er at man kan ikke uttale seg om noe basert på noen få prøvetimer. Man må ta ting i bruk over tid, og tilegne seg samme kunnskap/mengde. Først da ser man hvilket os som faktisk passer best for en, og har mer å legge til grunn at det er dårlig og det er bra osv. Jeg husker jeg gikk fra Nokia til SE og hvor kronglete jeg synes det var og tenkte, jøsses så tungvint. Problemet var vel mer min vane, for innen en uke ble det mottsatt å gå tilbake.... Jeg skal ikke sitte her å si at linux er best. Jeg for min del bruker mye windows, men det er som oftest pga manglende driverstøtte og programmer som ikke kan erstattes fult ut. Men på den annen side har jeg begynt å bruke linux mer og mer ettersom jeg får mer erfaring og kunnskap. Stort sett synes jeg det aller aller meste blir enklere, mer stabilt og hurtigere bare man lærer bruken. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hvordan står det til med slik opprydding i Linux? Jeg tipper at de der har orden på sysakene. Har Linux orden på dette, så det ikke ligger alt mulig type søppel igjen i systemet? Håper noen gidder å svare på dette som jeg har lurt på en stund. Åpne muligheter er GNU/Linuxs mellomnavn, så det finnes selvsagt forskjellige måter å installere programmer på. Du kan laste ned kode (eller skrive selv som jeg egentlig skulle ha gjort nå ) som du kompilerer og kjører direkte, du kan laste ned ferdig kompilerte applikasjoner du bare eksekverer, du kan laste ned kode i selvkompilerende og -installerende pakker, du kan laste ned ferdigkompilerte selvinstallerende pakker, du kan laste ned ferdigkompilerte og via pakkesysteminstallerende pakker og du kan bruke pakkesystemet til å trekke ned slike pakker for deg. Første og andre vil ikke automatisk ryddes. Tredje og fjerde er avhengig av at det medfølger et avinstallasjonsscript. ( VMware for systemer ikke basert på RPM installeres på den måte ) Femte og sjette bruker pakkesystemet ( som det finnes flere av ), og er den anbefalte måte, og omtrent eneste jeg bruker. Pakkesystemet vet hvilke pakker som er tilgjengelig ( 25095 for meg på denne maskinen ), hvilke som er installert ( 1480 her ), hvor de er installerte og hvilke pakker som er avhengig av andre pakker. For i DPKG ( Debians pakkesystem ) har hver pakke en liste over hvilke pakker den er avhengig av, og programmer distribueres ikke som store "her er alt du trenger, inkludert biblioteker" på opptil hundrevis av megabyte, det er bare (oftest) små enkeltpakker som krever fra null til flere titalls andre pakker, og pakkesystemet tar seg av å installere de du ikke har fra før. Legger jeg f.eks til en tenkt pakke "hund" som er avhengig av pakken "pattedyr" vil "pattedyr" automatisk bli installert. Dersom jeg avinstallerer "pattedyr" vil også "hund" avinstalleres da den eller ville bli ødelagt. Ved en avinstalleres fjernes alt utenom brukerens konfigurasjonsfiler i en skjult mappe i hjemmemappa. De fleste programmer er laget slik at dersom en slik konfigurasjonsmappe blir flyttet fra ett system til et annet vil det oppføre seg akkurat som på det forige. Resultatet av det er at du bare trenger å ta backup av hjemmemappe di for å bevare oppførsel i de fleste applikasjon ved systembytte. At voksne folk som ikke lider av dataangst helt greit hånterer og trives med en preinstallert linux har jeg ingen problemer med og tro. Fattern har hatt PC siden 96 og har gått gjennom Win95/98/2k/XP med meg som sysadmin for hardware og software. I sommer installerte jeg (som jeg tidligere har skrevet) Ubuntu på maskinen hans og gav en ti minutters veiledning. Jeg har ikke hørt noe siden, men forige uke spurte jeg han over telefonen og eneste han sa var "det fungerer fint det". Success story. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Kan jo legge til, fra JohndoeMAKTs innlegg, at de aller fleste bruker pakkesystemet. Det er bare i helt spesielle tilfeller du har bruk for de første metodene. Alle programmer du har installert vha pakkesystemet vil også oppdateres automatisk, sammen med resten av systemet. Det er veldig behagelig. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Alt skal i mine øyne innstaleres via pakkesystemet, hvis ikke så vil jeg at "you're doing it wrong" når det kommer til Linux systemadministrasjon. Det er pakkesystemets oppgave å holde styr på programvare, for det gjør den overlegent mye bedre enn brukeren selv. EDIT: nå er det ikke alle dette vil være like viktig for, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å ikke benytte pakkesystemet. Endret 27. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hehe, er litt underholdende å lese slike tråder. Mange sider tilbake var det noen som nevnte eksponensiell vekst i bidrag til fri programvare, og mistenkte dermed proporsjonal vekst i brukermassen også. Dette utsagnet kan jeg se meg enig i av den enkle grunn at verden fremdeles "plages" av eksponensiell befolkningsvekst. Selvom brukerandelen skulle holde seg konstant, vil dette implisere en tilsvarende hurtig vekst i brukermassen. Riktignok (muligens?) er det vel områder uten spesielt god tilgang på datautstyr som har den høyeste befolkningsveksten, men dette burde ikke påvirke vekstraten nevneverdig. Er det noen som vet hvordan forholdet mellom verdens befolkning med tilgang på datautstyr og den totale befolkningen har utviklet seg de siste årene? Hadde vært trist om dette gikk baklengs - både for argumentasjonen min sin del, og for deres fremtid i den globaliserte økonomien blablaetcetc. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Men dere kommer håpløst til kort når dere skal vurdere hvordan linux-nybegynnere vil oppfatte linux Nei, f.eks min samboer gikk helt uten noe problem over til Linux. Hun bruke nå Vista på sin men hun har jo ingen problemer med og låne mine linuxboxer. Der hvor jeg jobber har da flere reine windowsbrukere lånt bærbare med linux uten at de trenger noe spesiell oppfølging. Selv min sønn på 8 bytter mellom systemene uten problemer. Hva mener du er problemet? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ankepunktet er trådløse kort, der er det mange problemer med Linux. Men virker det så er Linux helt greit og kan overta for de fleste. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ankepunktet er trådløse kort, der er det mange problemer med Linux. Men virker det så er Linux helt greit og kan overta for de fleste. Jasså? Jeg testa nå nettopp ubuntu 8.10 live. Smakk rett inn med en cnet usb adapter jeg hadde. Ikke hatt problem med noen andre adaptere heller jeg kan huske de siste 1-2 årene. Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ankepunktet er trådløse kort, der er det mange problemer med Linux. Men virker det så er Linux helt greit og kan overta for de fleste.Som det antydes her har denne støtten tatt et kvantesprang fremover. Dessverre ligger den nyeste Atheros driveren i backports (den ble ikke ansett som testet nok da Ubuntu 8.10 kom ut), men det er fort gjort å få den inn etterpå. Siste Fedora som er sluppet nå burde ha det aller meste inne. Jeg vil gjerne vite om akkurat hvilke trådløse kort man har problemer med nå. Jeg kjenner ikke til noen. Suspend/hibernate har blitt nevnt, denne støtten er nå dramatisk bedre enn tidligere, jeg opplever ingen problemer med denne funksjonaliteten lengre (kjører nå Kubuntu 8.10 på laptopen). Kahuna, jeg begynner ærlig talt å bli lei av måten du generaliserer på. Det er ingen tvil om at valg av OS og hardware på EEEPC har skapt unødvendige problemer for deg, men du burde også vite nok nå til å forstå at dette kunne ASUS gjort mye bedre. Bruk heller din ferskeste erfaring med Ubuntu 8.10, så ser du et litt mer representativt bilde. Manglende drivere er nemlig problematisk uansett OS, det er noe mange windowsbrukere erfarer også. Ingen her som er uenig med deg i det. Dagene hvor denne problematikken var mye verre på linux ved ny hardware ser heldigvis ut til å endelig gå mot slutten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå