cyclo Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg synes slik trangsynthet er like "feil", uansett om det er fra den ene eller andre siden. Det er mitt poeng. Det er like mange på begge sider her i diskusjonen (grovt sett) og alle er like gode (eller dårlige). Der er jeg helt enig. Jeg har ikke noe til overs for fanboyism uansett. Men det var altså ikke det jeg pratet om denne gangen. Det slo meg hvor mye energi som brukes for å forsvare noe som absolutt ikke har noe behov for å forsvares. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Jeg får bare gjenta det jeg sa: Jeg synes slik trangsynthet er like "feil", uansett om det er fra den ene eller andre siden. Det er mitt poeng. Det er like mange på begge sider her i diskusjonen (grovt sett) og alle er like gode (eller dårlige). Hva en eller annen dommer i USA mener om Microsoft endrer ikke på det. Jeg antar innlegget ditt var ment som svar på mitt. Trangsynhet er galt uansett hvilken side en argumenterer for, og fanboyisme finnes på begge sider av gjerdet, ja, men du bommer veldig på poenget mitt. Jeg forsøkte meg på en ren objektiv vurdering av hva de ulike parters handlinger sier, og hvorvidt de ulike parters fanboys' holdninger og responser er (rimelig) grunngitt i dette. Jeg listet opp en rekke av Microsofts handlinger som jeg tror i stor grad har påvirket Linux-"fanboys" sine holdninger mot Microsoft. Jeg stilte deg spørsmålet om du kan peke til lignende handlinger fra den andre siden som kan være grunn til Microsoft-"fanboys" sine holdninger mot Linux. Kan du? EDIT: Typo. Endret 27. november 2008 av jorgis Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Tvertimot, dersom du kom og sa til meg at Laphroaig Quarter Cask whisky smaker vemmelig, så hadde jeg kanskje trodd at enten så liker du kanskje ikke så godt whisky, eller at det faktisk ligger noe i det du sier. Jeg måtte jo selv ha smakt den for å kunne mene noe om smaken. Synes for øvrig Wiser's smaker ganske bra. http://en.wikipedia.org/wiki/Wiser%27s_whisky Ah. Men for å fortsette analogien. Hva om jeg bare hadde drukket øl hele livet mitt, og kankje (men ikke nødvendigvis) har tatt en liten slurk av den nevnte whisky, for deretter å bruke masse krefter og energi på å fortelle alle som drikker denne typen whisky at de er sære, og at den aldri vil slå ann, at den er vanskelig å drikke, smaker vondt, etc. (PS. Den greia var selvsagt bare et eksempel. Jeg _digger_ Laphroaig Quarter Cask av hele mitt hjerte og foretrekker et glass av den over en pils når som helst) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Og for å gå litt off topic, men mye av det samme. Hvor mange nye maskiner som er levert med windows i dag, leveres ikke med en ferdig installert utgave av Norton AV. Den er i praksis vanskelig og bli kvitt, og skal man ta argumentene flere har mot at folk ikke kan en dritt, og må ha det enkelt og ferdig, så har de valget mellom å kjøpe ny lisens til norton etter 3mnd eller sitte usikret. Det sier seg selv, bundling er vel den mest effektive salgsmetoden. Er det noen som ville funnet seg i måtte kjøpe Sony bilstereo med hver eneste ny bil, og ønsket du noe annet måtte du ha med den uansett? Kanskje teite poenger, men jeg går nå helt på low-level iq, for mye av dette fungerer i praksis helt likt om det hadde vært sånn. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hadde vært spennende om du klarte å sette sammen en topp 10 liste over punkter linux er mer brukervennlig enn windows. Som Ubuntu-bruker kan jeg jo nevne noen av mine favoritter: - KDE og GNOME ("Skrivebordsmiljø") Begge disse gir (etter min mening) en betydelig merverdi over tilsvarende i Windows av den typen man merker i sitt daglige arbeid. Det være både ekstra funksjonalitet her og der, fleksibiliteten, små smarte finurligheter eller mer imponerende funksjonalitet. - Mer robust Alt av sikkerhets-problemer som raser Windows-verden er det i praksis fritt for. Ingen behov for å bruke energi på ekstra beskyttelseskjold ("anti-virus" osv.) og andre problem-skapere (kanskje ikke så stort problem for den vanlig tekno-kåte diskusjon.no-debattanten, men for "vanlige brukere" kan dette skape store problemer). Merk at debatten om hvorfor Linux-OS ikke har noe sånt problem er irrelevant her - realiteten er at det rett og slett ikke er noe problem. Mer robust innebærer også sånt som at det er tilnærmet fritt for den beryktede "Windows-råta". - Overlegen medfølgende programvarepakke Med Ubuntu får man en rimelig komplett og kraftig pakke av programmer for multimedia-avspilling, tekstredigering/regneark/presentasjon osv., bilderedigering, IM, epost/kalender, bildeorganisering, dokumentvisning osv. Mye av den medfølgende programvaren kan ikke erstattes i Windows uansett hvor mye man leter. - Programvare mindre styrt av eier-interresser Med dette sikter jeg til Windows sin leie tendens til å støtte så lite teknologier som overhodet mulig utover de dem eier selv. Hva skjer f.eks viss du prøver å åpne en divx-fil i Windows? Jo, du får en frastøtende feilmelding, men viss man så prøver det samme i Ubuntu så får du en vennlig beskjed om problemet og spørsmål om du ønsker at den nødvendige codecen skal automatisk installeres så du kan se filmen. Dette fordi Microsoft er mer interessert i at kundene skal bruke deres egne Windows Media-formater fremfor å hjelpe brukeren. Dette gjelder nesten alle aspekter ved Windows, men noen andre utpregede eksempler utover multimedia-codecs er arkivformater, bildeformater, pdf, nettverksprotokoller og ikke bare formater, men også hele programmer, f.eks hadde det vært på huet ut for Firefox som standard i Ubuntu viss utviklerne hadde vurdert en annen nettleser som bedre for brukeren, men hos Windows er det fullstendig uaktuelt å bytte ut deres egen IE uansett hvor mye bedre brukerene hadde hatt av en annen nettleser. Sånne ting opplever jeg som unødvendige hakk i Windows-opplevelsen, mens det i Ubuntu går silkemykt. (Og for mindre flinke brukere blir det fort full stopp når de møter sånne hindre). - Maskinvare-støtte Denne virker antagelig rar for mange, men faktum er at Ubuntu out-of-box har støtte for mye mer maskinvare enn Windows. For noen vil det sikkert være et større problem at de har en enhet uten Linux-støtte i det hele tatt, men personelig vurderer jeg det som mer verdifullt at jeg kan benytte et maksimalt utvalg uten noe som helst styr med drivere, selv om det betyr at jeg må styre unna endel feller ved nyinnkjøp. Har flere viktige punkter og komme med også, men nå ble det jaggu sent og langt nok Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Og for å gå litt off topic, men mye av det samme. Hvor mange nye maskiner som er levert med windows i dag, leveres ikke med en ferdig installert utgave av Norton AV. Den er i praksis vanskelig og bli kvitt, og skal man ta argumentene flere har mot at folk ikke kan en dritt, og må ha det enkelt og ferdig, så har de valget mellom å kjøpe ny lisens til norton etter 3mnd eller sitte usikret. Det sier seg selv, bundling er vel den mest effektive salgsmetoden. Er det noen som ville funnet seg i måtte kjøpe Sony bilstereo med hver eneste ny bil, og ønsket du noe annet måtte du ha med den uansett? Kanskje teite poenger, men jeg går nå helt på low-level iq, for mye av dette fungerer i praksis helt likt om det hadde vært sånn. Synes egentlig det var ok sammenligninger jeg, med unntak av at man selvsagt fint kan kjøre bilen uten stereo da. Men ellers er det mye av det samme, man blir påtvunget et produkt man ikke ønsker. Endret 27. november 2008 av cyclo Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Og for å gå litt off topic, men mye av det samme. Hvor mange nye maskiner som er levert med windows i dag, leveres ikke med en ferdig installert utgave av Norton AV. Den er i praksis vanskelig og bli kvitt, og skal man ta argumentene flere har mot at folk ikke kan en dritt, og må ha det enkelt og ferdig, så har de valget mellom å kjøpe ny lisens til norton etter 3mnd eller sitte usikret. Det sier seg selv, bundling er vel den mest effektive salgsmetoden. Spørsmålet da er om det er like effektivt om en endre opp med å måtte betale tilbake 50% av maskinens pris når noen krever refundering? Jeg vil tippe en OEM får Norton-lisensen (3mnd elns) gratis av Symantec, men når en kunde kan kreve å få refundert _verdien_ av programvaren, og det er kun OEMen som betaler (ikke Symantec), må en se litt på om det lønner seg... Det er OEMen som sitter igjen med kostnaden her. En annen ting er jo at kunder i stadig større grad er gått lei av å få masse bloatware og annen uønsket programvare trøkket ned strupen for hver nye maskin en kjøper. Dell IdeaStorm hadde "No preinstalled bloatware" som en av de mest populære ideene. Er det noen som ville funnet seg i måtte kjøpe Sony bilstereo med hver eneste ny bil, og ønsket du noe annet måtte du ha med den uansett? Nei, det er derfor jeg synes det er sykt at folk finner seg i å måtte få med en Windows-lisens (og gjerne alt annet av bloatware en blir pålesset også) i alle nye maskiner. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Jeg antar innlegget ditt var ment som svar på mitt. Trangsynhet er galt uansett hvilken side en argumenterer for, og fanboyisme finnes på begge sider av gjerdet, ja, men du bommer veldig på poenget mitt. Jeg forsøkte meg på en ren objektiv vurdering av hva de ulike parters handlinger sier, og hvorvidt de ulike parters fanboys' holdninger og responser er (rimelig) grunngitt i dette. Jeg listet opp en rekke av Microsofts handlinger som jeg tror i stor grad har påvirket Linux-"fanboys" sine holdninger mot Microsoft. Jeg stilte deg spørsmålet om du kan peke til lignende handlinger fra den andre siden som kan være grunn til Microsoft-"fanboys" sine holdninger mot Linux. Kan du? Unnskyld meg men; kan vi diskutere det jeg har skrevet og ikke alt mulig annet? Jeg sier at trangsynthet og fanboyisme er like dumt, uansett hvilken side det er fra. Om det er rimelig eller ikke gjøre ikke saken noe bedre og er for meg uinteressant her. Det fører ingen diskusjon videre. Endret 27. november 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Det er forøvrig en tråd angående refundering av windows oem her Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Og for å gå litt off topic, men mye av det samme. Hvor mange nye maskiner som er levert med windows i dag, leveres ikke med en ferdig installert utgave av Norton AV. Den er i praksis vanskelig og bli kvitt, og skal man ta argumentene flere har mot at folk ikke kan en dritt, og må ha det enkelt og ferdig, så har de valget mellom å kjøpe ny lisens til norton etter 3mnd eller sitte usikret. Det sier seg selv, bundling er vel den mest effektive salgsmetoden. Spørsmålet da er om det er like effektivt om en endre opp med å måtte betale tilbake 50% av maskinens pris når noen krever refundering? Jeg vil tippe en OEM får Norton-lisensen (3mnd elns) gratis av Symantec, men når en kunde kan kreve å få refundert _verdien_ av programvaren, og det er kun OEMen som betaler (ikke Symantec), må en se litt på om det lønner seg... Det er OEMen som sitter igjen med kostnaden her. En annen ting er jo at kunder i stadig større grad er gått lei av å få masse bloatware og annen uønsket programvare trøkket ned strupen for hver nye maskin en kjøper. Dell IdeaStorm hadde "No preinstalled bloatware" som en av de mest populære ideene. Er det noen som ville funnet seg i måtte kjøpe Sony bilstereo med hver eneste ny bil, og ønsket du noe annet måtte du ha med den uansett? Nei, det er derfor jeg synes det er sykt at folk finner seg i å måtte få med en Windows-lisens (og gjerne alt annet av bloatware en blir pålesset også) i alle nye maskiner. Jepp, og det er jo derfor jeg må fram med windows plata som nr 2 etter å tatt en ny laptop ut av boksen, selv om jeg skal bruke windows som fulgte med. Maskinen virker rett og slett så langt fra optimalt ferdig at det er en vits å prøve. Så derfor er man like langt, og kunne solgt den uten lisens, for retail lisener har jeg massevis av fra før av og. Hvor mange er det ikke som har betalt for en masse oem lisenser de ikke bruker? MS er veldig opptatt at folk ikke skal bruke piratugaver av windows (takke de store makter for at vi fikk WGA ). Men det veier opp en del alle de lisensene som man har betalt for og som ikke blir brukt. Enten fordi man har en annen windows versjon en har lisens på fra før (retail) eller bruker et annet os. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Om bloatware i Windows. Er enig i at Symantec Norton AV er ekle greier å få bundlet sammen med PC. Samtidig synes jeg det ville være trist om ikke f.eks. NTI CD & DVD maker som er ett brenneprogram hadde vært utelatt. Det er jo litt vanskelig å gjøre alle tilfreds, og helt skreddersøm blir kanskje litt for mye å forvente fra web-butikker som Dell. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 En annen ting er jo at kunder i stadig større grad er gått lei av å få masse bloatware og annen uønsket programvare trøkket ned strupen for hver nye maskin en kjøper. Dell IdeaStorm hadde "No preinstalled bloatware" som en av de mest populære ideene. var det HP som hadde startet en tjeneste hvor dem rensket en pc for bloatwares? mot en liten sum kontanter selvsagt... Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Kjøpte selv en Asus 900 minipc med Linux forhåndsinstallert. Og jeg ble ikke imponert i heletatt. OSet var tregt som få, kunne henge i et par sekunder her og der hele tiden. Samt at det trådløse absolutt ikke koble seg opp. Sistnevnte er sånt som bare bør funke i 2008. Asus burde ikke levere et OS med en slik PC hvor driverne enten er i beta-fase (i praksis) eller som er dårlig testet. Leste mye omkring på forumene til Asus at flere hadde samme problem. Og når folk kjøper en PC som småhenger hele tiden samt at WLAN ikke fungerer på, så er det ikke rart at de får et dårlig inntrykk. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Var(er) en del problemer med EEE 900 ja Pakkebrønnen er heller ikke oppdatert (404 til tider) Lenke til kommentar
s13 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Kjøpte selv en Asus 900 minipc med Linux forhåndsinstallert. Og jeg ble ikke imponert i heletatt. OSet var tregt som få, kunne henge i et par sekunder her og der hele tiden. Samt at det trådløse absolutt ikke koble seg opp. Sistnevnte er sånt som bare bør funke i 2008. Asus burde ikke levere et OS med en slik PC hvor driverne enten er i beta-fase (i praksis) eller som er dårlig testet. Leste mye omkring på forumene til Asus at flere hadde samme problem. Og når folk kjøper en PC som småhenger hele tiden samt at WLAN ikke fungerer på, så er det ikke rart at de får et dårlig inntrykk. Hvis du synes OSet var tregt i den, vær nå veldig glad for at du ikke hadde xp utgaven. Der snakker vi tregt. Nyeste systemoppdateringen til linux varianten hjelper også veldig på hastigheten. Ikke hatt noen problemer med wlan, så der kan jeg ikke uttale meg. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Asus har langt fra gjort et "tappert" forsøk. Et tappert forsøk ville jeg kanskje forbeholdt dell i USA (merk: ikke i norge) for sin tjeneste der de tar tips fra brukerne. Hvor ideen om å bruke xandros kom inn i bildet er uvisst. Hvor det sparkes med artikkelen er uvisst, det er ikke noe problem å få linux til å kjøre finfint, og mange spesialdistroer er langt bedre egnet enn det den versjonen av xandros som asus har lappet sammen. @ laptopmag blog intervju"I think the return rate for the Eee PCs are low but I believe the Linux and Windows have similar return rates. We really separate the products into different user groups. A lot of users like the Windows XP, but in Europe a lot of people want the Linux option. Actually in Linux we support the Easy Mode and in Q4 of this year we are going to start selling Windows XP with an Easy Mode." Gjelder dette bare i Norge? Går man til kilden står dette å lese: "(Uppdaterad) Asus backar från sitt tidigare besked och meddelar nu att det inte finns några planer på att sluta sälja Linuxutrustade netbooks i Sverige." Sikkert mange som har nevnt dette tidligere i tråden. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Det er uendelig festlig å se hvor mye mer trafikk det blir på forumet hver gang Hardware.no publiserer en eller annen artikkel som er pro/con Linux. Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg antar innlegget ditt var ment som svar på mitt. Trangsynhet er galt uansett hvilken side en argumenterer for, og fanboyisme finnes på begge sider av gjerdet, ja, men du bommer veldig på poenget mitt. Jeg forsøkte meg på en ren objektiv vurdering av hva de ulike parters handlinger sier, og hvorvidt de ulike parters fanboys' holdninger og responser er (rimelig) grunngitt i dette. Jeg listet opp en rekke av Microsofts handlinger som jeg tror i stor grad har påvirket Linux-"fanboys" sine holdninger mot Microsoft. Jeg stilte deg spørsmålet om du kan peke til lignende handlinger fra den andre siden som kan være grunn til Microsoft-"fanboys" sine holdninger mot Linux. Kan du? Unnskyld meg men; kan vi diskutere det jeg har skrevet og ikke alt mulig annet? Jeg sier at trangsynthet og fanboyisme er like dumt, uansett hvilken side det er fra. Om det er rimelig eller ikke gjøre ikke saken noe bedre og er for meg uinteressant her. Det fører ingen diskusjon videre. Hva kommer dette av? Er det misunnelse? Man ser på "den andre leieren" og ser at alle som faktisk er tilhengere av det produktet er storfornøyde, samtidig som man bare synes det produktet man selv er tilhenger av er ok, og det er da om å gjøre å finne opp mest mulig argumenter for å overbevise seg selv om at man har gjort et riktig valg?Hva er andelen av Windowsbrukere/tilhengere som har prøvd Linux? Og hva er andelen Linuxbrukere/tilhengere som har prøvd Windows? I mer enn to timer altså. Min oppfatning er at en god del av de som kritiserer Linux ikke vet nok om hva de snakker om, i motsetning til Linuxtilhengerne som brukte Windows en god stund før de byttet til Linux, og kanskje bruker det fortsatt. Eller kanskje det skyldes at man faktisk ser Windows som en reel trussel, og derfor må finne opp mest mulig argumenter mot det for å sørge for at det man frykter ikke skjer? Men er det fanboyisme eller trangsynthet å forsvare noe man er tilhenger av så objektivt som man kan? Du prøvde deg på en satire av en post som harselerte med at Windowstilhengere sier at Linux ikke har noen fremtid og aldri vil slå gjennom, men åpenbart føler seg truet av det likevel, siden de angriper det så kraftig. Poenget er at Linuxfamilien faktisk har måttet kjempe kraftig for å komme dit den er i dag på tross av blant annet Windows som er den klart største markedsaktøren. Microsoft har skaffet en markedsposisjon hvor Windows er det eneste valget av operativsystem for majoriteten av dem som skal kjøpe ny PC. Rett og slett fordi ingen andre aktører er tilgjengelige i butikken eller bevisstheten til forbrukeren. Linuxtilhengere kjemper mot at folk uten videre skal finne seg i å betale for operativsystemet sitt, de kjemper for at folk skal kunne velge bort virus, bloatware, sikkerhetsrisikoer og for at folk skal ha et reelt valg i hva de kjører på datamaskinen sin. PS: Dette handler kun om hvilke briller du har på deg. Trangsyntheten og sytingen er nok jevnt fordelt i begge leire. Jeg er definitiv enig i at man ikke automatisk er objektiv og klarsynt om man er fanboy for det riktige produktet, men er det 'syting' å klage over konkurransevridning og ulovlig monopol, blant annet? --- Helt urelatert forsåvidt, men jeg synes det er synd at skoleverket i så stor grad støtter opp om det tilnærmede monopolet Microsoft har skapt på operativsystemfronten. Opplæring (utelukkende) i Windows gjør det ikke akkurat enklere for barna å velge objektivt senere. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Man må vel kunne si at Asus stort sett er skyld i dette selv. 901 kom f.eks bare i hvitt med Linux, og det tok SVÆRT lang tid før diverse butikker fikk det på lager. Jeg er en som "foretrekker Windows" i Asus sine øyne utelukkende av denne grunn. Hvit 901 var helt uaktuelt for meg, så da måtte jeg ta til takke med 8GB mindre lagringsplass og betale Windows-skatten. Selv om jeg hev det ut uten å ha brukt det (hadde jeg sannsynligvis gjort med Xandros også). Satsingen på Linux fra maskinvareleverandørene er i beste tilfelle halvhjertet. Og jeg våger følgende påstand, som fast Linux bruker: vi vil aldri se "year of the desktop linux" dersom dette ikke endrer seg. Og det tror jeg ikke skjer med det første, det er rett og slett mye jobb for selskapene, og tilsynelatende lite å tjene. EDIT: jeg synes faktisk det er overraskende at Asus, Acer og MSI har solgt såpass mange pc'er med Linux, med tanke på den elendige jobben de har gjort i mange tilfeller. Endret 27. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå