cyclo Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ta ballen og ikke mannen folkens. Innlegg er slettet. Videre personangrep slettes uten varsel. (Og som vanlig skal ikke dette innlegget kommenteres, send evt. en PM) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Man må vel kunne si at Asus stort sett er skyld i dette selv. 901 kom f.eks bare i hvitt med Linux, og det tok SVÆRT lang tid før diverse butikker fikk det på lager. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det som står i artikkelen er bare tull. Asus skal ikke trekke tilbake noenting: http://it24.idg.se/2.2275/1.195776/nya-lin...-fran-asus' og returraten er ikke større med linux. Tvert imot selger Asus linux-versjoner som hakka møkk over hele verden, og kundene er like fornøyd: http://ostatic.com/177078-blog/asus-ceo-sa...ar-with-windows Les litt i tråden før du poster Lenke til kommentar
iDude Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Selv ville jeg gjerne ha kjøpt min 1000H med linux, selv om den ikke hadde vært billigere, da jeg hadde sluppet og "sponset" MS med mer penger. Men når de Linux baserte maskinene bare har SSD disk blir det og kjøpe med XP. Tror mange dropper de med Linux pga den har en SSD disk og lav lagringskapasitet. Selv kvittet jeg meg med Win med en gang jeg fikk den og installerte Linux. Tror nok det er mange som har gjort det samme. Hør hør... Virker nesten som hardware-spesifikasjonene på Linux-netbooks er lobotomerte med vitende vilje. I tillegg kan mange av distro-valgene vel best klassifiserest som "eksotiske". ikke vanskelig å tenke tanken at netbook-produsentene har gjort det slik for å få XP-lisenser til 50 øre pr stykk fra MS Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg tenkte på Ubuntu da jeg snakket om knotinga, Del.Og dessuten så er ikke Linux så stabilt som mange skal ha det til. Og hibernate, en funksjon jeg bruker nesten heletiden, er nyttesløst i Linux. Det fungerer jo ikke som det skal.. Og ikke kall meg "gutten", det får deg ikke til å virke så "voksen", som du sikkert håpa på nå. Det rapporteres fra de litt større markedene... Er ikke vits i å ta det der seriøst. Hvor er kilden? Men uansett.. Jeg håper Linux blir større i framtiden, og jeg håper utviklere begynner å satse mer på å lage programmer og spill til Linux-platformen enn Windows, det er da jeg skal slutte med Windows, å bruke Linux istedet. Tror dere Linux blir større, eller mindre? Med VMware kan en trykke på en pause knapp, som virker på samme måte som hibernate, til de fleste gjeste-OS vil jeg tro. Fungerer ihvertfall ypperlig med Windows XP Prof. som gjeste-OS, og Vista som verts-OS. Vil derfor tro at om en kjører ett Linux på som ett gjeste-OS, at du også kan trykke på pauseknappen på samme måte. Endret 26. november 2008 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Linux er ferdig, og mye mer brukvendelig enn windows eller mac. Jeg kan garantere deg om en person som aldri har brukt data fått en linux maskin i hendene ville han forstått mye mer enn vis han hadde fått windows. Det er mye mer logisk og brukvendelig! Hadde vært spennende om du klarte å sette sammen en topp 10 liste over punkter linux er mer brukervennlig enn windows. Kanskje en idé å se på grunnene til at det ikke er vellykket? Det er ikke alle Linux-distribusjoner som er like bra, og Asus gjorde ikke et godt valg. Edit: At Mac er ulikt Windows er helt ok, men hvorfor er det ikke greit at Linux er ulikt Windows? Vanedyr altså. Gode poenger! Jeg regner med det har å gjøre med at Asus konkurrerer mot mange andre om et segment som er omtrent like stort som det Apple har med sitt OSX. I den skarpe konkurransen har Asus måttet gi tapt. Valg av Xandros høres ut som en plausibel forklaring. Kanskje folk i Norden er mer kresne på valg av Linux-distro? Microsoft har brukt mye resurser på å bygge opp merkevaren windows over mange år, og de har vært på markedet mye lenger enn linux. Folk velger det de er vant til. De kjøper kellogg's cornflakes, omo vaskepulver, gilde pølser og windows operativsystem. Tipper at noe av grunnen til at folk retunerte maskiner med linux er at læringskurven er en god del brattere i linux enn windows. Legger du til dårlig støtte for bla. spill og mange mye brukte programmer gjør ikke det saken bedre. Når man i tillegg gjerne har erfaring med windows fra før, er nok veien kort tilbake til butikken etter et klosete møte med linux-verden. Kan ihvertfall nevne det aller viktigste punktet (for meg), som er:En kan fritt oppgradere til nyeste versjon, uten å være prisgitt Microsofts modell, hvor man en sjelden sjelden og sjelden gang slipper en Service Pack (SP). Også med Microsoft så må en gjerne forlate en gammel installasjon for å få del i noe av det nye. Med Linux får du alltid det nye helt gratis, selv om du også der må oppgradere litt på maskinvaren en gang innimellom (men det tar jeg nesten som en selvfølge at folk gjør innimellom). Lenke til kommentar
meastp Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hammarhaus: Hibernate fungerer utmerket, det er resume vi har problemer med. Søk etter Matthew Garrett - han har noen 'rants' om dette (og har peiling). Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 elsker de kommunistiske window's fanboy's grunnen til dere liker windows er at dere har blitt tvunget til å bruke windows, that's it dere har vokst opp med windows, dere har fått dere selv til å tro at windows er det beste OS'et, som jeg sa er windows fanboy noe av det artigste jeg vet siden dere vet så lite Se på navnet mitt du så ser du at jeg nok har prøvd sikkert flere OS enn du noen gang har gjort. Nå nei.. Jeg har vokst opp med DOS 3. Favoritten er fremdeles DOS 5 sammen med OS/2 Warp.. Det jeg fremdeles bruker på min private jobbmaskin er DOS 5 og Lotus Smartsuite 2.1 for DOS. Helt genialt.. Lynkjapt. Og dønn stabilt. (problemet er bare neste gang disken går.. det er ikke like lett å få fatt i harddisker under 500 mb lengre..) Og så lengter jeg tilbake til de tider med SCO Unix med Olivetti pc emulator for å få brukt word og excel. Forresten noen som husker "gorilla ett-eller-annet"? det spillet som lå i qbasic i de gamle dosversjonene? det spilles ofte her i gården.. :-) :-) sorry.. helt off topic Off topic: eller hva med Snipes eller hva det het det som lå i Novell Netware. Ett av de tidlige nettverksspill som faktisk var ganske morsomt å spille. Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 jeg skulle kjøpe meg en sånn eee sak eller muligens en av acer sine, men oppdaget fort at hvis jeg skulle ha en med linux måtte jeg ta en med mye mindre disk (ssd) og halvparten så mye minne som på XP maskina.. helt idiotisk måte å gjøre det på, derfor valgte jeg bort hele dritten og kjøpte meg en lenovo istedet. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det virker ikke som om JKJK har prøvd linux noe særlig, og da oppdaterte distroer. Litt skremmende for en som jobber med IT i skolen - et sted hvor Linux virkelig burde brukes mer.Men det er jo ikke så rart det har gått slik, når beslutningstakerne i kommunene har ligget med Microsoft i så mange år, og inngått eksklusive kontrakter som låser skolene til MS-programmer. Hadde det vært opp til meg burde Microsoft nærmest vært kastet ut av skoleverket, bortsett fra på PCer som trenger spesialprogrammer som bare er tilgjengelig for proprietære OS, som Windows eller MacOS X. Og eksempelet med at det er litt annerledes å installere programmer som Adobe Reader skyldes at man av en grunn krever at alt skal være dønn likt Windows. For det første er fullt mulig å laste ned Adobe Reader for Linux/Unix, men for de fleste er dette totalt unødvendig siden PDF-støtte (og svært mye annet) følger med ut av boksen. Hvorfor gjøre ting vanskelig når det kan gjøres enkelt? Selv i Windows misliker mange Adobe Reader pga bloat, og de installerer f.eks. Foxit Reader, men i Linux trenger du ikke gjøre dette Funksjonaliteten du får ut av boksen er langt bedre på Linux enn Windows, og mangler man noe er det bare å velge Add/Remove programs (Ubuntu). For i motsetning til Windows så fungerer denne funksjonen slik den skulle tilsi. I Windows er det også noe som heter Add/Remove men den er normalt bare brukelig til å fjerne programmer (ikke alltid det funker heller). Jeg synes den Add/Remove funksjonen i Windows har blitt ganske bra med tiden. Men jeg er enig i at det var litt plunder med den for en stund tilbake. Det eneste som har irritert meg med den i senere tid, er når ett program på død og liv ikke klarer å rydde opp etter seg med versjonsnummerne. Slik at en plutselig sitter med en liste med tre eller kanskje fire av samme program (med forskjellig versjonsnummer) der. For å komme rundt det så tar jeg som regel alltid og avinstallerer det gamle og installerer det nye som en fersk installasjon. Så får heller forskjellige programmer mase med beskjeden, om at det var så fryktelig leit og trist at du forlater "programvaren vår" (under avinstallering). Men i virkeligheten så bytter jeg den jo bare med en nyere versjon. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Etter å ha lest hele tråden sitter jeg her som et spørsmålstegn. Hvorfor er det slik at hovedargumentene til såkalte "windows fanboys" er at "Linux er for spesielt intereserte", "ingen bruker Linux", "Linux kommer aldri til å bli stort", "Mannen i gata har ingen interesse av Linux" og "Linux er ikke brukervennlig nok". Om det var tilfelle, hvorfor brukes det så ufattelig mye krefter på å rakke ned på Linux. For om det dere sier stemmer, så burde dere egentlig ikke brydd dere om at Linux eksisterer? Jeg ville i hvertfall ikke brukt masse energi og krefter på å rakke ned på noe som er "ingen bruker" og er for "spesielt intereserte". Hva kommer dette av? Er det misunnelse? Man ser på "den andre leieren" og ser at alle som faktisk er tilhengere av det produktet er storfornøyde, samtidig som man bare synes det produktet man selv er tilhenger av er ok, og det er da om å gjøre å finne opp mest mulig argumenter for å overbevise seg selv om at man har gjort et riktig valg? Skyldes det at man har en eller annen pervers glede av å rakke ned på alt og alle som ikke er enige med en selv eller har andre preferanser enn en selv? Eller kanskje det skyldes at man faktisk ser Linux som en reel trussel, og derfor må finne opp mest mulig argumenter mot det for å sørge for at det man frykter ikke skjer? Eller skyldes det noe helt annet som jeg ikke klarer å komme på? Det hadde vært morsomt om noen "i andre leiren" tok utfordringen og faktisk hadde en logisk forklaring på hvorfor det er slik. Ser man på den andre siden så kan jeg egentlig godt skjønne at enkelte "Linux fanboys" har et behov for å rakke ned på Windows. Når man ser at et dyrt, proporitært OS, som man selv føler er annenrangs i forhold til det man bruker tvinger seg på alt og alle, så er det klart man er litt bitter. Jeg har i lengre tide vurdert å kjøpe ny laptop, men jeg orker ikke. Det er plukk umulig å finne en maskin som tilfredstiller kravene mine, uten at jeg blir påtvunget å punge ut penger til MS for et produkt jeg uansett aldri kommer til å boote opp engang. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Hei og hopp! Maken til tilbakemelding har vi sjeldent sett, kult at folk er så engasjerte Asus har sendt oss en pressemelding som inneholder oppdatert, korrekt info på denne saken. Den blir publisert i morgen tidlig. Asus Eee PC 701 og 901 med Linux vil fortsatt produseres og leveres til Norden, samt noen nye modeller til våren. Mvh. Alexander Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Har brukt linux mye det siste året på laptoppen min hvor jeg kjører Dualboot Vista og Ubuntu. Linux har kommet langt og først og fremst synes jeg linux er morsomt å bruke, men til syvende sist er det ikke like brukervennlig. Enkle oppgaver krever som regel googling hvis du ikke har gjort det før i Linux. Installere programmer som du må laste ned manuelt for eksempel? Å måtte gå inn i terminalen synes jeg er gøy, men jeg ser ikke for meg kjæresten min sitte med og kjøre sudo apt-get update Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ser man på den andre siden så kan jeg egentlig godt skjønne at enkelte "Linux fanboys" har et behov for å rakke ned på Windows. Når man ser at et dyrt, proporitært OS, som man selv føler er annenrangs i forhold til det man bruker tvinger seg på alt og alle, så er det klart man er litt bitter. Jeg har i lengre tide vurdert å kjøpe ny laptop, men jeg orker ikke. Det er plukk umulig å finne en maskin som tilfredstiller kravene mine, uten at jeg blir påtvunget å punge ut penger til MS for et produkt jeg uansett aldri kommer til å boote opp engang. Du vet at EULAen til Microsoft Windows inneholder en klausul om at du kan få refundert pengene dine om du ikke vedkjenner EULAen? Det er riktignok ikke noe du enkelt kan gjøre, og du vil garantert støte på kundebehandlere som nekter for at en slik klausul finnes, men du har loven på rett side om du gjør det. Se nederst på denne siden, og sjekk ut en fyr som faktisk klarte å få penger igjen. Også av interesse: Windows Refund Day. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 @Cyclo: Forklaringen er enkel. Ett forum er ett sted mange liker å krangle. Og da må man ha noe å krangle om, som engasjerer. Intel vs. AMD, Nvidia vs ATI(AMD), Linux vs MS Windows, Slemme-Webshops-"Forbrukertråder".. som noen eksempler. Nøkternt sett er Linux/Windows i ulike versjoner ett *Operativsystem*. Med det kan man ikke gjøre så mye, det er hva av programmer/funksjonalitet som kjører i/på OS'et som bestemmer om det blir brukt. I en viss grad. Det som betyr mest er hvordan det blir markedsført/solgt/"påtvunget" brukerne. Der er og blir store selskap (som en gang var små) som MS "konge". Det er heller ikke feil å påstå at det ofte er personer med mer enn vanlig interesse for data eller som har ett visst "samfunn/politisk syn" som velger å bruke Linux-distroer. Like lite som det er feil å påstå at for en ukyndig/fersk data-bruker spiller det liten rolle hvilet OS som ligger i bånn. Det er brukergrensesnittet som betyr mest her. Hvorvidt det er intuitivt (for de mennesker som ikke trenger å bli fortalt hva de skal gjøre hele tiden). Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) cyclo: Jeg tror enkelte folk fra gata har hørt om Linux. Men det betyr nødvendigvis ikke at de gjerne vet så veldig mye om hva det egentlig er. Kanskje noen av disse også kun har hørt navnet Linux. Mens andre har hørt at det er ett altenativ som er gratis. Tror den enkleste måten å forklare det på er å si at en kan gjøre mye av det samme med Linux som en kan med for eksempel Windows. Men at ikke alt er like enkelt å kjenne seg igjen i. Synes det er på sin plass å fortelle også om baksiden av medaljene. ADT: Det virker jo som om de fleste av dem som har lagt igjen ett eller flere innlegg her, faktisk har en viss interesse for OS'et Linux. Noen bruker det, mens andre sitter kanskje og venter litt til. Skulle tro at det gir grobunn for at Linux skal leve videre som en egen seksjon her på Hardware.no ihvertfall. Endret 26. november 2008 av G Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Linux har kommet langt og først og fremst synes jeg linux er morsomt å bruke, men til syvende sist er det ikke like brukervennlig. Enkle oppgaver krever som regel googling hvis du ikke har gjort det før i Linux. Installere programmer som du må laste ned manuelt for eksempel? Samme gjelder om en går ut fra ingen forkunnskap om Microsoft Windows; det er plenty der du må google frem for å vite hva en skal gjøre. Det var ingen som fortalte min tante at du behøvde antivirus, f.eks. Det var ingen som fortalte min fetter at en ikke kunne kjøre to antiviruspakker samtidig. Tankefeilen veldig mange her gjør når en evaluerer Linux - og merk at dette ikke nødvendigvis er med overlegg eller ignoranse - er at en ikke tar med i beregningen hvor enormt mye tid en har tilbrakt i Windows og hvor godt kjent en faktisk er med Windows i forhold til Linux. Personlig har jeg brukt Windows fra før jeg gikk i første klasse, over 13 år siden. Du skal bruke Linux i en del år for å kompensere for den slags dybdeerfaring en får i Windows. Argumentet mitt er at det en antar som allmennkunnskap om Windows - noe en ser på som selvforklarende og intuitivt - kanskje bare er et resultat av lang erfaring og eksponering heller enn av brukervennligheten til Windows. Still deg spørsmålet: hvis du hadde brukt Linux fra første skoledag, brukt det som daglig operativsystem fra første PC du fikk/kjøpte, hadde du syntes Windows var like lett og brukervennlig som du synes nå, eller hadde du kanskje tenkt omvendt? Nå har jeg brukt Windows daglig i over 10 år, og Linux daglig i under 4 år, og jeg er soleklar i min oppfatning om at Linux er mer brukervennlig. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg stiller meg noe uforstående til påstandene om at "Linux-kjernen sluker strøm". Kjernen har god støtte for strømsparing, og det er lett og logisk å laste ut unødvendige moduler. Mye kan styres gjennom pseudofilsystemene /proc og /sys uten å måtte trekke inn masse unødvendig, ustabilt, asiatisk sirkusdill. Ubuntu (som unektelig er en populær distribusjon) er ganske greit satt opp for strømsparing, men kanskje ikke helt optimalt. Her er PowerTOP et meget brukervennlig program som gir deg en oversikt over hva som kan forbedres. Dette er noe (jeg antar) at mange av brukerene til diskusjon.no er i stand til. Det kan ikke forventes at den som bare ønsker å "bruke" en PC gidder å sette seg inn i slik (som driveroppdatering osv. i Windows), men i slike tilfeller kan det absolutt forventes at maskinen kommer ferdig satt opp fra produsent/leverandør. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det første OS'et jeg møtte skikkelig grundig må vel ha vært MS-DOS. Det var litt kryptisk, men så satte jeg meg inn i diverse ting og ble en litt over middels avansert DOS-bruker. Har liksom ikke hatt samme entusiasme med å sette meg så dypt inn i ting som da jeg var yngre. Synes det var trist at IBM la inn årene for OS/2, for det hadde noe potensiale sammenliknet med Windows 3.x. og Windows 95. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Du vet at EULAen til Microsoft Windows inneholder en klausul om at du kan få refundert pengene dine om du ikke vedkjenner EULAen? Det er riktignok ikke noe du enkelt kan gjøre, og du vil garantert støte på kundebehandlere som nekter for at en slik klausul finnes, men du har loven på rett side om du gjør det. Se nederst på denne siden, og sjekk ut en fyr som faktisk klarte å få penger igjen. Også av interesse: Windows Refund Day. Jeg vet. Men jeg synes egentlig det er absurd å måtte bruke masse energi og krefter på slikt. Det blir som om man kjøper en bil, og blir påtvunget å betale ekstra for å kjøpe forsikringen til den, selv om man allerede har forsikringsavtale med et annet selskap. Man kan gjerne fylle ut masse skjemaer i etterkant for å få pengene tilbake, men man får ikke kjøpt bilen uten forsikringen. @Cyclo:Forklaringen er enkel. Ett forum er ett sted mange liker å krangle. Det er konklusjonen jeg har kommet til tidligere også, men i den senere tid har jeg merket meg at folk bruker de samme argumentene i det virkelige liv også. F. eks. når noen ber om hjelp til et eller annet på Windows, og jeg sier at jeg siste par årene kun har brukt Linux og Solaris, og dermed har glemt alt av Windowskunnskaper får jeg ofte høre slike argumenter, helt uten at jeg på noen som helst måte sier at Linux er bedre eller anbefaler å skifte til Linux. Bare det at jeg innrømmer at jeg bare bruker Linux sørger for at jeg får høre slike kommentarer. Endret 26. november 2008 av cyclo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå