Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Charterferie er harry?

Gjest Jambojambo

Anbefalte innlegg

Gjest Jambojambo

Jeg spurte kjæresten min om hun kunne tenke seg å reise til et varmt sted i desember. Det ville hun gjerne. Men da hun skjønte at det dreide seg om chartertur satte hun seg helt på bakbeina og mente at jeg var ekstremt harry som kunne foreslå noe slikt. Hun sendte meg til og med en e-mail med et bilde av charterkongen, kongen av Mallorca, Svein (tv3), - som hint om at vi var tvillingsjeler eller noe i den retningen.

Jeg ser imidlertid på meg selv som et åndsmenneske; jeg både maler og bruker metaforer i dagligtalen min, - hun derimot har null interesse for kultur og har ofte klaget og snakket nedsettende om en reise hun gjorde til Praha, hvor reisefølge hennes tilbrakte to time i en kirke for å studere altertavler. Hun, min kjæreste, av alle mennesker, burde jo ikke ha noen problemer med charterferier. Charterferier er jo skapt for slike som henne! Jeg blir forvirret...

Er jeg harry som foreslår charterferie? Kunne vi, meg og den ukulturelle kjæresten min, i det hele tatt ha reist til Toscana sammen (som om ikke det har blitt en folkelig klisje også), når hun sannsyneligvis hadde stått og sett på klokka si og kjedet seg i det Sixtinske kapell..?

Hva er galt med charterferie? Har TV3 klart å skitne til dette konseptetet, slik at selv de mest folkelige av oss får dårlige assosiasjoner...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Jambojambo
Ja, charterferie er harry synes jeg. Praha er jo en slags storby-ferie. Rart hun ikke likte det heller. Spør henne om hun kunne tenke seg en tur til Island.

Her var det aldri snakk om Mallorca. Det var snakk om billige flybilletter til et varmt sted, og jeg hadde aldri tenkt å bli med på noen "charter events", eller i det hele tatt mingle med charterturister (noe som riktignok er vanskelig på Kanariøyene f-eks), - men uansett det var ikke snakk om noen klassisk chartertur, og dette visste hun godt.

Jeg lurer på om jenta (eller jenter generelt) har litt for mange griller i hodet, litt for mange dogmatiske og fikse ideer, av typen: "Charterferie er harry uansett fordi det heter charterferie" eller "alle som reiser på charterferie stemmer frp", -- de kan stamme fra alle kvinnemagasinene de leser, som sannsyneligvis er mye mer finkulturelle enn sine respektive lesere. Eller kanskje snakker vi god gammeldag kompensasjonadferd; jenta vet at hun ikke hun ikke er spess fin i smaken, og derfor må hun dekke over dette med å spille allergisk iforhold til såkalte lavkulturelle ting...

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot charterferier. Jeg elsker varmere strøk, og har ikke mye penger. Da er det for meg genialt å få billig flybillett og hotell ved å bestille en charterferie.. Men å bli med på de typiske charterferie aktivitetene osv, nei det kunne jeg aldri tenkt meg.

Lenke til kommentar
Gjest Jambojambo
Jeg har ingenting i mot charterferier. Jeg elsker varmere strøk, og har ikke mye penger. Da er det for meg genialt å få billig flybillett og hotell ved å bestille en charterferie.. Men å bli med på de typiske charterferie aktivitetene osv, nei det kunne jeg aldri tenkt meg.

Ikke sant. Man burde ikke ha blinde fordommer mot noe som faktisk er valdig praktisk. Det kommer jo an på hva man velger å gjøre ut av en ting også: Det er kanskje harry å kjøre ford granada, men det er en billig og praktisk bil, - og rånekulturen henger ikke uløslig sammen med bilen. Det er samme hvilken farge katten har så lenge den fanger mus...

Lenke til kommentar

Jeg er kongen av mallorca

Ole ole ole

Jeg er prins av Hurum-hei

Her flyter det champagne

Ole ole ole

Og alle damer ser på meg!

Ole ole ole

Her flyter det champagne

Ole ole ole

Det er himmelen på jorden

for bror å søster far og mor

å livet lever vi for korne

med barn og voksne rundt vårt bord

Så drar vi ned til stranden,

det er varmt og deilig vann

vi graves ned i sanden

under spader, spann og sang

Ole ole ole

Her flyter det champagne

Ole ole ole

Ole ole ole

Her flyter det champagne

Ole ole ole

Vi sitter på gjøkeredet

alle kjente vanker her

vi ser hverandre dypt i øya

til vi ber på våre kner

og nå når kvelden endelig kommer

å sola har gjort oss mør

da skal det festes hele natta

å alle hemninger kastes på dør

Ole ole ole

Her flyter det champagne

Ole ole ole

Ole ole ole

Her flyter det champagne

Ole ole ole

Og alle damer se på meg!

Heia heeia

heiiia mallorca

Heia heeia

her føler jeg meg hjemme

:w00t::thumbup:

Lenke til kommentar

Det kan godt være harry, men det er hva man gjør det til selv og. Man ikke drikke seg drita og ligge å kave som en stranda hval på en eller annen "norsk" pub.

Sol og sommer hadde ikke vært å forakte for min del. Skjønner ikke at hun kan takke nei til noe sånt! ;)

Lenke til kommentar
Du har ei sånn dame som ikke blir fornøyd samma faen. Du må rett og slett oppdra henne litt! Provosere frem litt egne tanker i hodet på henne rett og slett. På meg høres hun ut som en rævedilter som ikke klarer å bestemme seg for hva _hun_ syns, men som heller prøver å syns det som er "riktig".

Haha, så absolutt!

Hvem vil ikke dra på reise? Det kan jo bli et eventyr :)

Lenke til kommentar
Gjest jambojambo
Det kan godt være harry, men det er hva man gjør det til selv og. Man ikke drikke seg drita og ligge å kave som en stranda hval på en eller annen "norsk" pub.

Sol og sommer hadde ikke vært å forakte for min del. Skjønner ikke at hun kan takke nei til noe sånt! ;)

Nei, kan du forstå. Jeg ville aldri ha drukket meg drita på en norsk pub (det vet hun). Det er derfor det er så irriterende, at hun er så skeptisk pga ordet "charter", som om det ordet skulle føre til evig liv i et kosmisk torturkammer. Her snakker vi om sval ørkenvind og hvite strender til studentpris, også avslår man pga simple fordommer. Vett De hva...

Prisen for å ha fordommer blir nok høy å betale denne gangen også.

Det er jo trist å måtte erkjenne; at hvis flertallet amerikanere var som min kjæreste, da hadde John Mccain vært president i USA...

Lenke til kommentar

En reise til ett Charter sted er ikke noe eventyr.. eller jo det kan være ett eventyr om man møter på en time-share selger som drar deg med på 4 -5 timers gå tur og presser deg til å selge deg 1 ukes "eid ferie" med argumenter som "Dere er jo ett fint par.. er du forelsket i kjæresten din ? " og du svarer glatt "ja så klart er jeg det"i hennes nærvær ! "Husker du når du møtte henne? Ville du ikke gjort alt for henne" Du grubler litt og tenker.. hvor skal dette ende, men du kan jo ikek si annet en "Ja, såklart ville jeg det"...."Da synes jeg du skal kjøpe dette til henne, for du ser jo hun vil ha det. Sa du ikke at du var forelsket å ville gjøre hva som helst for henne?"....... ja for du eier faktist det du kjøper. Kjøper du noe billige flybilletter og heller legger pengene i å komme vekk fra selve charter stedet så er jeg enig i at Charter ikke er harry. I utgangspunktet har det alltid vært harry og det handler ikke om en opplevelse å dra på en charter ferie, det handler om å drikke, det handler om å sole seg, og det handler om å gi penger til folk som presser deg for penger. Alt på et Charter sted er beregnet på at du skal bruke alt du har med av av penger før du forlater hotellet og reiser hjem. Det starter allrede når du bestiller biletten og får en shopping katalog hjem i posten, der du skal bestille øretelefoner og ett pledd (for det er kaldt på charter fly.. sånn at du må ha pledd) + det du skal spise og litt til. Det er som å kjøpe mcDonalds. Jo du blir mett, men det er ikke akuratt en opplevelse selv om de vil at du skal tro det.

Jeg er enig med dama di.. kom dere vekk fra charter steder så fort dere lander og opplev noe på egen hånd. For min egen del kan jeg huske når jeg imponerte dama mi (forsøkte i alle fall) med å dra henne med vekk fra charter stedet i en leid bil og opplevde 3 fine byer i Andalucia på en uke uten at noe var forutbestemt og vi reiste bare som det passet oss.. det er en ferie jeg sent glemmer selv om vi ikke la store slanten i det heller.

Men for å svare deg på spørsmålet om tv3 har gjort charter harry.. ja det har det, men charter har alltid vært uglesett av mange. Spesiellt om man har vært på ett par charter ferier. Sånn det blir fremstilt på TV3 er ikke alltid langt fra virkeligheten, men så klart er det kuttet og produsert for å være interessant.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Nettopp. Man behøver jo ikke å være med på ting som arrangeres hvis man ikke vil.

Charterferie som lar deg komme til varme strøk for en billig penge er helt topp i mine øyne - bare for å slappe av en uke. Det er jo fullt mulig å leie bil og leke litt mer kulturell noen dager for avvekslingens skyld. Selv på steder som Gran Canaria er det ikke noe problem å komme seg bort fra typiske turiststeder hvor det er mange harry turister.

Jeg tror kjæresten til trådstarter kanskje aldri har vært på charterferie og tror alt er som 'kongen av Mallorca' på TV. Det er helt feil - det blir hva du selv vil gjøre det til. Jeg mistenker at hun er mer opptatt av prislappen på ferien enn av hva den faktisk innebærer ;) Alltid moro å skryte til venninnegjengen at dere har svidd av 20.000 for en ukes sol og varme istedet for 6000.... en del jenter er helt syke i hodet sånn.

Endret av Inthetank
Lenke til kommentar
Gjest jambojambo
En reise til ett Charter sted er ikke noe eventyr.. eller jo det kan være ett eventyr om man møter på en time-share selger som drar deg med på 4 -5 timers gå tur og presser deg til å selge deg 1 ukes "eid ferie" med argumenter som "Dere er jo ett fint par.. er du forelsket i kjæresten din ? " og du svarer glatt "ja så klart er jeg det"i hennes nærvær ! "Husker du når du møtte henne? Ville du ikke gjort alt for henne" Du grubler litt og tenker.. hvor skal dette ende, men du kan jo ikek si annet en "Ja, såklart ville jeg det"...."Da synes jeg du skal kjøpe dette til henne, for du ser jo hun vil ha det. Sa du ikke at du var forelsket å ville gjøre hva som helst for henne?"....... ja for du eier faktist det du kjøper. Kjøper du noe billige flybilletter og heller legger pengene i å komme vekk fra selve charter stedet så er jeg enig i at Charter ikke er harry. I utgangspunktet har det alltid vært harry og det handler ikke om en opplevelse å dra på en charter ferie, det handler om å drikke, det handler om å sole seg, og det handler om å gi penger til folk som presser deg for penger. Alt på et Charter sted er beregnet på at du skal bruke alt du har med av av penger før du forlater hotellet og reiser hjem. Det starter allrede når du bestiller biletten og får en shopping katalog hjem i posten, der du skal bestille øretelefoner og ett pledd (for det er kaldt på charter fly.. sånn at du må ha pledd) + det du skal spise og litt til. Det er som å kjøpe mcDonalds. Jo du blir mett, men det er ikke akuratt en opplevelse selv om de vil at du skal tro det.

Jeg er enig med dama di.. kom dere vekk fra charter steder så fort dere lander og opplev noe på egen hånd. For min egen del kan jeg huske når jeg imponerte dama mi (forsøkte i alle fall) med å dra henne med vekk fra charter stedet i en leid bil og opplevde 3 fine byer i Andalucia på en uke uten at noe var forutbestemt og vi reiste bare som det passet oss.. det er en ferie jeg sent glemmer selv om vi ikke la store slanten i det heller.

Men for å svare deg på spørsmålet om tv3 har gjort charter harry.. ja det har det, men charter har alltid vært uglesett av mange. Spesiellt om man har vært på ett par charter ferier. Sånn det blir fremstilt på TV3 er ikke alltid langt fra virkeligheten, men så klart er det kuttet og produsert for å være interessant.

Problemet er jo at min kjære ikke engang ville vurdere muligheten for å sette stilletthelene sine på et charterflygulv. Jeg prøvde å fortelle henne at vi ikke behøvde å tilbringe en eneste kveld på charterhotell; vi skulle reise ut og bort, slik som du gjorde; bort fra alt som lukter av blondiner fra østfold og jægermaisterdrikkende vg-lesere.

Men fordommene har gjennomsyret hele den stakkars bevistheten hennes slik at "charter" har blitt noe nedverdigene og skittent; noe som hennes kristlige og naive natur overhodet ikke vil beskjeftige seg med, --- og det er da jeg blir tvunget til å tenke at man har å gjøre med en pike som lærte å rynke på nesen før hun lærte å snyte den.

Men jeg vet også utmerket godt at det som fremkaller de hissige rynkene egentlig bare er absurde og pike-naive fordommer, innlært gjennom daglig lesning av "kvinnemagasiner", og; ikke minst; daglig omgang med andre piker (som gjerne er gift med prester eller overlæger, eller annen blåruss), som rett og slett er for fin til å plassere gucciveskene sine i et charterflysete, og følgelig snakker nedsettende om alle proletarene som nedverdiger seg til slike karuseller... Som dikteren sier: Fordommer avler atter fordommer...

Jenta hører jo klinisk hjemme rundt bassenget på et sunwing hotell, men hun nekter å innse dette, -- og konsekvensen blir at vi kommer til å reise på, for henne, kjedelige turer til Praha, hvor hun maser og skal på toalettet, fordi hun egentlig kjeder seg på den ortodokse messen jeg har tatt henne med på, - fordi hun egentlig, innerst inne, lengter til bassengkanten på Lanzarote.

Håpløs situasjon dette..

Lenke til kommentar
Gjest Jambojambo
Jeg spurte kjæresten min om hun kunne tenke seg å reise til et varmt sted i desember. Det ville hun gjerne. Men da hun skjønte at det dreide seg om chartertur satte hun seg helt på bakbeina og mente at jeg var ekstremt harry som kunne foreslå noe slikt. Hun sendte meg til og med en e-mail med et bilde av charterkongen, kongen av Mallorca, Svein (tv3), - som hint om at vi var tvillingsjeler eller noe i den retningen.

Jeg ser imidlertid på meg selv som et åndsmenneske; jeg både maler og bruker metaforer i dagligtalen min, - hun derimot har null interesse for kultur og har ofte klaget og snakket nedsettende om en reise hun gjorde til Praha, hvor reisefølge hennes tilbrakte to time i en kirke for å studere altertavler. Hun, min kjæreste, av alle mennesker, burde jo ikke ha noen problemer med charterferier. Charterferier er jo skapt for slike som henne! Jeg blir forvirret...

Er jeg harry som foreslår charterferie? Kunne vi, meg og den ukulturelle kjæresten min, i det hele tatt ha reist til Toscana sammen (som om ikke det har blitt en folkelig klisje også), når hun sannsyneligvis hadde stått og sett på klokka si og kjedet seg i det Sixtinske kapell..?

Hva er galt med charterferie? Har TV3 klart å skitne til dette konseptetet, slik at selv de mest folkelige av oss får dårlige assosiasjoner...?

Hun ombestemte seg til slutt. Min ekstreme tiltrekningskraft og uimotstålige sjarm beseiret de usle fordommene. En seier for den maskuline karisma, og en påminnelse til mannen om at han fortsatt, i denne feminismens og antikrists tid, fortsatt kan overtale en kvinne til hva som helst...

Men jeg måtte friste henne som en liten djevel.. jaja.. end of story..

Takk for støtte og oppmuntring, mine kjære usynelige nettvenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...