Gå til innhold

Nikon D40 eller D60?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg mistet nylig kameraet mitt og har akkurat fått igjen penger på forsikringen.

Jeg eide et Nikon D40 med 18-135mm linse som jeg var VELDIG fornøyd med!

Men nå ser jeg at Nikon D60 med samme linse ligger på samme prisen som sitt 40-søsken.

Bør jeg da bare kjøpe et nytt D60? Er det bedre eller verre?

Vær så snill, jeg trenger hjelp med dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er fornøyd med Nikon, og ikke MÅ ha nytt kamera akkurat i dag, så er det kanskje en tanke å ligge litt på været? Vi kan vel forvente en ny modell i D40/D60-området snart?

Jeg har vært uten kamera nå 2 måneder og det gjør vondt! Jeg har måttet ty til mobilkamera (MOBILKAMERA, hva gir du meg?)

Lenke til kommentar
Er det lov å si ingen av delene?

D40 og D60 er ikke like, som du impliserer.

D60 har 10mpx sensor for å nevne en stor forskjell mellom de to.

Er det... bra?

Svaret er et rungende TJA! Det fins ikke noe annet svar på det spørsmålet.

Grunnen til at jeg sier "vent", er at D40 ble lansert for ganske nøyaktig to år sida, og Nikon har erklært policy på max to års generasjonstid i dette segmentet. Dette fulgte de ganske presist med D90 (erst D80), og mens D40 absolutt fortsatt kan forsvare sin plass, vil det være ganske merkelig om ikke Nikon kommer med en rimelig modell med endel av finessene som har kommet til de siste to åra. Og gjerne med 18-105-normalzoomen som alternativt kitobjektiv. Sida D60 er aktuelt for trådstarter, vil trolig en slik ny modell kunne passe ganske godt.

Lenke til kommentar
I det tilfellet her så gjør det faktisk det. 10 Mp-sensoren som sitter i D60 er såpass mye nyere og mer avansert enn 6 Mp-sensoren i D40 at den er merkbart bedre også på støy og ISO-ytelse, ikke bare på oppløsning.
Lenke til kommentar
Men nå ser jeg at Nikon D60 med samme linse ligger på samme prisen som sitt 40-søsken.

D60 er nok hakket bedre, men jeg ville nok heller kastet mine øyne på canon eos 1000d,

som gir deg enda mer for pengene, fra kr 3400 med godt, bildestabilisert zoomobjektiv.

https://prisguiden.no/product.php?productId=96980

kommer meget godt ut i tester, feks

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page34.asp

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1000d/56516

Lenke til kommentar

D60 er nok hakket bedre, men jeg ville nok heller kastet mine øyne på canon eos 1000d,

som gir deg enda mer for pengene, fra kr 3400 med godt, bildestabilisert zoomobjektiv.

https://prisguiden.no/product.php?productId=96980

kommer meget godt ut i tester, feks

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page34.asp

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1000d/56516

Hmm, jeg har aldri likt Canon. Hadde et videokamera av de før, og det var bare problemer.

Kort sagt: Nikon D60 er ikke et DÅRLIG kamera, vel?

Lenke til kommentar

Nei, det er bare enkelte her på forumet som ikke tåler at noen kjøper Nikon. Muligens er de litt sure fordi Nikon har gjort det bra i det siste?

Liker du Nikon, kan du godt kjøpe det! Men det er kanskje lurt å vente liiitt, for de gamle erfarne fyrene som sier at det kommer noe nytt veldig snart har nok rett.

Men D40 og D60 koster ikke det samme. D40 er vel ca 1000 kr billigere?

Lenke til kommentar
I det tilfellet her så gjør det faktisk det. 10 Mp-sensoren som sitter i D60 er såpass mye nyere og mer avansert enn 6 Mp-sensoren i D40 at den er merkbart bedre også på støy og ISO-ytelse, ikke bare på oppløsning.

Igjen: Tja! ;) Jeg har ikke prøvd å si at det ikke er fordeler, bare at ting går litt begge veier. I Imaging resource sin test for dynamisk omfang er f.eks RAW-resultatene for D40 og D60 omtrent identiske, og vesentlig dårligere enn D60-forgjengeren D40X, med en "eldre og mindre avansert" sensor.

Imaging resource-testerne forteller:

Image quality. As with the D40x, it's the Nikon D60's excellent image quality that makes recommending this digital SLR so easy. See the Exposure and Optics tabs for the full story. Most impressive about the D40x was that Nikon managed to improve on the D40's already exceptional high-ISO performance. We were a little disappointed to see that the D60's images show a bit more noise at ISO 1,600 than did the D40x, but then realized that Nikon changed the default noise-reduction setting on the D60. The D40x had its high-ISO noise reduction option set to On by default, but the D60's setting defaults to Off. Nikon also seems to have tweaked their noise reduction algorithms a little, to leave in a bit more noise, but also a bit more subject detail at high ISOs. So even with the high-ISO noise reduction option enabled, the D60's images are a bit noisier than those from the D40x, but it does a bit better job at preserving subtle subject detail.

Så det er ikke noen kjempeforskjeller såvidt jeg kan forstå, og det som er veldig viktig for meg, å beholde dynamisk omfang på høy ISO, opplever jeg som noe svekka på D60 - naturlig nok siden pixlene er mye mindre enn på D40. Det er jo enormt bra at bildekvaliteten gjennomgående er forbedra på tross av nesten dobbel oppløsning, men utgangspunktet var at trådstarter spurte om det med oppløsning: Og hvis oppløsningen hadde hatt veldig mye å si for vedkommende, hadde det vel ikke vært så mye å spørre etter? Dermed vil jeg også legge vekt på at filene blir veldig mye større med D60. Og for vanlig, enkel bruk blir dermed totalbildet ikke så enormt klart for meg.

Samtidig må jeg understreke at D60 ser ut til å gi vesentlig bedre resultater enn både D80 og D200, på tross av at disse såvidt jeg har forstått har varianter av samme (CCD)-sensor. Og jeg hadde litt mye erfaringene mine med D80 i tankene da jeg skreiv..

Lenke til kommentar

Nei, det er bare enkelte her på forumet som ikke tåler at noen kjøper Nikon. Muligens er de litt sure fordi Nikon har gjort det bra i det siste?

Liker du Nikon, kan du godt kjøpe det! Men det er kanskje lurt å vente liiitt, for de gamle erfarne fyrene som sier at det kommer noe nytt veldig snart har nok rett.

Men D40 og D60 koster ikke det samme. D40 er vel ca 1000 kr billigere?

Let's call of the search! Jeg kjøper D60! Jeg skjønner det finnes tusenvis av valg, og jeg kan lete, vente og søke i år før jeg finner et kupp. Jeg var kjempefornøyd med D40, og siden D60 ikke er verre, så blir det det! Og takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...