Gå til innhold

Nedlastbare spill bør gå opp i pris?

Anbefalte innlegg

I dag kan man lese på flere norske nettaviser at tidligere Insomniac-utvikleren Nathan Fouts mener nedlastbare spill er for billig.

- Som en samler kan jeg relatere til mennesker som koser seg med både spillet, boksen den kommer i, samt manualen. Allikevel er det å betale bare 800 poeng (55 kroner) for et spill som Bionic Commando: Rearmed eller 1200 poeng (105 kroner) for et spill så stort som Castle Crashers helt latterlig for meg, forteller Fouts. ref: ITavisen

Han irriterer seg også veldig over at utviklerne ikke kan sette prisene fritt selv, men er fastlåst til Microsoft sine egne regler for prising (800/1200 MS Point)

- Microsoft tillater ikke at vi sette prisen til for eksempel 799 poeng, eller i det hele tatt prisen i 100-økninger, som foreksemepl 500, 600, 700 og så videre. For et større spill som «Weapon of Choise» har man bare to muligheter, og den ene er dobbelt av det andre, noe som gjør det vanskelig. ref:Spillmagasinet

Så har mannen et poeng?

Er dagens nedlastbare spill priset til underpris?

Vil ikke lavere pris medføre flere impulssalg av folk som ellers ikke ville kjøpt spillet?

Spillmagasinet.no

ITavisen.no

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg sier til venner og kjente når de sier noe som ikke har hold noen plass;

"Har du vært under kjøkkenvasken og sniffet Ajax skurepulver nå igjen?"

Nå har jeg ikke vært logget på Xbox Live på noen måneder, faktisk nærmere et år. Grunnen til dette er at jeg må ha Xbox 360 Wireless Network Adapter for å kunne koble meg til, og jeg er ikke villig til å kjøpe denne, så overpriset som den dingsen er. Dog når jeg var koblet til, var spillene jeg kunne laste ned gammle spill fra 80 og 90 tallet, samt vrakspill jeg egentlig ikke ville betalt for i det hele tatt. Det finnes godtroende personer her i verden, men om han tror vi er korket nok til å betale mer enn 50 til 100 kroner for et spill som ble laget for 20-25år siden, så må han sannlig tro omgjen.

Lenke til kommentar

Hva som skjer på xbox driter jeg kraftig i. Men det faktum at spill er tilgjenglig for nedlasting via for eks gamersgate gjør at jeg kjøper flere spill istedet for å laste ned. For det første slipper jeg å makke med å finne nye cracks etter patch, og for det andre er jeg garantert en ok nedlastingshastighet.

Men ja, live systemet høres tåpelig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Som jeg sier til venner og kjente når de sier noe som ikke har hold noen plass;

"Har du vært under kjøkkenvasken og sniffet Ajax skurepulver nå igjen?"

Nå har jeg ikke vært logget på Xbox Live på noen måneder, faktisk nærmere et år. Grunnen til dette er at jeg må ha Xbox 360 Wireless Network Adapter for å kunne koble meg til, og jeg er ikke villig til å kjøpe denne, så overpriset som den dingsen er. Dog når jeg var koblet til, var spillene jeg kunne laste ned gammle spill fra 80 og 90 tallet, samt vrakspill jeg egentlig ikke ville betalt for i det hele tatt. Det finnes godtroende personer her i verden, men om han tror vi er korket nok til å betale mer enn 50 til 100 kroner for et spill som ble laget for 20-25år siden, så må han sannlig tro omgjen.

Nå er det da mye mer en bare reutgivelser som ligger ute på Arcade, og skjønner jeg fyren korrekt, så mener han selvsagt nyutviklede spill. Er komt en del høykvalitetsspill ut der nå. Briad, for eksempel, er på min GOTY-liste. Personlig synes jeg prisnivået på Marketplace stort sett er fornuftig.

Lenke til kommentar

Indiespill som dem du snakker om burde kanskje koste mer - store produksjoner som også er å finne i butikk burde så absolutt ikke koste mer om man kjøper dem digitalt. Det er tross alt et nedstrippet produkt man får, og jeg kommer aldri til å betrakte digitalt innhold som likestilt med et spill der både eske og manual følger med - noe som også er grunnen til at jeg aldri vil kjøpe overprisede spill som f.eks. CoD4 på Steam. Om det koster like mye digitalt som det gjør i butikk, hvorfor i alle dager skal man handle digitalt da?

Lenke til kommentar
Om det koster like mye digitalt som det gjør i butikk, hvorfor i alle dager skal man handle digitalt da?

Større tilgjengelighet er jo én ting. Ikke alle bor i nærheten av en spillbutikk, og da kan det være greit å ha mulighet til å handle spill uten å måtte kjøre et par timer. Dessuten er det jo unektelig kjekt å ha spill samlet på en internettkonto slik at man bare kan laste de ned uansett hvor man er.

Synes mange spillutgivelser i dag har så nedstrippede bundles at det knapt er noen forskjell uansett. Manualene inneholder stort sett bare en kort historiesnutt, oversikt over knappene og diverse disclaimers, og det er ikke noe jeg er nødt til å ha, vet jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...