Ducktoy Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 hadde de bare fått fiksa fullskjermmodusen sin, den sliter noe alvorlig. Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 720P: http://uk.youtube.com/watch?v=wUPcimeiqLE&fmt=22 Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 God fart og kvalitet til stream å være. Lenke til kommentar
AncientLooper Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 720P: http://uk.youtube.com/watch?v=wUPcimeiqLE&fmt=22 Allerede posted Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) 4:3 er det vanlige sideforholdet (på engelsk "aspect ratio") for TV og dataskjermer. Er blir vel litt feil å bruke. Lykke til med å stikke på Expert og få en TV eller dataskjerm med 4:3-format. Det er også det formatet som er vanlig å bruke i filmer. Jaha? {{Trenger_referanse}} sier jeg da. Endret 26. november 2008 av KristofferB Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ein herleg funksjon, i mine auge. Følar at eg slappar meir av når eg ser videoar, av ein eller anna grunn. Det er nok fordi det menneskelige øyet er designet for å best oppfatte video/bilder som vises i det gylne snitt (tar jeg ikke helt feil er det 16:10 format). 16:9 er mye nærmere dette enn 4:3 format. Er nok derfor Ser ut som om jeg hadde rett angående 16:10 = det gylne snitt. http://www.apollon.uio.no/vis/art/2000/3-4/mattesnadder Ifølge denne siden er 21:34 = det gylne snitt. 34:16 = 2,125 ~ 2,1 21:10 = 2,1 Det gyldne snitt kan brukes av estetiske årsaker, men det har ingenting med saken å gjøre i dette tilfellet. Ulike formater brukes av ulike komposisjonelle årsaker. Om noen her tror at det er slik at filmer lages i 16:9 eller for den saks skyld 16:10, så tar de gruelig feil. Moderne TV lages ofte i dette formatet (av opplagte grunner), men film lages i alt fra kvadratisk til ekstrem widescreen (allerede på 20-tallet ble det f.eks. laget filmer i 4:1 (i dag blir ting ofte skutt på 1.85:1 (litt breiere enn 16:9) til 2.35:1)). Nå er det slik at folk hele tiden bruker det gyldne snitt, men det man må forstå er at dette først og fremst har med linjer å gjøre, og ikke så mye forhold mellom bredde og høyde (selv om dette også har blitt diskutert oppigjennom). En boks som har et forhold mellom bredde og høyde i det gyldne snitt er pen å se på, men hvordan man framer ting på har alltid fokuset på hva man framer, dvs. helt pragmatisk hva slags frame man trenger til den typen komposisjon man bruker for å få denne til å fungere som man vil. Det er f.eks. mange som sverger til 1.33:1 eller tynnere, fordi man får en helt annen estetikk i hvordan man framer mennesker i dette formatet (mange fotografer misliker å frame folk i breie formater f.eks.). Lenke til kommentar
Gramex Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Den HD kvaliteten var bra.. er ellers veldig fornøyd med den nye spilleren Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Foreløpig er det da ikke så mange videoer i bredformat. Kommer sikkert flere etter hvert. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Savner Stage6 jeg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 720P: http://uk.youtube.com/watch?v=wUPcimeiqLE&fmt=22 Syns nå det var betre kvalitet på "watch in high quality". Lenke til kommentar
AncientLooper Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ein herleg funksjon, i mine auge. Følar at eg slappar meir av når eg ser videoar, av ein eller anna grunn. Det er nok fordi det menneskelige øyet er designet for å best oppfatte video/bilder som vises i det gylne snitt (tar jeg ikke helt feil er det 16:10 format). 16:9 er mye nærmere dette enn 4:3 format. Er nok derfor Ser ut som om jeg hadde rett angående 16:10 = det gylne snitt. http://www.apollon.uio.no/vis/art/2000/3-4/mattesnadder Ifølge denne siden er 21:34 = det gylne snitt. 34:16 = 2,125 ~ 2,1 21:10 = 2,1 Det gyldne snitt kan brukes av estetiske årsaker, men det har ingenting med saken å gjøre i dette tilfellet. Ulike formater brukes av ulike komposisjonelle årsaker. Om noen her tror at det er slik at filmer lages i 16:9 eller for den saks skyld 16:10, så tar de gruelig feil. Moderne TV lages ofte i dette formatet (av opplagte grunner), men film lages i alt fra kvadratisk til ekstrem widescreen (allerede på 20-tallet ble det f.eks. laget filmer i 4:1 (i dag blir ting ofte skutt på 1.85:1 (litt breiere enn 16:9) til 2.35:1)). Nå er det slik at folk hele tiden bruker det gyldne snitt, men det man må forstå er at dette først og fremst har med linjer å gjøre, og ikke så mye forhold mellom bredde og høyde (selv om dette også har blitt diskutert oppigjennom). En boks som har et forhold mellom bredde og høyde i det gyldne snitt er pen å se på, men hvordan man framer ting på har alltid fokuset på hva man framer, dvs. helt pragmatisk hva slags frame man trenger til den typen komposisjon man bruker for å få denne til å fungere som man vil. Det er f.eks. mange som sverger til 1.33:1 eller tynnere, fordi man får en helt annen estetikk i hvordan man framer mennesker i dette formatet (mange fotografer misliker å frame folk i breie formater f.eks.). Har ikke peiling på hva du snakker om Han sa at han følte det mer behagelig å se på videoer nå, noe jeg har hørt er fordi det rett og slett er mer behagelig å se video i det gylne snitt. Er ikke mer vanskelig enn det, så hvorfor gjøre det så komplisert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå