Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Minne og BIOS spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle slenge inn litt mer RAM i maskina mi, men jeg fant fort ut at det ikke var bare bare.

Jeg har hardware som følger under:

- Asus P5N32-E SLI, nForce-680i SLI

- Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

- 2stk XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3 (SLI koplet)

- Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 2048MB Kit w/two CL4 1GB Dimm's, E.P.P and DHX

Og dette har fungert helt fint, uten at jeg har skrudd noe spesielt ut over standardanbefalinger i BIOS. Men i senere tid har jeg ønsket meg mer enn 2Gb RAM siden jeg har kjørt litt mer krevende spill. Jeg har kjøpt meg noen matchende RAM brikker. Dvs de er nesten identiske, med unntak av at de er CL5 og ikke CL4. Når jeg deretter setter disse inn i maskina, så fungerer alt tilsynelatende fint, inntil jeg begynner å kjøre div spill. Samtlige spill jeg har testet slenger meg ut i windows desktop, eller kræsjer maskina med bluescreen.

Dvs jeg går fra to stk 1Gb CL4 RAM (koplet som anbefalt i tilhørende minnebanker), til 4 Gb RAM, der to i samme bank da har CL5. Jeg bruker engelsk Windows XP Pro 32bit, og vet at OS'et ikke tar maks nytte av dette. Jeg har lest div forum for å finne hva jeg burde sette timing på RAM osv, men siden jeg ikke er ekspert, ønsker jeg litt tips fra noen som har litt mer peiling.

Jeg har testet maskina med alle brikkene satt i via memtest86, uten at noen error kom opp i det hele tatt. Allikevel så kræsjer spill til desktop/bluescreen. Kan det allikevel være feil på minnet, eller er det BIOS innstillinger som ikke står riktig? Var det feil av butikken å selge meg CL5 når jeg spurte bestemt om disse brikkene ville fungere fint sammen med mine CL4 brikker?

I senere tid har jeg testet CL5 brikkene som eneste brikker installert, med timing 5-5-5-15 samt trc på 30. Dette etter anbefaling fra andre. Dette fungerer tilsynelatende fint, men i visse spill får jeg bluescreen når spillet avsluttes på vanlig måte (CoD4). (Da med IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL).

Tips på fremgangsmåte for å finne riktige settings mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å forandre CommandRate fra 1T til 2T i BIOS.

Når du bruker alle minnesporene belaster det NorthBridge veldig.

Ofte må du også slakke litt på timings når du fyller alle minnesporene, men da burde memetest raportert feil.

En annen ting, 32-bits OS kan ikke adressere mer enn ca 3,5 GB RAM. Dette inkluderer RAM, skjermkort og alle andre systemkomponenter som har en minnebrikke. Alt over 3,5 GB er usynlig for 32-bits OS.

Du har 5 GB tilsammen i RAM og skjermkortene, dvs ca 1,5 GB minne som er "bortkastet".

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt memtest nå med 5-5-5-15 og 2T, og da får jeg error etter å ha kjørt memtest86+ en stund. Hvordan burde jeg tune ting heretter? CL4 minnet er anbefalt 4-4-4-12 2T med 2.1v, og CL5 minnet 5-5-5-18 2T 1.8v (http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=17939#other_modules). Jeg kjører nå 5-5-5-15 2T bare etter en anbefaling.

Hva er anbefalt? Har butikken solgt meg feil minne? Jeg sa jeg hadde CL4 fra før, og lurte på om det ville bli problemer, men det sa dem at det ikke skulle bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...