Gå til innhold

LCD/Plasma til Tv-titting, PS3, litt film. >10000 Nok


Anbefalte innlegg

Jeg har lest rundt på dette forumet, samt andre steder på nettet, men sliter med å finne entydige svar. Butikk personalet virker helt ute av stand til å bidra med noe som helst av innsikt…:/ Så derfor presenterer spørsmålene mine for dere og kommer til å gjøre som jeg blir anbefalt her. Det har fungert før, og kommer sikkert til å fungere denne gangen også^^

 

Er spesielt usikker på om plasma eller LCD er det beste valget for meg.

 

Størrelse:

Litt usikker her, antar en 37” til 40”, da vi sitter ca 3m fra tv’en

 

Prisklasse:

et sted mellom 7 og 10 kNok

 

Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha?

 

Det er her jeg trenger hjelp folkens. Denne TV’en skal stå i stuen. Stuen er godt opplyst (sørvendt) og er i hovedsak i bruk fra kl.18.00-19.30 + av og til senere på kvelden hvis det er noe interessant som går(mao. svært sjeldent).

 

Jeg ser svært lite på TV, men mine barn ser tegnefilmer etc, samt så kjøper jeg en PS3 til dem nå, så den kommer helt sikkert til å bli brukt til spilling.

 

Hvis Tv’en skal bli brukt til andre ting enn tegnefilmer og spill vil det være en og annen serie, sport/fotball er ikke noe vi ser på overhode.

 

Hva slags kildesignal har du?

Digital kabel-tv (bytter til en ”HD boks” fra Lyse nå når jeg kjøper en ny TV).

 

Hva annet enn tv skal du bruke den til?

En PS3, muligens en vanlig DVD spiller (er ikke sikker på om PS3 fungerer godt som DVD spiller)

 

Skal du koble til pc?

Er ikke tilkoblet per i dag, men hvem vet hva fremtiden bringer. Dette er følgelig kun ”nice to have”, men ikke noe krav.

 

Egil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel hadde man bare fått en tusenlapp Hver gang dette spørmålet stilles...... Neida fra spøk til revolver.

 

Har du en veldig opplyst stue og spesielt fra bakant alså vinduer mot selve skjermen ville jeg kjøpt meg en LCD og Sony grunnet den har matt skjerm og reflekterer ikke på lik linje som de blanke modellene fra Samsung ofte gjør.

 

Siden du ikke ser på sport og fotball heller så hadde jeg kjøpt meg en Sony W4000 eller V4000 like gode men noe forskjell på design. Det er gode priser på disse i 40T nå for tiden 8000,- samt de er veldig bra i tillegg.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=93172

https://prisguiden.no/product.php?product_id=96093

 

Test- http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/...2372028.ece#top

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Takker og bukker.

 

Implisitt i ditt svar sier du at det finnes bedre Tv’er fra Samsung (antar at du sikter til modeller som LE40A656 som også er nevnt i testen du viser til).

 

Har jeg forstått deg riktig hvis jeg sier at disse to har en viss kvalitets forskjell (hvor Samsung>Sony) men at forskjellen er så liten at i rom med sterkt lys vil sony vise seg å være et fordelaktig kjøp?

 

Er det noen grunn til at Plasma Tver utgår, er de fryktelig dårlige i lys sterke rom?

 

Egil

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er også på jakt etter TV, og ser ut til å ha de samme behov. Jeg har stilt og fått noen svar her.

Stor debatt i september også.

Her er hva jeg har "lært" til nå.

LCD/ plasma:

Vår stue er veldig lys (og sollys kommer på skjermen fra siden), så jeg tror det blir LCD på meg.

 

Størrelse:

Inntil nylig synes jeg en 40 tv virket stor, nå vurderer jeg 46 - 50 tommer. De store er nemlig gode å se på også fra 3 m avstand, det blir mer et estetisk spørsmål for stuen, og om det er plass. Stor skjerm er for eks. flott når flere barn spiller ps3/wii etc, og beveger seg foran tv'n. Og man blir litt hektet på å se stort og godt.

Flere Sony modeller (fra w4000) har mulighet for å bruke skjermen som en digital billedramme.

 

Spill:

Plasma er egentlig best på bevegelse, som wii sport-spill, tror jeg. Har hørt at LCD (50HZ) kan bli litt hakkete.

Hadde jeg måttet kjøpe Tv i morgen, ville jeg nok landet på en sony w4000, som har fått hederlig omtale.

Men som den store Vingle-Johan jeg er, ser jeg an om w4500 (100hz) får løst sitt cloudingproblem. Kanskje jeg burde se litt på sony z4500 (200hz) også.

 

Pc.

Det blir mer vanlig med små bærbare Pc'er. Jeg tror jeg kommer til å koble min lille PC til Tv'n for å få større skjerm hjemme - også dette et argument for LCD på meg.

 

Dette var kanskje ikke så mye til hjelp for deg, men håper det er greit at jeg delte mine tanker med deg.

Si fra hva det blir til med deg, da! :)

Lenke til kommentar

Da ble det en Sony 40W4000 på meg gitt. Litt sur på jada-jada som linket til prisen på kr 7.990, måtte jo bare kjøpe da :whistle:

Forsvant 5 tv'er mens jeg holdt på å bestille og var kun 1 igjen da jeg hadde bestillt så det var nok et greit tilbud. Har noen av dere erfaring med denne nettbutikken, jeg har aldri hørt om de før....litt skeptisk til å betale kr 8000 til noen jeg ikke kjenner navnet på, men men, krysser fingrene og håper på det beste.

Lenke til kommentar
Da ble det en Sony 40W4000 på meg gitt. Litt sur på jada-jada som linket til prisen på kr 7.990, måtte jo bare kjøpe da :whistle:

Forsvant 5 tv'er mens jeg holdt på å bestille og var kun 1 igjen da jeg hadde bestillt så det var nok et greit tilbud. Har noen av dere erfaring med denne nettbutikken, jeg har aldri hørt om de før....litt skeptisk til å betale kr 8000 til noen jeg ikke kjenner navnet på, men men, krysser fingrene og håper på det beste.

 

Kan gjerne være sur på meg på en god måte :p Tror du kommer til å bli veldig fornøyd jeg gitt.

Lenke til kommentar

He he he, ja jeg er sur på en hyggelig måte jeg altså.....og jeg er nokså sikker på at jeg blir fornøyd ja. Ser frem til postmannen banker på døra med en stor pakke på slep. Kostet bare kr 230 å få den på døra så det var vel egentlig ikke noe å tenke på en gang.

 

DA tror jeg at jeg skal holde meg langt borte fra diskusjonsforumet en stund så jeg ikke blir fristet til å kjøpe noe mer......selv om jeg har veldig lyst på en ps3 også..

Lenke til kommentar
Da ble det en Sony 40W4000 på meg gitt. Litt sur på jada-jada som linket til prisen på kr 7.990, måtte jo bare kjøpe da :whistle:

Forsvant 5 tv'er mens jeg holdt på å bestille og var kun 1 igjen da jeg hadde bestillt så det var nok et greit tilbud. Har noen av dere erfaring med denne nettbutikken, jeg har aldri hørt om de før....litt skeptisk til å betale kr 8000 til noen jeg ikke kjenner navnet på, men men, krysser fingrene og håper på det beste.

 

Gratulerer med ny TV! :thumbup:

Hvis du får problmer med clouding, så si ifra. Jeg har forøvrig sett noen linker på nettopp om hvordan man kan løse problemet.

 

Kr 7.999 - Hvilken link ? Skulle likt å se tilbudet (selv om utsolgt)

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny TV! :thumbup:

Hvis du får problmer med clouding, så si ifra. Jeg har forøvrig sett noen linker på nettopp om hvordan man kan løse problemet.

 

Kr 7.999 - Hvilken link ? Skulle likt å se tilbudet (selv om utsolgt)

 

 

Linken var den første som Jada-jada hadde i innlegg nr 2. Tilbudet kommer ikke opp der lengre. Tv'ene tikket ut en etter en mens jeg bestillte så det var et godt tilbud.

 

Elnor på Majorstua i Oslo hadde det samme tilbudet for noen uker siden men ble da utsolgt med en gang. Da de fikk inn nytt parti var prisen plutselig 10' og da gadd jeg ikke å kjøpe.

 

Om det er noen linker vedr clouding som du har så er det bare å poste de så jeg får sjå hva som evt kan gjøres dersom dette skulle vise seg å være et problem...

Lenke til kommentar
[

Gratulerer med ny TV! :thumbup:

Hvis du får problmer med clouding, så si ifra. Jeg har forøvrig sett noen linker på nettopp om hvordan man kan løse problemet.

 

Ok deler du denne informasjonen??

 

Jeg googlet verden på clouding og fant ..mye.

Clouding er et problem, og det gjelder flere LCD TV merker.

Leverandører råder brukere til å dempe baklyset:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl40w...g-200702288.htm

 

Her er en link til en side hvor en kunde rett og og slett skrubbet hele skjermen.

http://www.highdefforum.com/archive/t-67498.html (//øverst)

 

Senere kom jeg over leserinnlegg hvor det antydes at clouthing skyldes dårlig montering (!?).

Lenke til kommentar
Har du en veldig opplyst stue og spesielt fra bakant alså vinduer mot selve skjermen ville jeg kjøpt meg en LCD og Sony grunnet den har matt skjerm og reflekterer ikke på lik linje som de blanke modellene fra Samsung ofte gjør.

Mener du at Samsung-LCDer har såpass blank skjerm at det gir tilsvarende gjenskinnsproblem som plasma?

 

Og jeg som nesten hadde bestemt meg for en Samsung 46a656 - siden Sony W4500 har fått pepper for cloudingen og jeg frykter plasma gir for mye gjenskinn med mitt store stuevindu rett ved TVen...

Lenke til kommentar
Har du en veldig opplyst stue og spesielt fra bakant alså vinduer mot selve skjermen ville jeg kjøpt meg en LCD og Sony grunnet den har matt skjerm og reflekterer ikke på lik linje som de blanke modellene fra Samsung ofte gjør.

Mener du at Samsung-LCDer har såpass blank skjerm at det gir tilsvarende gjenskinnsproblem som plasma?

 

Og jeg som nesten hadde bestemt meg for en Samsung 46a656 - siden Sony W4500 har fått pepper for cloudingen og jeg frykter plasma gir for mye gjenskinn med mitt store stuevindu rett ved TVen...

 

Ikke glem at panelet er flatt. Ofte holder det å bikke skjermen litt i den ene eller den andre retningen slik at refleksene blir borte...

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Fredag kveld kom min nye 40W4000. Denne tv'n er en ekstra tv til kjeller'n og etter å ha kikket litt på den så kan jeg slå fast at jeg er godt fornøyd med denne tv'n til den prisen. Har som sagt ikke kikket så mye på den, men når skjermen er svart så kan jeg ikke se noe til noe "clouding" så da regner jeg med at dette ikke blir noe problem.

 

Har forøvrig en W2000 eller var det 2500 også og den er litt plaget med dette. Er ikke noe jeg irriterer meg over når jeg ser på tv så det kommer vel litt an på hvor kresent øye man kikker med.

 

Nå gjenstår det bare å finne en billig ps3 som kan kobles til så blir nok gutta mine (og far...) fornøyd tipper jeg. Får se hvor snill nissen er i år....mor kan jo ikke bli sur på nissen...he he

 

Dere andre får ha lykke til med kjøp av tv, håper dere blir fornøyd samme hvilket merke dere velger!!

Lenke til kommentar
Har du en veldig opplyst stue og spesielt fra bakant alså vinduer mot selve skjermen ville jeg kjøpt meg en LCD og Sony grunnet den har matt skjerm og reflekterer ikke på lik linje som de blanke modellene fra Samsung ofte gjør.

Mener du at Samsung-LCDer har såpass blank skjerm at det gir tilsvarende gjenskinnsproblem som plasma?

 

Og jeg som nesten hadde bestemt meg for en Samsung 46a656 - siden Sony W4500 har fått pepper for cloudingen og jeg frykter plasma gir for mye gjenskinn med mitt store stuevindu rett ved TVen...

 

Er ikke alle plasmar som har dette problemet... Har selv 3 stk vinduer som lyser inn fra venstre uten at dette er et problem for min plasmaskjerm.. Problemet blir stort hvis man har et vindu i ryggen mot selve skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...