Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før innkallingen kommer?

xSamuraix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid det tar blir vel feil å spørre, mer riktig å spørre når det er. Etter det jeg har hørt er den vanlige innkallingsperioden i Juli/August. Men det er og muligheter for at man starter like etter nyttår i førstegangstjenesten - men det avhenger vel av hva du ønsker og hvor du tjenestegjør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Liten bump, men er vel fortsatt aktuell.

Når jeg var på sesjon sa sesjonsoffiseren at varsel om innkalling kommer 5 mnd. før innrykk, og selve innkallingen kommer 2 mnd. før innrykk.

Det stemmer, bare at varsel om planlagt inkalling kommer i februar ish for alle. Hvertfall sånn for meg. Og jeg har innrykk nå i januar.

Lenke til kommentar

Jepp. Forsvaret er ferdig med behandlingen til en årsklasse ca. i februar, og da får alle de som skal kalles inn der denne årsklassen er hovedgruppen (de som fyller 19 år det året det er snakk om) melding om planlagt innkallelse. Så er det en drøss med folk som sender inn utsettelsessøknader etc., og dermed overfører til innrykkskull hvor andre årsklasser er hovedbestanddelen av de innkalte, og blir behandlet ved et senere tidspunkt. I februar er altså grovplanen innrykket for juli, august, september, oktober det året, samt januar og mars året etter ferdigbehandlet. Så er det jo en masse justeringer, fordi vpv har blitt svært serviceinnstilte, i og med at de har skjønt at det kanskje er til forsvarets beste å plassere folk som vil til grensa på GSV, mens folk som gjerne vil drive med ditt og datt der de kan gjøre det, slik at de får soldater med best mulig innstilling ved innrykk. Så kommer endelig innkalling alt fra 2 måneder før og fram til innrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...