BeeGee Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Er jo blitt så populært med digitale fotorammer så jeg tenkte jeg skulle prøve en slik. Etter litt surfing på nett og leting i butikker så gikk jeg for Kodak EASYSHARE SV811. En veldig bra ramme med utmerket skjermkvalitet og lettforståelig meny. Men, når jeg la bilder over via et SD-kort så jeg at bildene ikke ble helt som forventet, jeg har to menyvalg når det kommer til hvordan bildet skal vises på skjermen, det ene er Fit entire image, da blir ikke hele skjermen brukt, fordi størrelsen på rammen har annen størrelse enn bildene, den andre måten er Fit the screen, og da brukes hele skjermen men hele bildet vises ikke. Etter litt research fant jeg ut at bilderammen er på 800x480 noe som jeg syntes var litt uvanlig. Bilder er jo som regel (såvidt jeg vet) av en annen oppløsning. Bruker jeg et program for å endre størrelsen på bildene til 800x480 blir jo innholdet forvrengt. Rammen er forøvrig på 8". Noen som kan hjelpe meg med dette? Endret 26. november 2008 av BeeGee Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hvis rammen har annet sideforhold enn bildene, må du enten klippe i bildene eller leve med de sorte kantene. Hvis de kameraene du tar bilder med har sideforhold 4:3 burde du nok heller ha valgt en med dette sideforholdet.. Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 rart sideforhold... "midt" i mellom 16:9 og 16:10 :S Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg ville gjettet på at pikslene ikke er helt firkantet. Derfor blir det vanskelig å prøve å tilpasse bilder til skjermoppløsningen. Lenke til kommentar
BeeGee Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Hvis rammen har annet sideforhold enn bildene, må du enten klippe i bildene eller leve med de sorte kantene. Hvis de kameraene du tar bilder med har sideforhold 4:3 burde du nok heller ha valgt en med dette sideforholdet.. Skjønner. Jeg tok for gitt at en så stor produsent av fotoutstyr som Kodak ville lage en ramme som passet standard-bilder fra vanlige kompaktkameraer. Takk for svar. Endret 26. november 2008 av BeeGee Lenke til kommentar
emero Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 det er en standard for kompakt (4:3), en for speil/analog (3:2) og en for skjermvisning/tv (16:9). 4:3 kan også passe for skjerm, selvfølgelig, da det er den gamle standaren. Det er nok ikke lett for en rammeprodusent å lage en ramme som passer for alle tre, da vi snakker ekstra dimensjoner, evt magi. du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
BeeGee Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 det er en standard for kompakt (4:3), en for speil/analog (3:2) og en for skjermvisning/tv (16:9). 4:3 kan også passe for skjerm, selvfølgelig, da det er den gamle standaren. Det er nok ikke lett for en rammeprodusent å lage en ramme som passer for alle tre, da vi snakker ekstra dimensjoner, evt magi. du skjønner hva jeg mener Ja skjønner jo det... Lenke til kommentar
emero Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 jamen jeg følte for å si det likevel! hehe! mulig jeg preiker for mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå