SRD Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg har idag første generasjons Macbook med Core Duo 2 Ghz og 2 GB ram. Denne maskinen tilfredsstiller alle mine behov bortsett fra ett. Når jeg skal konventere RAW bildefiler (16mb per fil i DNG-format) fra kamera mitt i Aperture da begynner den å slite. Det hadde også vært greit hvis ripping av DVD-er hadde gått en del fortere. Så til det jeg lurer på. Hvilken Macbook eller Macbook Pro må jeg velge for at Aperture skal gå uten forsinkelse? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Tja, av de nye burde egentlig begge typene (MB og MBP) fungere fint. Bare husk nok ram.. Selv kommer jeg til å beholde min "gamle" Macbook Pro grunnet den nye skjermen. Bruker selv Aperture til bildene mine og synes ikke det er noe særlig med en glossy skjerm til biledredigering. Skuffende av Apple å kun levere Macbook Proen med glossy skjer. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Tja, av de nye burde egentlig begge typene (MB og MBP) fungere fint. Bare husk nok ram.. Selv kommer jeg til å beholde min "gamle" Macbook Pro grunnet den nye skjermen. Bruker selv Aperture til bildene mine og synes ikke det er noe særlig med en glossy skjerm til biledredigering. Skuffende av Apple å kun levere Macbook Proen med glossy skjer. Jeg redigerer uansett alle bildene mine med ekstern skjerm (LG 24" 1920 x 1200) så glossy er ikke så viktig for min del. Tror dere jeg vil merke forskjell på 2.0 Ghz og 2.4 Ghz? Er det forresten noen andre forskjeller mellom billigste Macbook og den dyrere (no pro) bortsett fra harddisk og CPU? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det gjør jeg hjemme også, i tilegg til den som sitter på mbpen. Men greia er at jeg har med macen ut på turer o.l., og er greit å kunne redigere bilder o.l. på farten. Nja, det vil du nok. Men det vil nok gå greit med den minste tror jeg. Bare pass på å ha nok ram. Ikke så vidt jeg kan huske. Er vel den vanlige pakka med skjermkort o.l. som er marginalt bedre på den dyreste. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Det gjør jeg hjemme også, i tilegg til den som sitter på mbpen. Men greia er at jeg har med macen ut på turer o.l., og er greit å kunne redigere bilder o.l. på farten. Nja, det vil du nok. Men det vil nok gå greit med den minste tror jeg. Bare pass på å ha nok ram. Ikke så vidt jeg kan huske. Er vel den vanlige pakka med skjermkort o.l. som er marginalt bedre på den dyreste. Glemte å si at jeg kommer til å gå for de nye Macbookene, så den hvite modellen som fortsatt er i salg er uaktuell. Grunnen er Nvidia grafikkortet og byggekvalitet. I følge ryktene skal jo OS X 10.6 være bygd opp slik at det tar i bruk skjermkortet mest mulig, og da er det greit med raskest mulig skjermkort. Men det som er avgjørende er hvor mye dette vil ha å si Aperture. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Som jeg sa vil du ikke merke fryktelig mye forskjell. Men klart, det er jo en forkjell i hastigheten på disse maskinene. Så har du råd vile jeg gått for den største. Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Husk at high-end macbook og low-end macbook pro kommer med samme prosessor (2.4ghz 3mb L2). Ellers kan du få mbp med 2.53ghz (6mb) eller 2.8. Også har den bedre skjerm (se i butikk) enn den lille og kraftigere, dedikert skjermkort (9600m). Ellers så klarer jeg meg fint med den lille. Skjønner ikke helt hvordan macbooken din sliter med konvertering av raw-filer:p Jeg har lenge brukt en Dell med 1.6ghz prosessor og det går som det suser (Capture One). Men her har jeg satt inn en 7200rpm harddisk... vet ikke hvor mye det har å si... (Kanskje en raskere harddisk hadde gjort seg? Regner med at det sitter en 5400rpm harddisk i macbooken din?) Endret 26. november 2008 av The_Lobster Lenke til kommentar
SRD Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Selve konventeringen fra DNG til jpg går fortnok, men det er når jeg redigerer i DNG at det hakker litt, hvis du skjønner. Alle bildene ligger uansett på en 7200 rpm firewire disk, så disken i Macbooken har nok veldig lite å si. Når det gjelder skjermkort så er det bortimot uinteressant med mindre Mac OS 10.6 får veldig utnyttelse av skjermkort i Aperture (eller at Aperture allerede drar nytte av kraftig skjermkort). 2.8 Ghz er nok drømmen, men tviler på at den kan forsvare den enorme prisforskjellen fra 2 Ghz-versjonen. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Sitter og sikler på den største 15"-macbook proen nå. Redd for at det blir en slik på nyåret.. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Sitter og sikler på den største 15"-macbook proen nå. Redd for at det blir en slik på nyåret.. Skjønner deg godt! Eneste så mangler nå er jo Snow Leopard! Lenke til kommentar
MSg Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jah - og matt skjerm.. Men bortsett fra det er den snasen. Men skal nok klare å lære meg til å leve med glossy skjerm. Eneste er at jeg bruker maskinen ganske mye til fotoredigering o.l. så er ikke helt optimalt (les: helt ræva) til slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå