Khaffner Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg har en kommando å utføre i terminalen som kobler en Wiimote til Pc'en min, og for at dette skal bli så brukervennlig som mulig må kommandoen kunne: - Skrive inn passordet etter at den første kommandoen er utført - Kunne bli minimert til en prosess e.l. Slik det er nå må jeg utføre kommandoen, skrive inn passordet og , trykke litt på Wiimoten, så minimere terminalvinduet. Jeg vil kunne kjøre kommandoen, og la terminalen ta seg av passord og minimering selv. Forsto dere problemet mitt? Håper dette er mulig:) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Hva er tingene du skal kjøre? Dette? sudo modprobe uinput sudo wminput Isåfall ville jeg gjort: 1 - last modulen uinput ved oppstart 2 - endre sudoers slik at du kan kjøre sudo wminput uten passord Endret 25. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Uten at jeg er noen ekspert på dette, men er det ikke bare å lage et bash script som kjøres ved oppstart? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Kommandoen jeg skal kjøre er sudo wminput -c ir_ptr 00:19:FD:E5:12:AC Jeg vil ikke at kommandoen skal kjøre ved oppstart, det er ikke alltid den skal brukes. Kun spill og når jeg kjeder meg Northwave, hva mener du med å endre sudoers? Hvis jeg kunne kjøre wminput uten å måtte skrive passord ville jeg vært halvveis i mål Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) /etc/sudoers er konfigurasjonsfilen til sudo. Den redigerer du gjennom verktøyet visudo, men siden du sikkert ikke vil bruke editoren vi så spesifiserer vi en annen editor. Så du kjører: sudo EDITOR=gedit visudo Og legger til linja: dittbrukernavn ALL=(ALL) NOPASSWD: /sti/til/wminput Brukernavnet ditt regner jeg med at du kan og den absolutte stien til wminput finner du ved å kjøre: which wminput Så kan du hive den kommandoen du skal kjøre inn i et ikon på skrivebordet eller noe slikt, og bare trykke på den når skiten skal koples til. EDIT: syntaksfeil Endret 26. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Tror jeg dreit meg ut hardt nå. Jeg la linja inn i linje 17, rett under rettighetene til ROOT elns og lagret. Jeg fikk en liten advarsel i terminalen om at jeg ikke burde lagre filen, men jeg gjrode det likevel. Nå skjer det ingenting når jeg prøver å kjøre kommandoen, og når jeg skulle endre sudoers fikk jeg opp følgende feilmeldig i terminalen >>> sudoers file: syntax error, line 17 <<< sudo: parse error in /etc/sudoers near line 17 Hva nå? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Ta advarsler seriøst. Linux gir meget sjeldent advarsler/feilmeldinger dersom det ikke er noe alvorlig. Jeg burde ha sagt det mye klarere, men du kan lett ødelegge systemet dersom du herjer for mye med en slik fil. Det er godt mulig du ikke får autentisert med sudo nå, og det er ganske alvorlig på Ubuntu fordi man ikke har root-konto. Eneste mulighet å rette opp da er ved hjelp av et ekstern system (live-cd feks) Uansett: 1 - får du brukt sudo? 2 - gav visudo deg en backupfil? (/etc/sudoers.old eller lignende) EDIT: syntaksfeilen er at man må ha ALL=(ALL) inni der for å spesifisere hvor endringene gjelder. Følgende fungerer fint hos meg: jon ALL=(ALL) NOPASSWD: /sbin/cfdisk Bytt selvfølgelig ut brukernavnet og den kjørbare filen til det du ønsker. Endret 26. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Jeg kommer ikke hjem før imorgen kveld, skal se på det da. Men hvor i den tekstfila skal jeg legge til den nye linja? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Du må fjerne den eller endre den tidligere linja som hadde syntaksfeil. Dersom du må bruke en live-cd så ville jeg fjernet linja, og så bootet systemet opp på vanlig måte og legge til den nye linja ved hjelp av metoden jeg skisserte over. Og ikke lagre dersom den klager på syntaksfeil. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Du finner antagelig et sted i fila som ligner på dette: # User privilege specification brukernavn ALL=(ALL) ALL Du kan legge det til umiddelbart etter dette. Er recovery console fjernet i nyere versjoner av ubuntu? Hvis ikke kan du jo prøve å boote den, så slipper du å styre med livecd. Bruk noe slik som "EDITOR=nano visudo" og trykk ctrl+x for å lagre når du er ferdig. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 Nå kjører jeg Ubuntu Livecd, og har funnet frem sudoers-fila. Jeg får endret det jeg skal i den, men jeg får ikke lagret den fordi harddisken med Ubuntu visstnok bare er Read-Only. Hvordan kan jeg få rettighetene til å lagre fila? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Har du prøvd sudo? Hvis ikke det funker, så må du sannsynligvis montere harddisken på nytt, som read/write. "sudo mount -t auto /dev/sdXx /media/monteringspunkt -O rw" feks Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 For ordens skyld har jeg "avmountet" begge mine fysiske harddisker, så nå kjører kun livecd'en. Når jeg prøver sudo mount -t auto /dev/sdb /media/disk -O rw ber den meg om å spesifisere filsystem. Hvor setter jeg inn det? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 bytt ut auto med f.eks ext3 avhengig av hvilket filsystem du bruker. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Problemet er mest sannsynlig ikke auto, men at du prøver å montere en disk (sdb) og ikke en partisjon (sdb1). Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 ok, har prøvd med ext3. Jeg vet det riktige er ext3, men da får jeg opp følgende melding: ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount -t ext3 /dev/sdb /media/disk -O rw mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb, missing codepage or helper program, or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Vennligst se min forrige post. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount -t ext3 /dev/sdb1 /media/disk -O rw mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb1, missing codepage or helper program, or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so Jeg har to fysiske harddisker, jeg vil mounte den ene (eller begge for den saks skyld) med lese/skriverettigheter, hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) klarte det selv nå, jeg mountet harddisken på normalt vis og brukte chown til å endre rettighetene mine til mountpointet Er sudoers helt vanlig nå? # /etc/sudoers # # This file MUST be edited with the 'visudo' command as root. # # See the man page for details on how to write a sudoers file. # Defaults env_reset # Host alias specification # User alias specification # Cmnd alias specification # User privilege specification root ALL=(ALL) ALL # Uncomment to allow members of group sudo to not need a password # (Note that later entries override this, so you might need to move # it further down) # %sudo ALL=NOPASSWD: ALL # Members of the admin group may gain root privileges %admin ALL=(ALL) ALL Endret 30. november 2008 av khaffner Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ser fin ut den. For å være sikker kan du sammenligne med sudoers fila som ligger på livedisken, og bruke visudo verktøyet der for å skjekke etter syntaxfeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå