Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tar en evighet å åpne internet explorer

Anbefalte innlegg

Har problemer med at det tar lang tid å få åpnet iexplorer.... satt i går og avinstallerte div, antivirus programmer... bl.a. avast. en gratis versjon av norman osv... ting ble litt kjappere da.... tidligere tok det rundt en halv time å få åpnet dette programmet, å hvis jeg klikket inn på en link så låst pcen seg helt...nå tar det "ikke mer" enn to tre minutter å få åpnet internet explorer... (er ikke min pc, så kan ikkje svare helt sikkert for hva som er blitt gjort) Brannmuren blokkerer fint lite... på min pc så får eg opp at det blir blokket popups hele tiden, her står det 0 blokkert...

Noen som har gode smarte tips

På Forhånd takk

Hilsen Trygve

glemte å si at jeg innstallerte ny oppdatert versjon av norman antivirus i går, og denne fant ingenting...

Endret av trygvea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir et skudd i mørket, men ofte er det snakk om diverse tulete addons til IE som kommer med alt slgs programmer som blir installert som begynner å tulle og gå i loops slik at det går ekstremt trengt.

Det er da om det er selve programmet IE som åpner seg så tregt altså, ikke om det er nettsidene som tar mye tid - for da er det mer sansynlig et nettverksproblem.

Den enkleste løsningen er sansynligvis å bytte nettleser. Jeg annbefaler firefox, and opera er også et godt alternativ. De fungerer jo nesten identisk alle sammen på grunnleggende nivå, så selv uerfarne brukere merker skjeldent noe betydeig forskjell.

Utover det så vil jo en reinstall av OSet også fikse problemet, og ofte kan det være like greit om det er en god brukt maskin som har vært brukt av uerfarne brukere og samlet seg opp alt merkelig dritt over tid. Når jeg fikser PCer for venner og bekjennte som er uerfarne brukere så finner jeg ofte at det tar i grunn mye mindre tid og krefter å bare ta backup av det de skal ta vare på, og så reinstallere hele OSet. Da blir du tross alt kvitt alle probleme i samme sleng. Jeg har vært borti mange slike maskiner som har vært nesten ubrukelige i praksis og som har så mange småting feil med dem at det nesten er umulig å identifisere og rette alle problemkildene. Med en reinstall føles de ofte som en helt annen maskin etterpå.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvor gammel (hvilken maskinvare er det i) er pcen? Hvilket operativsystem kjører du? Har du sjekket etter spy/mal-ware? Har du ledig plass på C:\ ?

Jeg anbefaler deg å ta en runde med følgende programmer på pcen. Disse rensker opp i det grøvste. Finner du noe rusk som superantispyware ikke klarer å fjerne, for eksempel rootkits, så finnes det programmer for dette også. For tips til det kan du gjerne sjekke ut denne saken her på hw.no.

http://www.ccleaner.com

http://www.superantispyware.com

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar

backup og reinstall!

Det gjør susen for de fleste problemer. Blir som å få en helt ny pc.

Og vær snill med eier av pc og installer Opera eller Firefox. Ingen grunn til å plage mennesker med å la dem bruke Internet Explorer. Den er jo totalt underlegen alle andre nettlesere. Så treg, og støtter ingenting praktisk (mouse gestures i opera f.eks)

Lenke til kommentar

Opplevde noe lignende på en av våre PCer nå i høst. Treg oppstart, uhyre tregt med IE på nett og generelt alt av programmer. Dette oppsto i løpet av høsten og jeg mistenkte Windows update eller programtillegg for IE som synder(e). Det gjør jeg forsåvidt enda, men i går plukket jeg ut skjermkort nr to fra maskinen og da ble systemet raskt og responsivt igjen.

Dette hadde jo fungert glimrende i to år (ja det er en eldre P4 2Ghz med AGP - uten at dette har noe med saken å gjøre) men overgangen var veldig markant over en kort periode. Så det er mulig at noe med driveropplegg for skjermkort nr to fikk trøbbel med oppdateringer som kom inn på pcen.

Så jeg vil si som newman- kjør reinstall om ikke annet hjelper, det er sansynligvis raskere enn å drive feilsøk.

torfinn

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...