Gå til innhold

Hva synes dere om Kristne Grunnskoler ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du gir ikke så mye å gå etter. Alle skolene i Norge var kristne inntil nylig, og det har da gått relativt greit, har det ikke? De samme menneskene som har gått på disse kristne skolene klarte helt fint å fjerne formålsparagrafen. At noen fremdeles ønsker at barna deres skal gå på en skole hvor kristendommen står sentralt og dermed velger en privat løsning synes jeg er helt forståelig. Forutsatt selvsagt at ting skjer innenfor rimelighetens grenser.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Så hvorfor ikke nazististiske og kommunistiske grunnskoler?

hehe jeg vet ikke helt om jeg ville satt de på lik linje som en religion.. Kristen Grunnskole er mye bare og be fader vår på morgen, be for maten og velsigne gud før man går hjem!

Men kan heller si, hvorfor ikke en skole for muslimer eller for buddhister! Det hadde i grunn vært greit for meg om noen ville starte det..

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å være moderat kristen. De moderate nazistene har vi ikke sett så mye til. Er det noen som nekter deg å starte en kommunistisk privatskole?

Moderate kristne er vel ikke de som først og fremst ønsker at barna deres skal gå på en kristen privatskole, men...

Lenke til kommentar
Så hvorfor ikke nazististiske og kommunistiske grunnskoler?

Ser ikke at det hadde vært noe galt i kommunistiske grunnskoler, snarere tvert imot.

Men er det kreasjonisme som blir praktisert på alle de norske kristne grunnskolene, og hva kreves det egentlig for å bli godkjent privatskole ?

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å være moderat kristen. De moderate nazistene har vi ikke sett så mye til. Er det noen som nekter deg å starte en kommunistisk privatskole?

Det er fullt mulig å være en moderat nazist også. Det finnes mange av dem. Det som hindrer meg er følgende bestemmelse i privatskoleloven:

Skolane skal drive verksemda si på følgjande grunnlag:

a) religiøst

b) anerkjend pedagogisk retning

c) internasjonalt

d) særskilt tilrettelagd vidaregåande opplæring i kombinasjon med toppidrett

e) norsk grunnskoleopplæring i utlandet

f) særskilt tilrettelagd opplæring for funksjonshemma.

Kommunisme og nazisme regnes hverken som religioner eller anerkjente pedagogiske retninger. ;)

Lenke til kommentar
Kristen Grunnskole er mye bare og be fader vår på morgen, be for maten og velsigne gud før man går hjem!

Trodde det var sånn at de lærte å telle med disiplene og brød og fisk, jeg. En disippel, to disipler, tre disipler. En fisk, to fisk, tre fisk. Hvis tre fisk og fem brød kan mette 5000, hvor mange fisker og hvor mange brød må til for å mette 10 000?

Lenke til kommentar
Er i mot det, barn skal ikke inndokteres. Kjenner også en fyr som har gått på en kristen grunnskole og i dag hater han kristendommen over alt på jord og ble kastet ut av huset til foreldrene da han startet på vidregående.

Noe sier meg at denne fyren ikke bare var snill og grei.. og eneste grunnen for at han ble kastet ut hjemme var pga han ikke liker kristendommen!

Lenke til kommentar
Er i mot det, barn skal ikke inndokteres. Kjenner også en fyr som har gått på en kristen grunnskole og i dag hater han kristendommen over alt på jord og ble kastet ut av huset til foreldrene da han startet på vidregående.

Noe sier meg at denne fyren ikke bare var snill og grei.. og eneste grunnen for at han ble kastet ut hjemme var pga han ikke liker kristendommen!

Faktisk ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Det er jo helt groteskt at vi i dag, i 2008, snart 2009, oppretter skoler der de lærer elevene ting som til de grader mangler bevis OG som mangler det aller meste annet av fornuftig tenkning. Dette blir jo like dumt/smart som om jeg skulle opprettet en skole der jeg lærte elevene grunn prinnsippene i historien om ringenes herre, spagetti monstret, nissen, dodrauger eller dovre trollene og er jo det samme som å aktivt gå å lyve til elevene da ikke en dritt av dette er sant..... Nei, dette skulle vi ha vokst i fra i dag, for det er galt å lære barn og ungdom opp til å tro på noe som frem til i dag kun kan fremstilles som et brutalt eventyr, da det mangler totalt med bevis for at NOE av dette er sant.

Men det understreker jo bare hvor uforskammet stor respekt religion har enda :( Dessverre! Vi skulle forlengst ha stoppet dette, for hva blir det egentlig av folk som går på slike skoler? De LÆRER seg jo til å tro på overtro og hva annet kan disse menneskene få seg til å tro da? Skremmende!!!

Lenke til kommentar

Avhengig av innholdet er jeg nok mot kristne grunnskoler ja. Jeg er imot enhver utdanningsinstitusjon som ensidig kommuniserer et bestemt religiøst budskap (det være seg kristent, muslimsk, hinduistisk, buddhistisk, jødisk osv). Barn på grunnskolen er i en alder hvor de er lett påvirkelig og hvor de ser opp til de voksne. At de stoler på de voksne er hevet over en hver tvil, hvertfall på de yngre trinnene. At foreldrene må få oppdra barna sine slik de ønsker er jo en sak som er verdt å diskutere. Men det får man ta i en egen tråd. For å si litt kort om det, så ja de må få oppdra de slik de vil. Og man kan jo egentlig ikke hindre dem i å oppdra barna sine etter et kristent budskap. Man kan heller ikke hindre dem i å kommunisere det kristne budskapet.

Det kan man imidlertid med skoler. Det er ikke vanskelig (rent teoretisk sett) å forby utdanningsinstitusjoner som er tuftet på religiøs tro. Jeg har inegnting imot religionsundervisning per say. Det jeg derimot har noe imot er ensidig fokus på en religion, slik det ville være i kristne grunnskoler. Spesielt å fokusere på en religion som den ene sannhet er direkte usunt. Man burde heller ikke begynne med religionsundervisning før på ungdomskolen (da begynner man å få evnen til å vurdere ting og være kiritisk til informasjon). Man må dessuten opplyse om alle religioner og livssyn, og ikke presentere den ene av dem som den fulle og ene sannhet.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

I den offentlige skole syntes jeg det skal taes totalt avstand fra relgion som i at det praktiseres. Å ha et opplysningsfag om relgion som dagens relgion og livsyn har jeg ingenting i mot. Men ingen relgion bør praktiseres/favoriseres. Syntes at relgion skal presenteres på en måte der læreren ikke sier "det er sant og det er ikke sant" men forteller hva tilhengerene av de enkelte relgionene tror og mener. Så får barn når de blir gamle nok selv ta stilling til relgion.

Om det finnes folk som er villig til å betale for kristne privatskoler der kristendom er i sentrum så bryr det meg pent lite om noen starter kristne privatskoler. Selvfølgelig må skolene være godkjente innenfor det som er vitenskaplig korrekt. Kan ikke la barn bli sendt på skole som lærer at evolusjonsteorien er feil, for senere når de er gammel nok til å ta stilling til spørmålet bli avist av alle universiteter og høyere utdanning fordi de har blitt sent på en skole som underviser vranglære (før de selv var gammel nok til å ta stilling til det).

Lenke til kommentar

Har selv gått på det fra 3-10.

Vanlig skole, ikke halleluja dagen lang, vanlige lærere, vanlig pensum.

Eneste negative er at man ikke forbreder barna på virkeligheten.

Etter 10 klasse er det VGs og hva skjedde da?

Elevene løp gråtende hjem , de hadde sett noen som ryøket i skolegården.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...