Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med sammenhengende tekst norsk

Anbefalte innlegg

Oppgave 1 – drøfting (skriv en sammenhengende tekst, ca. 1 side)

Du er leder i bedriften Bygg AS med 100 ansatte. Du har ansvaret for intern informasjon til dine ansatte.

Bygg AS har i lengre tid hatt problemer med driften på grunn av konkurranse fra blant annet utenlandske konkurrenter innen samme bransje. Salget har vært sviktende og lønnsomheten har sunket betydelig. Økonomien er svak og ledelsen ser etter hvert at en løsning vil være oppsigelser av en del av de ansatte.

Din oppgave som leder, vil nå være å informere om disse oppsigelsene.

Skriv en sammenhengende tekst der du gjør greie for hvilke metoder du kan bruke for å informere de ansatte i denne situasjonen. Drøft svake og sterke sider ved disse forslagene, og begrunn hva du velger å gjøre.

Dårlige tider i Bygg AS

Grunnet dårlig økonomi ser det ut at vi er nødt til å si opp folk, vi bør informere de ansatte snarest mulig. Vi kan informere de gjennom e-mail, personlig brev, skriv, allmøte eller gjennom klubben.

Å sette opp et skriv vil være en god måte å få informasjonen raskt frem til flertallet, det negative med et skriv er at det kan skape dårlige holdninger med medfølgende sykemeldinger som igjen er et tap i en allerede presset situasjon. De som er i den største faresonen kan vi sende et personlig brev slik at de får vite det selv før det blir allment kjent og de har en mulighet til å forberede seg mentalt evt finne seg en ny jobb for ikke å miste ansikt, det er også en mulighet de vil ta det personlig og føle seg mislikt av personlige årsaker og vi kan finne oss i en uønsket situasjon med rettsystemet og fellesforbundet på nakken. Siden vi ikke har e-mail adressen til alle våre ansatte tror jeg det vil være en lite effektiv løsning. Samarbeid med klubben er en selvfølge, det kan vurderes om vi har plass til omstillinger i bedriften eller effektivisering.

For å veie opp alternativene våre til slutt vil jeg foreslå at vi begynner med å sette opp skriv i kantinen, garderoben og pause rommet, da bør alle få det med seg. Skrivet bør inneholde informasjon om firmaets økonomiske situasjon og en dato når det vil bli holdt et allmøte. Det kan selvsagt medføre sykmeldinger men når man ikke får solgt timene spiller det ikke så veldig stor økonomisk rolle om de er hjemme eller på jobb. Deretter bør vi sende personlige brev til de som er i faresonen, det er bedre å gi de en sjanse enn at vi holder det hemmelig til siste stund og de står på bar bakke. Blir det rettslige konsekvenser så får det bare være, det viktigste er å tenke på våre ansattes beste og at vi opptrer profesjonelt. Deretter bør vi holde et allmøte på avtalt dato der informasjonen utdypes og vi stiller oss åpen for innspill, ideèr og invitere klubben med på samtaler om hvordan vi kan løse krisen sammen.

Setter stor pris på tilbakemelding om oppsett,skrivefeil,setningsfeil eller andre ting.

Hvis noen har stor innsikt i emnet hadde det ikke skadet med en karaktervurdering også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk siste året på videregående med intensjon om å gå videre på forfatterstudie, fikk jeg det hardt i norsk fordi læreren forventet ekstremt mye mer av meg enn av de fleste andre, så jeg fikk mange greie og strenge beskjeder som sikkert har gagnet meg bra.

For å svare raskt, så holder jeg på å se gjennom skrivet ditt nå, og retter skrivefeil og kommer med eksempler og spørsmål som kan forbedre hele oppgaven :)

Edit:

Dårlige tider i Bygg AS

Grunnet dårlig økonomi ser det ut at vi er nødt til å si opp folk, vi bør informere de ansatte snarest mulig. Vi kan informere de gjennom e-post, personlig brev, skriv, allmøte eller gjennom klubben.

(bruk heller ” Grunnet dårlig økonomi ser vi oss nødt til å si opp ansatte, og de bør informeres snarest mulig.” I tillegg, hvilken klubb er det snakk om?)

Å sette opp et skriv vil være en god måte å få informasjonen raskt frem til flertallet, men det negative med et skriv er faren for at det kan skape dårlige holdninger som fører til sykemeldinger, som igjen er et tap i en allerede presset situasjon. De som er i den største faresonen kan vi sende et personlig brev slik at de får vite det selv før det blir allment kjent og de har en mulighet til å forberede seg mentalt og eventuelt finne seg en ny jobb for ikke å miste ansikt. Det er også en mulighet de vil ta det personlig og føle seg mislikt av personlige årsaker og vi kan finne oss i en uønsket situasjon med rettsystemet og fellesforbundet på nakken. Siden vi ikke har e-postadressen til alle våre ansatte tror jeg det vil være en lite effektiv løsning. Samarbeid med klubben er en selvfølge, det kan vurderes om vi har plass til omstillinger i bedriften eller effektivisering.

(Hvorfor vil et skriv medføre sykemeldinger? Hvorfor vil de ta det personlig å miste jobben sin fordi bedriften går dårlig? Hvorfor har ikke bedriften e-posten til alle de ansatte? Ansatte har ofte bedriftseposter.)

For å veie opp alternativene våre til slutt vil jeg foreslå at vi begynner med å sette opp skriv i kantinen, garderoben og pause rommet, slik at informasjonen lettere blir tilgjengelig for alle. Skrivet bør inneholde informasjon om firmaets økonomiske situasjon og en dato når det vil bli holdt et allmøte. Det kan selvsagt medføre sykmeldinger men når man ikke får solgt timene spiller det ikke så veldig stor økonomisk rolle om de er hjemme eller på jobb. Deretter bør vi sende personlige brev til de som er i faresonen. Det er bedre å gi de en sjanse enn at vi holder det hemmelig til siste stund og de står på bar bakke. Blir det rettslige konsekvenser så får det bare være, det viktigste er å tenke på våre ansattes beste og at vi opptrer profesjonelt. Deretter bør vi holde et allmøte på avtalt dato der informasjonen utdypes og vi stiller oss åpen for innspill, ideer og invitere klubben med på samtaler om hvordan vi kan løse krisen sammen.

(”Det kan selvsagt medføre sykmeldinger men når man ikke får solgt timene spiller det ikke så veldig stor økonomisk rolle om de er hjemme eller på jobb.” – Veldig useriøs setning. Hvorfor vil allmøte gi sykemeldinger? Selvfølgelig spiller det rolle økonomisk ved sykemeldinger, da skal både sykepenger og lønn til vikar/stedfortreder betales.

”Blir det rettslige konsekvenser så får det bare være”. – Også veldig useriøs setning, det kan late til at overhodet ikke bryr seg om bedriften sin og opptrer ikke profesjonelt i det hele tatt…)

Jeg har rettet noen skrivefeil, satt inn noen punktum, det var det litt mangel på. Språket er veldig lite formelt, og det er synlig at det ikke ligger så mye bak oppgaven. Det kan være vanskelig om man ikke vet noe om bedrifter/konkurs og slikt, men man kan komme seg langt med bare ord og skrivemåte :)

Endret av mortania
Lenke til kommentar

Takk takk for svar,har nettopp begynt på teknisk fagskole innenfor maskinteknikk og norsk er kanskje ikke mitt sterkeste fag, men prøver jo selvfølgelig å forbedre meg.

Når jeg referer til klubben så er det noe de fleste industrielle verksteder har, det blir også omtalt som bare "klubben",har ikke så mye kjennskap til byggebransjen men går utifra at de har noe lignende.Klubben er medlemmene av fellesforbundet,fagforeningen o.l (kommer an på bransje)

Det med sykemeldinger er noe jeg faktisk kunne sett for meg som et reelt scenario og det hadde ikke vært behov for vikarer når det ikke er arbeid.

I en slik bransje tviler jeg på at de har e-mail til alle ansatte,det er svært usannsynlig,men alle i administrasjonen har sikkert bedriftsmail.

Ikke at jeg påstår at det du sier er feil,men det var i hvertfall grunnene mine til å trekke inn påstandene da + at jeg greidde ikke å finne på noe mer for å fylle ut papiret :(

skal jo bruke ca en side

Har redigert det littegranne med dine råd:

Dårlige tider i Bygg AS

Grunnet dårlig økonomi ser vi oss nødt til å si opp ansatte, og de bør informeres snarest mulig. Vi kan informere de gjennom e-mail, personlig brev, skriv, allmøte eller gjennom klubben.

Å sette opp et skriv vil være en god måte å få informasjonen raskt frem til flertallet, men det negative med et skriv er faren for at det kan skape dårlige holdninger. De som er i den største faresonen kan vi sende et personlig brev slik at de får vite det selv før det blir allment kjent og de har en mulighet til å forberede seg mentalt evt finne seg en ny jobb for ikke å miste ansikt, det er også en mulighet de vil ta det personlig og føle seg mislikt av personlige årsaker noe som igjen kan føre til dårlige holdninger. Siden vi ikke har e-mail adressen til alle våre ansatte tror jeg det vil være en lite effektiv løsning. Samarbeid med klubben er en selvfølge, det kan vurderes om vi har plass til omstillinger i bedriften eller effektivisering.

For å veie opp alternativene våre til slutt vil jeg foreslå at vi begynner med å sette opp skriv i kantinen, garderoben og pause rommet,slik at informasjonen lettere blir tilgjengelig for alle. Skrivet bør inneholde informasjon om firmaets økonomiske situasjon og en dato når det vil bli holdt et allmøte. Deretter bør vi sende personlige brev til de som er i faresonen, det er bedre å gi de en sjanse enn at vi holder det hemmelig til siste stund og de står på bar bakke. Deretter bør vi holde et allmøte på avtalt dato der informasjonen utdypes og vi stiller oss åpen for innspill, ideer og invitere klubben med på samtaler om hvordan vi kan løse krisen sammen.

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...